اخبار روز

دلیل نواسانات بازار سهام!

بورس در این هفته روند نوسانی خود را ادامه داد و تداوم بازدهی مثبت هفته قبل را تحقق نکرد. شاخص کل بورس از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه با نوسانات پی‌در‌پی مواجه شد و در حدود ۰.۴۸درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

به گزارش ریمینو به نقل از اقتصاد24، وضعیت مبهم اتاق شیشه ای باعث شده تا ارزش معاملات خرد سیگنال مثبتی به بازار ندهد و خروج پول واقعی نیز ادامه داشته باشد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خرد از مهرماه تاکنون تقریباً 9.910 میلیارد تومان از بازار برداشت کرده‌اند که نسبت به میانگین خروجی پول واقعی در مدت مشابه سال 1401، 17.17 درصد افزایش داشته است.

این میزان تغییر قابل توجه است و نشان دهنده این واقعیت است که فعالان بازار سهام مشتاقانه بازار را تماشا می کنند. هر چند که مسئله خروج پول از بازار است مرداد سال 99 تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب می شود و فرصت رونق را از بورس سلب کرده است، اما ادامه حرکت در مسیر خروج، حرکت در بورس را به یکی از چالش های تکراری تبدیل کرده است. بررسی‌های روند بازار سهام تأیید می‌کند که حتی در برخی از روزهایی که بازار صعودی بود، مانند روزهای نزولی، خروج پول همچنان قوی بوده و ارزش معاملات کوچک نیز در سطح پایینی باقی مانده است. اما علاوه بر تقابل اقدامات آماری و مبارزه گروه های مختلف، ارزش معاملات خرد سهام نسبت به اردیبهشت ماه کاهش شدید داشت. این در حالی است که با توجه به رکورد کم کارکرد بورس در 26 روز معاملاتی ابتدای سال، وضعیت فعلی قرمز تلقی می شود که در نهایت منجر به خروج پول واقعی و ریزش شاخص های بورسی شد.

در نتیجه آنچه در ماه های اخیر در بازار رخ داده حکایت از نوسانات منفی دارد که نه روزهای خوبی داشته و نه روند معاملاتی قابل قبولی برای فعالان بورس تهران داشته است. وضعیت روند شاخص های سهام با ورود به نیمه دوم سال نشان می دهد که این شاخص ها در اکثر روزهای معاملاتی عقب نشینی کرده اند. اگرچه هفته گذشته بورس هفته ای کاملا سبز را ثبت کرد، اما به دلیل آنچه کارشناسان بازار سرمایه از آن به عنوان «بی ثباتی رفتار سهامداران متاثر از سردرگمی حاکم بر شرایط اقتصادی» یاد می کنند، این وضعیت مدام تکرار می شود. شاخص کل دیروز در مرکز کانال 2 میلیون و 50 هزار واحد از دست داد و از ابتدای هفته تاکنون در این سطح بسیار نامشخص بوده است. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند از نظر فنی نباید سطح فعلی شاخص (زیر 2 میلیون و 100 هزار واحد) را محدوده ای سخت برای عبور دانست. اما چه عواملی در پشت صحنه این نوسانات مکرر نهفته است؟ آیا بازار شاهد تشدید احساسات منفی مرتبط با ریسک های مرتبط با تنش های بین المللی است؟

از سوی دیگر، قیمت ها در بازارهای رقیب همچنان نوسانات محدودی را نشان می دهند. هر چند دلار آزاد در کانال 51 هزار تومانی معامله می شود، اما سرمایه گذاران سیر تحولات این بازار را به دقت دنبال می کنند. اما با وجود تاکید بسیاری از کارشناسان بر حبابی نبودن قیمت سهام، روند نزولی بورس به یکی از رایج ترین روندهای ماه های اخیر تبدیل شده است. در چنین شرایطی شاهد حرکت متفاوت برخی از سهام بودیم که به طور موقت مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت و به نظر می رسید در صف انتظار نشسته باشند؛ موضوعی که نشان می دهد بین ارزش سهام و ریسک های رایج، اولین جایگاه «غلبه بر فضای ترس» در بازار است. عاملی که باعث شده حتی سرمایه های دست نیافتنی و سرگردان بازارهای رقیب نیز با تردید به بورس نگاه کنند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص اظهار کرد: سودآوری اکثر شرکت ها نسبت به سال 1398 دو برابر شده است اما روند قبلی را نمی توان گزینه قابل اعتمادی دانست زیرا تحت تاثیر تورم بوده نه افزایش تولید. شواهد حاکی از آن است که درآمد حاصل از فروش شرکت ها از سال 2019 از 1100 همات به بیش از 4000 همات افزایش یافته است. اما بررسی شاخص کل و وزن برابر در این دوره روند متناقضی را نشان می دهد. به گفته این کارشناس، بورس تهران آینه تمام نمای وضعیت اقتصادی کشور است که در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد. به نظر می رسد بورس با موج جدیدی از ابهام و سردرگمی سرمایه گذاران – ناشی از وضعیت متغیرهای خارجی – مواجه شده است که قابل انتظار نبود.

همه بازارها در این وضعیت قرار دارند و قادر به حرکت در گرداب نوسانات محدود نیستند. آقا بزرگی اظهارنظرهای غیر کارشناسی برخی از مسئولان کشور را یکی دیگر از عوامل موثر بر خروج پول واقعی دانست و افزود: هرگونه صحبتی در مورد بورس باعث ایجاد تردید در بین سرمایه گذاران و سرعت خروج پول از بازار می شود. به عنوان مثال رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه از وضعیت بازار سهام ابراز نگرانی کرد. این مقام مسئول در عین حال همزمان با روند صعودی بازار سهام در سال جاری، اظهاراتی مبنی بر تکرار اتفاقات سال 1398 بورس در سال جاری مطرح کرد و موجی از ترس از تکرار آن اتفاقات تلخ ایجاد کرد. این در حالی است که کارشناسان بارها بر وضعیت غیرقابل مقایسه بازار در این مدت اصرار داشتند.

وی با اشاره به مانور خروج سرمایه گذاران از بازار گفت: سرمایه گذاران ضعیف به دنبال بازارهای دیگر هستند و حتی در فضای مجازی به دنبال سیگنال های عجیب و غریب هستند. این وضعیت به ضرر سهامداران تمام می شود و از بازگشت بازار به مدار تعادل جلوگیری می کند.

منبع: دنیای اقتصاد


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا