اخبار روز

چرا روند نزولی دلار متوقف شد؟


به گزارش مانی بان، روز گذشته شاخص های بورسی به رشد خود در بازار ادامه دادند. به گفته فعالان ارزی، قیمت دلار در بازار روز یکشنبه به کف حمایتی رسید و سپس با توجه به بازگشت خریداران به بازار، روند تغییر کرد. به نظر می رسد پس از نوسانات قیمتی یک ماه اخیر، بازار ارز اکنون به دنبال بازگرداندن کریدور آرامش است.

دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش پیدا نکرد. اگرچه انتظار می رفت پس از پایان روند نزولی بازار و اصلاح آن، نرخ ارز شاخص های پولی وارد محدوده ثبات شود. قیمت این ارزهای خارجی در یک روند صعودی جدید قرار گرفت. به گفته برخی تحلیلگران، روند نزولی به گونه ای بود که نقطه ورود مناسبی را برای معامله گران ایجاد کرد، در نتیجه بسیاری از مردم در سطوح قیمتی کانال های 60 و 61 هزار تومان خرید کردند و این افزایش تقاضا باعث رشد شد. از نرخ

آمارها نشان می دهد که بازار فارکس در ماه گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. با توجه به انواع نقدی ثبت شده، قیمت این ارز از ابتدای سال تا بیست و ششم فروردین ماه شاهد رشد حدود 11 درصدی بود. این در حالی است که در صورت احتساب نرخ های فردا، عملکرد دلار در مدت مذکور حدود 16 درصد بوده است. اما پس از کاهش شور و نشاط سیاسی، نرخ بازدهی این ارز در نخستین روزهای هفته جاری از ابتدای سال به زیر یک درصد رسید.

فعالان بازار معتقدند حمایت بانک مرکزی دلیل اصلی تشدید روند نزولی است. اکنون که حجم سیگنال های منفی در فضای اطلاعات کاهش یافته است، به نظر می رسد بازار در حال بازیابی تعادل بین عرضه و تقاضا است. البته لازم به ذکر است که در روزهای اخیر از سوی مسئولان بانک مرکزی سیگنال های مثبتی منتشر شده است.

محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع بلوکه شده ما در برخی کشورها که سال ها از آن استفاده نشده بود، افتاده است. در آینده اعلام کنند.”

وی افزود: بانک مرکزی در ماه های اخیر 445 میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد و فرصت های جدیدی برای تامین مالی جدید این بانک ایجاد کرد. زیرا در حالی که ایران بدهی داشت، عملاً تأمین مالی جدیدی وجود نداشت.»

سال گذشته اخبار مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان توانست برای مدتی انتظارات تورمی بازار را کنترل کند و زمینه ساز ورود نرخ ارز به بازار ثبات 3 ماهه شود دامنه. در نهایت قیمت هر اسکناس دلار آزاد که روز دوشنبه در بازار به 61 هزار تومان رسیده بود، بعد از ظهر دیروز با افزایش از 1550 تومان به 62550 تومان فروخته شد. سکه طلا نیز در آن روز با افزایش قیمت قابل توجه 2 میلیون و 20 هزار تومان به مبلغ 42 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا