اخبار روز

پیش بینی مهم تاجگردون از تغییرات قیمت بنزین/ شاخص های ثروت دهک دهم در ایران عجیب است.

زهرا علی اکبری پیش بینی موسسات دولتی و خصوصی بر اساس نوسانات نرخ تورم در محدوده 35 تا 45 درصدی در سال 1403 است، اما رئیس کل بانک مرکزی وعده داده است که نرخ تورم در سال جاری به کانال 20 درصد بازگردد. .

البته رضایت دولتمردان از وضعیت اقتصادی را می توان در پست های منتشر شده از سوی دولتمردان و حتی در حساب کاربری رئیس جمهور در شبکه های مجازی مشاهده کرد. اما کم نیستند کارشناسانی که با اشاره به اعتبارات تعیین شده در بودجه معتقدند عوامل تورم در اقتصاد ایران مهار نشده است و دولت باید برای خاموش کردن موتور تورم در ایران تدابیری اتخاذ کند. ایران به عنوان اولین قدم

غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس ادار که البته از حوزه انتخابیه گچساران در مجلس دوازدهم آمده است، در کافه مگتو به سوالاتی درباره وضعیت اقتصادی سال آینده پاسخ داد. او انتظار دارد که اقتصاد ایران در سال جاری با محدودیت منابع درآمدی دولت و افزایش رکود اقتصادی به دلیل مالیات های مورد انتظار، اندکی تغییر کند.

درآمدهای نفتی بودجه؛ تحقق یا عدم تحقق؟

تاجگردون در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی درآمدهای نفتی در بودجه را قابل اجرا می دانید یا خیر؟ وی گفت: مشکل فراتر از قیمت، میزان نفتی است که می توانیم در بازارهای جهانی بفروشیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: با توجه به تحریم ها به نظر می رسد سقف فروش نفت ایران در بازارهای جهانی حدود یک میلیون بشکه در روز باشد که اکنون این عدد ممکن است صد هزار بشکه کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.

وی گفت: به هر حال پیش بینی دولت بر فروش بیش از این مقدار است و این سوال اولین احتمال عدم تحقق را برجسته می کند به عبارت دیگر معتقدم به خود این مشکل به عنوان یک مشکل اساسی برای تلقی می شود. کسری بودجه می شود.

شایان ذکر است که دولت در بودجه امسال فروش نفت را حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه پیش بینی کرده است.

تاجگردون گفت: در این فضا دولت اعلام می کند مجلس 400 میلیارد تومان بار مالی به بودجه تحمیل کرده که نشان از وخامت اوضاع دارد.

اشاره تاجگردون به صحبت های رئیس شورای اطلاع رسانی دولت. سپهر خلجی در جریان بررسی لایحه بودجه هشدار داده بود: تحمیل هزینه های اضافی 400 میلیارد تومانی به بودجه 1403 منجر به کسری و تورم می شود و تاثیر آن بر مردم تاثیر می گذارد.

ادوار نماینده مجلس تاکید کرد: فکر می کنم زیان های پیش بینی شده در فروش نفت در بودجه حاکی از عدم تعادل جدی در بودجه است و این مشکل در سایر اقلام نیز منعکس خواهد شد.

وی رقم 400 هزار میلیارد تومانی را رقم بالایی برای شکست بودجه دانست و گفت: البته مشکل اصلی این است که جداول بودجه هنوز آماده نشده است.

ما منتظر رکود اقتصادی هستیم

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به سوالاتی در خصوص برآورد مالیاتی دولت در بودجه پاسخ داد و خاطرنشان کرد: به نظر شما میزان مالیات مورد انتظار قابل دستیابی است؟ وی گفت: در اکثر موارد درآمدهای مالیاتی در بودجه های سنواتی نسبت به مصوبات افزایش یافته است اما این بار دولت افزایش درآمدها را نسبت به عملکرد پیش بینی کرده است و این نشان می دهد که سال مالی سختی در پیش است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی ایران افزایش 49 درصدی مالیات نسبت به تولید تا حدی غیرقابل تحقق به نظر می رسد، گفت: با توجه به ارقام رشد اقتصادی پیش بینی شده، این میزان مالیات را قابل اجرا نمی دانم.

وی گفت: اغلب فرمول محاسبه میزان افزایش مالیات ضرب نرخ رشد اقتصادی به اضافه تورم در پایه مالیاتی سال قبل با افزایش جزئی در نرخ مالیات سال بعد است. فرض کنید با موقعیت خاصی روبرو هستید. هم تورم درست محاسبه می شود و هم نرخ رشد اقتصادی به این درستی برآورد نمی شود. این امر از ابتدا منجر به اشتباه محاسباتی می شود و فشار مالیاتی منجر به رکود می شود زیرا اقتصاد ایران توان پرداخت چنین مالیاتی را ندارد.

وی شناسایی فراریان مالیاتی را اتفاق مهمی دانست و گفت: معتقدم هر چه بیشتر فراریان مالیاتی شناسایی شوند موفقیت بیشتری برای اقتصاد به همراه خواهد داشت اما از آنجایی که تعداد این فراریان مالیاتی در کنار مالیات است. خانه‌های لوکس، خالی است. «خانه‌ها، ماشین‌های لوکس و غیره، چیز زیادی برای پیش‌بینی وجود ندارد. من می خواهم ببینم بار مالیاتی به مالیات دهندگان فعلی منتقل می شود.

وی نتیجه این اتفاق را رکود شدید برای اقتصاد ایران دانست.

سال آخر فعالیت دولت سال خاصی است

تاجگردون در پاسخ به این سوال: به نظر شما اعلام کاهش نرخ تورم در سال آینده واقعی است؟ وی گفت: تصمیمات اقتصادی دولت در سال جاری گروگان یک مشکل است، سال 1403 آخرین سال دولت سیزدهم است و در سال 1404 باید انتخابات جناح راست جمهوری برگزار شود. در نتیجه دولت مجبور به تخصیص منابع و مدیریت اقتصاد به گونه ای است که حداقل عدم اجرا و تخصیص منابع در آن مشهود نباشد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: برای این منظور البته نیاز به استقراض یا کمک گرفتن از بانک ها است و نتیجه استقراض و حمایت از منابع مالی بانک ها نیز تورم است، بنابراین من به نرخ تورم نگاه می کنم. ما از برنامه های دولت برای سال آینده چیزی نمی دانیم و بنابراین نمی توانیم هیچ قضاوتی در این زمینه داشته باشیم.

بنزین گران نیست

وی در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش قیمت منابع انرژی را چقدر می دانید؟ وی گفت: اساسا چنین تصمیمی در سال آخر دولت و سال اول مجلس گرفته نمی شود، بنابراین معتقدم بنزین امسال گران می شود. این بدان معناست که چنین تصمیمی از منظر اقتصاد سیاسی گرفته نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان بالای نارضایتی از بنزین چنین فشاری به دولت وارد نمی‌کند، گفت: فکر می‌کنم سال آینده دولت موضوع کاهش مصرف و استفاده از کمک‌های ارزان‌قیمت را پیش ببرد تا بتواند وارد شود. بعید می دانم اقتصاد سیاسی از یک سو و وضعیت اقتصادی کشور از سوی دیگر آمادگی افزایش قیمت بنزین یا حتی سه برابر شدن قیمت بنزین را داشته باشند.

همه فقیر شدیم

وی در پاسخ به این سوال که شرایط اقتصادی امسال چه تاثیری بر طبقه متوسط ​​ایران خواهد داشت؟ وی گفت: به نظرم طبقه متوسط ​​با شرایط خاصی مواجه است. به طور کلی شرایط اعشاری شدن در جامعه ایران نشان می دهد که ما فقیر شده ایم. اگر برای دیدن دهک درآمدی خود به صفحه مرجع این اثر نگاه کنید، می بینید که دهک دهم درآمدی به عنوان دهک تعریف می شود که به طور متوسط ​​ماهیانه 36 میلیون تومان درآمد دارد. این بدان معناست که به گفته این سیاستمدار، خانواده ای که ماهانه ششصد دلار درآمد داشته باشد، ثروتمند محسوب می شود.

وی گفت: هشت و نیم میلیون نفر از جامعه ایران در این محدوده درآمدی قرار دارند و ثروتمند محسوب می شوند، اما آیا واقعا درآمد 600 دلاری نشانه ثروتمند بودن است؟

وی گفت: این اقدام نشان می دهد که جامعه ایران افول کرده و همه ما فقیر شده ایم، کافی است خانه و ماشین داشته باشیم و وام بانکی بگیریم تا از لیست یارانه خارج شویم و به ثروتمندان بپیوندیم. پس ببینید حداقلی که یک خانوار باید داشته باشد، ثروت نامیده می شود و در این زمینه متوسط ​​بودن فایده ای ندارد.

وی گفت: به نظر من حتی دهک هم افراد فقیر دارد و جامعه ایران از دهمین دهم با فقر مواجه است. به عبارت دیگر، ما با فقیر و بسیار فقیر سر و کار داریم. خروج از این فقر در صورتی امکان پذیر است که بخش تولیدی اقتصاد به حرکت درآید و تولید در این جامعه آغاز شود.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا