اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

سفرهای هوایی به مسافت های دور به طور کلی زندگی را برای همه در سراسر این سیاره آسان‌تر کرده است. دیگر مجبور نیستید برای رسیدن به مقصدی دور، در چندین نقطه توقف داشته باشید و زمان اغلب استرس زای حضور در فرودگاه ها را طولانی تر کنید.

برای اینکه امکان پروازهای طولانی‌تر و طولانی‌تر فراهم شود، سازندگان و مهندسان هواپیما دائماً در حال خلق نوآوری هستند تا هواپیماهای مسافربری را بیشتر و بیشتر کارآمد کنند و میزان سوخت مصرفی را کاهش دهند زیرا مصرف سوخت یکی از عوامل محدودکننده‌ برد هواپیماهای مسافربری است. برخلاف هواپیماهای نظامی، یک جت مسافربری که افراد را در دوران تعطیلات به سمت مقصدشان می برد، نمی تواند برای سوخت گیری به سوخت رسانی مانند KC-135 Stratotanker تکیه کند بلکه باید تمام سفر را بدون توقف طی کند.

به گزارش روزیاتو، جت‌های مسافربری هر سال کارآمدتر می‌شوند و حتی جت‌های مسافربری کوچک‌تری مانند ایرباس A321 XLR قبل از نیاز به سوخت‌گیری مجدد، مسافتی تا ۸,۷۰۰ کیلومتر را طی خواهند کرد. با بالا رفتن کارآیی هواپیماها، چندین جت مسافربری دیگر با برد بسیار طولانی تر نیز تولید شده اند.

حتی برخی از جت های خصوصی قادر به طی کردن مسافت های بسیار طولانی هستند. بدین بهانه، در ادامه این مطلب شما را با ۶ فروند از هواپیماهای مسافربری آشنا خواهیم کرد که بدون نیاز به سوختگیری مجدد، بیشترین مسیر را طی خواهند کرد.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۱- Airbus A350-900ULR

پادشاه بلامنازع طی مسافت هوایی، ایرباس A350-900 ULR با برد ۱۷,۹۶۳ کیلومتر است، به این معنی که می تواند با یک بار پر کردن مخزن سوخت خود به اکثر مقاصد جهان سفر کند. به گفته ایرباس، این هواپیما قادر است بیش از ۲۰ ساعت پرواز بدون توقف داشته باشد.

تا آوریل ۲۰۲۴، این هواپیمای تجاری طولانی ترین برد در میان هواپیماهای مسافربری را دارد بدون اینکه رقیبی داشته باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این هواپیما قادر است تا ۳۵۰ مسافر را در یک پیکربندی معمولی حمل کند. با این حال، طبق گزارش‌ها می‌توان آن را برای حمل ۴۴۰ مسافر تجهیز کرد، اگرچه وزن اضافی ۹۰ مسافر اضافی و چمدان احتمالاً برای برد آن مضر خواهد بود.

این هواپیما از یک جفت موتور فوق کارآمد رولزرویس Trent XWB بهره می‌برد که با در نظر گرفتن A350 طراحی شده‌اند و امکان طراحی منسجم‌تری را فراهم می‌کنند تا به مصرف بهینه سوخت کمک کند. در زمینه ظرفیت سوخت، این هواپیما می تواند ۱۶۶,۴۸۶ لیتر را حمل کند تا مسافت مورد نظر را طی نماید.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۲- Airbus A350-1000

دومین هواپیمای مسافربری با بردی طولانی که امروزه در حال خدمت است نیز نوعی از ایرباس A350 با نام A350-1000 است. این هواپیما می‌تواند ۱۶,۱۱۱ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد طی کند، که به آن یک برتری باورنکردنی نسبت به سایر هواپیماها در پروازهای طولانی مدت می‌دهد. مانند A350-900 ULR، این هواپیما حدود ۳۵۰ مسافر را با صندلی های معمولی حمل می کند.

همچنین این هواپیما نیز از همان موتورهای رولزرویس استفاده می کند. با این حال، A350-1000 با A350-900 ULR تفاوت دارد زیرا طول آن بسیار بیشتر است، در مقایسه با A350-900 ULR که ۶۶.۷ متر طول دارد، طول آن به بیش ار ۷۳.۷ متر می رسد. با این طول اضافی، ۴۱۰ مسافر می توانند با خیال راحت در این جت سوار شوند. همچنین وزن آن به طور قابل توجهی بیشتر است.

همچنین A350-1000 در هنگام بارگیری کامل سوخت کمتری حمل می کند، در مجموع ۱۶۳,۹۹۹ لیتر. با این حال، بیش از ۱۶,۰۰۰ کیلومتر برد چیزی نیست که آن را دستکم گرفت. A350-1000 فقط به این دلیل در جایگاه دوم قرار گرفته که وزن بیشتری را با سوخت کمتری برای این سفر حمل می کند.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۳- Boeing 777-200LR

پاسخ بوئینگ به ایرباس در زمینه جت های دوربرد، بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰LR است که برد آن ۱۵,۸۴۲ کیلومتر عنوان شده است. این هواپیما از دو موتور غول پیکر جنرال الکتریک سری GE90 استفاده می‌کند که هر کدام ۱۱۵,۳۰۰ پوند نیروی پیشرانه تولید می‌کنند که به آن قدرت دیوانه‌واری می‌دهد.

در پیکربندی استاندارد خود، این جت می‌تواند ۳۱۷ مسافر را با کمترین وقفه و در شرایطی نسبتاً لوکس به اکثریت فرودگاه‌های سراسر جهان برساند. در مقایسه با سایر هواپیماهای موجود در این لیست، این هواپیما چندان بزرگ نیست و طول آن کمی بیش از ۶۳.۷ متر و طول بال آن بیش از ۶۴.۸ متر است.

با وجود اینکه دو نوع ایرباس A350 را در صدر جدول و بالاتر از خود می بیند، و این واقعیت که بوئینگ اخیراً به دلایلی ناخوشایند در تیتر اصلی خبرگزاری ها قرار گرفته است، این هواپیما هنوز هم یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای امروزی است که هزاران هزار کیلومتر را بدون حادثه طی می کند.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۴- Bombardier Global 8000

اگر بخواهید فقط هواپیماهای تجاری با بلندترین طول پرواز که امروزه در سرویس هستند را فهرست کنید، بالای لیست کاملاً در اختیار انواع مختلف ایرباس A350 و بوئینگ ۷۷۷ می بود. وقتی صحبت از دورپروازترین جت ها در سراسر جهان به میان می آید این موضوع دیگر صدق نمی کند. Bombardier، شرکتی که معمولاً با جت های منطقه ای از فرودگاه های کوچکتر یا کارکردهای دفاعی و خصوصی در ارتباط است، سری جت های Global خود را تولید می کند.

بر اساس تبلیغ شرکت سازنده، گلوبال ۸۰۰۰ دارای برد بیش از ۱۴,۸۱۵ کیلومتر است. همچنین این جت یکی از بالاترین سرعت‌ها را در این بخش از بازار جت های مسافربری با سرعت ۰.۹۴ ماخ (۱,۱۵۳ کیلومتر در ساعت در سطح دریا) در اختیار دارد. این هواپیما از یک جفت موتور جنرال الکتریک Passport استفاده می کند. برخلاف بسیاری از هواپیماهای دیگر در این لیست، گلوبال ۸۰۰۰ نمی تواند صدها مسافر را حمل کند.

حداکثر ظرفیت این جت تنها ۱۹ مسافر اعلام شده است، اما زمانی که یک جلسه کاری در آن سوی دنیا دارید و باید در سریع ترین زمان ممکن به آنجا برسید، Global 8000 برای انجام این کار آماده است.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۵- Gulfstream G800

Gulfstream قطعاً بیشتر به سمت بخش خصوصی صنعت هوانوردی متمایل است. با این حال، علی‌رغم رواج آن در فرهنگ پاپ، Gulfstream جت‌های قدرتمندی می‌سازد. گلف استریم G800 هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد و مانند Bombardier قادر به ثبت برد ۱۴,۸۱۵ کیلومتری است. این بدان معناست که می توانید با یک سفر با این هواپیما از شهر نیویورک به توکیو در ژاپن پرواز کنید.

این هواپیما کمی کندتر از Bombardier Global 8000 است و حداکثر سرعت ۰.۹۲۵ ماخ (۱,۱۴۱ کیلومتر در ساعت در سطح دریا) را به ثبت رسانده است. جت محبوب گلف استریم هواپیمای فوق‌العاده‌ای با کابین‌های بسیار مجلل است. به گفته سایت گلف استریم، G800 می تواند تا ۱۹ مسافر را حمل کند و جای خواب تا ۱۰ مسافر را دارد .

این هواپیما یک RV چند میلیون دلاری است که می تواند با سرعت بیش از ۱,۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. G800 از دو موتور Gulfstream Pearl استفاده می کند که هر کدام ۱۸,۲۵۰ پوند نیروی پیشرانه تولید می کنند. حجم کابین داخلی آن ۲,۱۳۸ فوت مکعب است که تقریباً ۲۱ برابر شاسی بلند Subaru Outback مدل ۲۰۲۴ است.

۶ جت مسافربری که بدون نیاز به سوختگیری مجدد طولانی ترین مسیر را طی می کنند (+عکس)

۶- Dassault Falcon 8X

در پایان لیست Dassault Falcon 8X با برد ۱۱,۹۴۴ کیلومتر قرار دارد. این به طور قابل توجهی کمتر از رقبای بسیار پیشرفته اش در بالای فهرست است، اما هنوز هم سریع تر از اکثر جت های مسافربری پرواز می کند. تیلور سوئیفت نیز پروازهایش را با یک Dassault Falcon 8X انجام می دهد. حداکثر ارتفاع پرواز این هواپیما ۵۱,۰۰۰ فوت است و می تواند بین ۱۲ تا ۱۶ مسافر را حمل کند.

برخلاف دیگر هواپیماهای این لیست، داسو فالکون ۸ ایکس به جای دو موتور از سه موتور نیرو می گیرد. هر موتور Pratt and Whitney Canada PW307D می تواند ۶,۷۲۲ پوند نیروی پیشرانه تولید کند. فالکون ۸ ایکس به طور قابل توجهی از جت های گلف استریم و بمباردیه قدرت کمتری دارد، اما همچنان می تواند از ۱۱,۲۰۰ کیلومتر برد فراتر رود، و این نشانه تاکید داسو بر کارآمدی را نشان می دهد.

داسو همچنین به سیستم آویونیک و کنترل پرواز توسعه یافته Honeywell که توسط فالکون ۸ ایکس استفاده می شود افتخار می کند. بر اساس گزارش ها، این سیستم از روی سیستم کنترل پرواز مورد استفاده در یکی دیگر از معروف ترین هواپیمای داسو، جت جنگنده رافال، ساخته شده است.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا