اخبار تهراناخبار روزاقتصاد

پیش بینی ریزش بازار مسکن

در روزهای اخیر، بازار مسکن و بازار ارز و خودرو، دچار رکود بالا و همینطور کاهش قیمت شده است. طبق آمار هم اکنون همه سرمایه گذاران بازار مسکن مشهد و دیگر شهرها عقب نشینی کرده و خریداران مصرفی به امید کاهش بیشتر قیمت ها نقش کمرنگی در بازار دارند.

در قالب طرح نهضت ملی مسکن دو میلیون و 518 هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده است. همینطور آمار افتتاحات نشان دهنده این است که دولت سیزدهم تا به حال 500 هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده که این طرح ها شامل طرح های مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن می شود.

از آنجایی که ساخت و ساز ها افزایش یافته، بازار مسکن به تدریج در سیر نزولی قرار گرفت. آهن جزء اصلی برای ساخت و ساز به حساب می آید و تاثیر مستقیمی روی هزینه ها می گذارد؛ به گونه ای که وقتی قیمت آهن کاهش یابد، ساخت و ساز افزایش یافته و در مقابل، هزینه بازار مسکن به ثبات نسبی رسیده و به نسبت قبل کاهش می یابد.

ظاهرا طرح هایی مانند مالیات خانه های خالی، رشد تدریجی ساخت و ساخت و تکمیل ظرفیت سرمایه گذاری به بازار مسکن کمک کرده است. با اجرایی شدن طرح های ساخت مسکن  و حذف واسطه ها می توانند هزینه را به صورت چشمگیری کاهش دهند. فولاد هایی که صندوق ملی مسکن خریداری کرد نیز به زودی به پروژه های مسکن وارد شده که به کاهش هزینه ها کمک می کند.

طبق آمار بانک مرکزی، اواخر سال گذشته نرخ رشد سالیانه مسکن در مشهد به 24 درصد رسید که حدود نصف رشد تورم عمومی بود. طرح نهضت ملی مسکن با مدل هایی مثل ثبت نام متقاضیان، خود مالکی، نوسازی بافت های فرسوده، ساخت مسکن روستایی، طرح های مشارکتی و  تعاونی ساز پیش رفته به مرور ریل قرار گرفت. بعد از این که بانک ها عملکرد آنچنانی در تامین منابع ساخت مسکن نداشتند وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت از ظرفیت های مردم، انبوه سازان و تعاونی ها برای اجرای این طرح استفاده کند.

بعد از خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان برای پروژه های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد. در این قالب با حذف واسطه ها قیمت مصالح برای سازندگان کاهش می یابد که در افزایش سرعت پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن تاثیر گذار خواهد بود.

طبق گفته های محمدرضا مهدیار اسماعیلی – رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، فولاد های خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه های مسکن در بخش های مختلف کشور افزوده خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی طرح های ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهای مسکونی در نظر گرفته که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شده و در حال حاضر برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است. با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، بازار ملک کاهش داشته و به ثبات نسبی رسیده است. کاهش انتظارات تورمی و پیش بینی اقتصاد از جمله رویداد هایی است که در فضای اقتصاد مشاهده می شود.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا