اخبار روز

کشف باکتری هایی که می توانند گاز را به “سنگ” تبدیل کنند.

در اعماق زمین در تپه‌های سیاه داکوتای جنوبی، باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که تحت شرایط خاصی می‌توانند به سرعت دی اکسید کربن را به یک ماده معدنی جامد تبدیل کنند. اگر دانشمندان بتوانند چگونگی کنترل این میکروب‌های عجیب و غریب را بیابند، می‌توانند راه جدیدی برای جذب گازهای گلخانه‌ای در ذخایر سوخت فسیلی ارائه دهند.

محققان شرکت Souder Geology و کالج معادن و فناوری داکوتای جنوبی اخیراً به دنبال میکروب‌های ذخیره‌کننده کربن بودند که می‌توانند در برابر دما و فشار شدید در زیر میادین نفتی مقاومت کنند. آنها موفق به یافتن سه گزینه امیدوارکننده شدند.

یکی در میان آنها نوعی باکتری باسیلوس وجود داشت که در عمق 1250 متری زیر زمین در عمیق ترین آزمایشگاه زیرزمینی ایالات متحده، مرکز تحقیقات زیرزمینی سندفورد در بلک هیلز داکوتای جنوبی قرار داشت.

دو گونه دیگر باکتری ژئوباسیلوس بود که با گرما و فشار بالا نیز سازگار است و Persephonela Marina، یک “گرما دوست شدید” که در دریچه های گرمابی اقیانوس آرام زندگی می کند و می تواند تا دمای 110 درجه سانتیگراد (230 درجه فارنهایت) را تحمل کند. . . شوری و فشار زیاد در آب دریا را تحمل می کند.

این باکتری ها تحت یک سری آزمایش های آزمایشگاهی قرار گرفتند که در آنها در معرض فشار، دما و اسید شدید قرار گرفتند.

نتایج اولیه نشان داد که شرایط بهینه برای این میکروب ها برای تولید بلورهای کلسیت است. در این شرایط شدید، باکتری ها می توانند دی اکسید کربن را در عرض 10 روز به کریستال های کربنات تبدیل کنند.

این باکتری ها این کار را به لطف آنزیمی به نام کربنیک انیدراز انجام می دهند که واکنش بین آنها را کاتالیز می کند یا اسید کربنیک و آب را کاتالیز می کند.

فضای خالی باقی مانده از میادین نفت و گاز تخلیه شده، مکانی ایده آل برای ذخیره دی اکسید کربن به دام افتاده و بنابراین از ورود به جو زمین جلوگیری می شود. جایی که به عنوان گاز گلخانه ای عمل می کند و باعث تغییرات آب و هوایی می شود.

از آنجایی که این باکتری ها می توانند کار خود را در شرایط سخت موجود در میادین نفت و گاز انجام دهند، می توان آنها را به حفره های زیرزمینی تزریق کرد و برای همیشه در آنجا به دام انداخت. دی اکسید کربن وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، کربنات های جامد می توانند به طور موثر به عنوان یک “کلاه” عمل کنند و از خروج مایعات و گازهای باقی مانده از چاه های نفتی رها شده جلوگیری کنند.

در حالی که بسیاری از این موارد در حال حاضر فرضی است، پیشرفت در فناوری جذب کربن مانند این می تواند ابزار ارزشمندی در مبارزه با بحران آب و هوا باشد.

این تحقیق در کنفرانس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو اواخر سال گذشته ارائه شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا