اخبار خودرو

تشدید اختلاف میان شهردار و وزیر صمت؛ از مافیا تا پروژه بگیران

تشدید اختلاف میان شهردار و وزیر صمت؛ از مافیا تا پروژه بگیران

کمبود اتوبوس های شهری، مشکلات حمل و نقل و آلودگی هوا در نهایت دولت را مجبور به واردات اتوبوس و برق رسانی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور کرد.

گزارش کردن آخرین ماشینطی یک سال گذشته دولت و وزارت حراست در همه زمینه ها اقداماتی انجام داده اند و اکنون شهرداری تهران تبلیغات گسترده ای برای واردات اتوبوس های برقی انجام داده و سعی در حماسه سازی آن دارد. به نظر می رسد عباس علی آبادی وزیر صمت این اقدام را تایید نمی کند.

وزیر صمت اخیرا حضور داشت علیرضا زاکانیشهردار تهران یک خودروی برقی ارائه کرد اما بعد به سراغ چینی ها رفت و برای واردات اتوبوس های برقی قرارداد بست. بر اساس قراردادی که شورای شهر تهران با چینی ها امضا کرده است، قرار است هزاران اتوبوس، تاکسی و ون (همگی مدل برقی) وارد کشور شود تا در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده شود. اما در این بین باید توجه داشت که خرید اتوبوس برقی از یک شرکت ساختمانی با کیفیت نامشخص هزینه ای میلیونی دارد که نتیجه آن مشخص نیست!

منشا مخالفت شهردار و وزیر

اختلاف شهردار و وزیر به همین جا ختم نشد. علی آبادی چندی پیش گفته بود: بهانه می آورند و می گویند ما فوری اتوبوس می خواهیم، ​​هرچند برای تولید اتوبوس نیازی به واردات نداریم. اظهار نظر علی آبادی در حالی است که گشت و گذار در این شهر نشان می دهد در سال های اخیر استفاده از اتوبوس های شهری (BRT) برای ساکنان این کلان شهر به معضلی بزرگ تبدیل شده است و در ساعات شلوغی باید در ایستگاه ها صف های طولانی برای انتظار فرسودگی تشکیل دهند. – خارج شدن مسافران – حرکت اتوبوس البته باید توجه داشت که وزیر همچنان بر برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید دارد و به دنبال داخلی سازی این موضوع است.

همزمان با بیان این سخنان وزیر، زاکانی تبلیغات گسترده خود را در خصوص واردات اتوبوس های برقی وارداتی در شهر آغاز کرد.

تشدید اختلاف شهردار و وزیر صمت؛ از مافیا گرفته تا دست اندرکاران پروژه
تشدید اختلاف میان شهردار و وزیر صمت؛ از مافیا تا پروژه بگیران

که در یکی تبلیغات شهرداری تهران دلیل روی آوردن شهردار به خودروسازان چینی به جای خودروسازان داخلی را توضیح می دهد. «سرعت حلزونی خودروسازان داخلی در ساخت»، «قیمت کمتر نسبت به نمونه ایرانی مشابه» و … از دلایلی بود که زاکانی را به واردات اتوبوس برقی از چین سوق داد.

چرا در واردات خودرو قطعیتی وجود ندارد؟

اکنون این اقدام زاکانی مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی می گویند هنوز زیرساخت ها آماده نیست. برخی دیگر معتقدند اتوبوس های ایرانی هم قیمت اتوبوس های چینی هستند و با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و کرایه ها، اتوبوس های چینی بسیار گرانتر از ایرانی هستند. پس چرا شهرداری تهران به دنبال چینی است؟

اما پاسخ شهردار چه بود؟ با نگاهی به اماکن عمومی از جمله مترو می توان پوسترهای تبلیغاتی را دید که پاسخی به انتقادات شهرداری است. بر روی این بنرها نوشته شده است که مخالفان این اقدام ضد انقلاب، عملاً پروژه‌سازان، سیاستمداران حسود یا وابسته به مدیریت شهری در گذشته هستند.

حال این سوال پیش می آید که چرا این مسائل در رابطه با واردات خودرو مطرح نمی شود؟ چرا مخالفان در بحث واردات خودروهای سواری به طور جدی در مسیر واردات خودرو دخالت می کنند، اما در مقابل اتوبوس های برقی تصویرگرا و ضد انقلاب هستند و برنامه واردات اتوبوس بدون معطلی و قاطعانه اجرا می شود؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا