اخبار روز سینما

چرا قسمت آخر گناه یک فرشته ناامید کننده بود؟








البته مشکل پایانی فقط مختص «گناه فرشته» نیست و بسیاری از سریال‌های ایرانی با سندروم قسمت آخر روبرو هستند. حتی می توانید جلوتر بروید و این مشکل را یک مشکل جهانی بدانید. سریال “گمشده” به عنوان یکی یکی از اولین مجموعه های خارجی که در ایران خارج از فضاهای رسمی دیده شد. یکی نمونه بارز آن پایانی است که برای تماشاگران مانند دوش آب سرد بود. در مورد سریال های ایرانی هم نمونه های زیادی وجود دارد. از «قرباغه» تا «آقازاده» نمونه هایی را می توان ذکر کرد که نویسنده و کارگردان نتوانسته اند پایان مناسبی پیدا کنند. در مورد «گناه فرشته» مشکل روایت از همان قسمت های اول مشخص شد و به مرور زمان نویسنده و کارگردان با معرفی اتفاقات و شخصیت ها سعی کردند مخاطب را شوکه کنند و حتی جنجال به پا کنند. شاید مهم ترین اتفاق، شکل گیری رابطه عاطفی بین حامد، شخصیت وکیل و فرشته، موکلش باشد که به طرز عجیبی به ازدواج منجر شد. رابطه ای که هیچ مقدمه چینی درستی نداشت و این البته از انبوه واکنش های متناقض شخصیت ها در طول سریال که فاقد منطق دراماتیک بود، مشهود است.

گره بدون گشودن

در سریال گناه فرشته هر چقدر که بخواهید پیچ ​​و خم ها وجود داشته است. سازندگان سریال در جایی که احساس می کردند لازم است شخصیت ها و اتفاقاتی را معرفی می کردند، اما نیازی نمی دیدند که مخاطب را در مورد آنچه به تصویر کشیده می شود متقاعد کنند. مشکل اصلی از طرح اصلی داستان شروع شد و به کل اثر کشیده شد. از کینه 14 ساله ای که سکوتش با یک شرط عجیب توجیه می شد تا بهانه ای برای ارتکاب قتل و دستگیری فرشته پیدا کند. در میان شخصیت های مشکل ساز سریال، شخصیت عماد به دلیل اهمیت و نحوه کشته شدنش تاثیر بی نظیری داشت. یکی این یکی از اتفاقاتی بود که در قسمت آخر مخاطب را شگفت زده کرد. داستان شخصیتی که به نظر می رسد حماقت بسیاری از شخصیت های دیگر سریال را به ارث برده است، خیلی راحت با نوشیدن چای مسموم کوتاه می شود.

«سال شورش» عباس معروفی چه ربطی به «گناه فرشته» داشت؟

یکی یکی از ویژگی های سریال گناه فرشته ارجاع بی مورد به فیلم ها، سریال ها، شخصیت های داستانی یا آثار ادبی بود. در قسمت آخر رمان «سال قیام» از عباس معروف بود که با تاکیدات کارگردان چنین نقشی را ایفا کرد. رمزگشایی اتصال سریال حامد عنقا رمان معروف عباس را هم باید بنویسیم یکی او ماموریت های غیرممکن «گناه فرشته» را برای مخاطبانی که تا آخرین قسمت آن را دنبال کرده بودند، می دانست.

تخصص: طرح سوالات بی پاسخ

سوالات زیادی در طول سریال مطرح می شود که سازندگان سریال فراموش می کنند یا به روشی غیرمنطقی پاسخ می دهند. به عنوان یک آفت کلی می توان به رفتار شخصیت ها اشاره کرد. در برخی موارد کنش و واکنش آنها به جای پاسخگویی به انتظارات مخاطب، تنها به آشفتگی و غیرمنطقی بودن اثر دامن زده است. به همین دلیل سریال گناه فرشته یکی یکی از نمونه ترین سریال های سال های اخیر است. مجموعه ای که بیش از هر مجموعه فراطبیعی دیگری برای توجیه هر غیرمنطقی طراحی شده است و جبرگرایی خود یک داستان است. در این زمینه ها نظرات بینندگان سریال خواندنی است.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا