اخبار روز

14 چیز برای کاهش تلخی روز شنبه

تصور کنید ساعت 6 یا 7 صبح یک شنبه است و زنگ تلفن همراه شما خاموش می شود. در چنین شرایطی چه فکری می کنید؟ چه احساسی دارید؟ احتمالاً فکر بیدار شدن از خواب و رویارویی با تمام کارهایی که به روز شنبه موکول کرده اید، شما را می ترساند.

در چنین شرایطی حتی ممکن است به تعطیلات فکر کنید، اما این راه حل درستی نیست. برای لذت بخشیدن به شنبه ها باید به فکر راه حل بهتری باشید. ابتدا باید به این فکر کنید که چه چیزی شنبه ها را ناخوشایند می کند. سپس از روش هایی که در این مقاله خواندید استفاده کنید تا شنبه ها را به روزهای شاد و پر انرژی تبدیل کنید.

چرا شنبه ها ناخوشایند می شوند؟

بر اساس گزارش ها، بسیاری از کسانی که از شنبه تا پنجشنبه کار می کنند، در آخر هفته ها زمانی برای زندگی پیدا می کنند. از آنجایی که آنها از انجام وظایف کاری در طول هفته خسته شده اند، برنامه آخر هفته خود را طوری برنامه ریزی می کنند که سرگرم کننده و آرام باشد.

برای لذت‌بخش‌تر کردن آخر هفته، معمولاً بیشتر از حد معمول غذا می‌خوریم، غذای خوشمزه می‌پزیم یا سفارش می‌دهیم، تا دیروقت بیدار می‌مانیم و زمان بیشتری را با دوستانمان می‌گذرانیم. انجام این کارها سرگرم کننده است، اما انرژی را برای شروع هفته کاری از ما می گیرد. در این صورت احتمالا هفته جدید را بدون انرژی کافی شروع می کنیم.

گاهی اوقات عبارت معروف «از شنبه شروع می کنم» را سرلوحه زندگی خود قرار داده اید. این ممکن است باعث شود که پروژه های بزرگتر و ترسناک تر یا کارهای ناخوشایند و پیش پا افتاده را تا شنبه به تعویق بیندازید. اگر کارها را به تعویق بیندازید، باید آنها را در مقطعی انجام دهید.

اگر زمان پایان شنبه باشد، مثل این است که شنبه صبح دیواری بر سرتان فرو می ریزد. مطالعات کارشناسان نیز این مشکل را تایید می کند. بر این اساس، اگر به تعویق انداختن کار یک عادت همیشگی باشد، استرس بیشتری خواهید داشت و سلامتی خود را به خطر می اندازید. در واقع استرسی که در این شرایط تجربه می کنید مشکلاتی مانند خواب شبانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در دراز مدت دچار بیماری های جدی خواهید شد.

راه هایی برای خوشایند کردن شنبه

1. عصر جمعه زود بخوابید

اگر عصر جمعه زود به رختخواب بروید و یک شب کامل بخوابید، می توانید از خستگی و سستی صبح شنبه جلوگیری کنید. کارشناسان معتقدند خواب دکمه تنظیم مجدد بدن است و انرژی ما را تجدید می کند. خواب خوب نقش مهمی در تغییر رفتار و خلق و خوی ما دارد.

زود به رختخواب رفتن ممکن است به معنای حذف برنامه های جمعه شب یا مقاومت در برابر وسوسه تماشای قسمت دیگری از سریال مورد علاقه ما باشد. با این حال، اگر این کار را انجام دهید، در آینده ای نه چندان دور از خود بابت آن تشکر خواهید کرد.

شاید تماشای قسمت دیگری از یک برنامه محبوب وسوسه انگیز باشد، اما بخشی از آن خواب کافی نیست. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، تمرکز یا بهره وری لازم برای روز بعد را ندارید.

2. جلسات سخت و پر استرس را به صبح شنبه موکول نکنید

آخرین چیزی که می خواهید در یک صبح شنبه تجربه کنید، فشار یک جلسه پر استرس است. در صورت امکان، برنامه های صبح شنبه خود را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید روز خود را راحت تر شروع کنید. اکثر ما شنبه ها به طور مطلوب کار نمی کنیم. بنابراین بهتر است بعد از کار یا روزهای دیگر هفته جلسات فشرده و پر استرسی را برنامه ریزی کنید.

3. جمعه خود را برای شنبه آماده کنید

روز جمعه کمی وقت بگذارید تا برای شنبه آماده شوید. اینجوری بهتر برنامه ریزی میکنی برنامه ریزی بهتر برای کارهای دشوار پیش رو نیز به شما قدرت تصمیم گیری و احساس کنترل اوضاع را می دهد. به جای اینکه شنبه را ناخوشایند و پر هرج و مرج شروع کنید، احساس آمادگی و آمادگی بیشتری برای انجام آن روز خواهید داشت.

شما مجبور نیستید زمان زیادی را در روز جمعه صرف کنید. زمانی که 10 تا 15 دقیقه برای مرتب کردن امور و برنامه ریزی در بعدازظهر جمعه وقت بگذارید، تفاوت وضعیت را در صبح شنبه احساس خواهید کرد.

4. یک مهمانی سرگرم کننده برپا کنید

اگر روسای شما آماده پیشنهادات جدید هستند، در مورد یک مهمانی کوچک در روز شنبه با آنها صحبت کنید. به‌جای برنامه‌ریزی مهمانی‌های کاری برای آخر هفته، به مدیران پیشنهاد دهید صبح شنبه یک مهمانی اداری کوچک برگزار کنند. به این ترتیب، مهمانی کاری زمانی اتفاق نمی افتد که همه با عجله به خانه می روند، بلکه در زمانی اتفاق می افتد که همه را برای شروع هفته جدید ترغیب می کند.

یک مهمانی صبح شنبه نیازی به مفصل ندارد. پخش آن در کل شیرینی های صبحانه یا خوراکی های بعد از ناهار می تواند روحیه شما را در روز شنبه تقویت کند.

5. درمان حرفه ای را برای اضطراب خود در نظر بگیرید

اگر متوجه شدید که شنبه ها همیشه روزهای اضطراب آور هستند، درمان حرفه ای برای این اضطراب احتمالا به شما کمک خواهد کرد. لحظه ای به این فکر کنید که چرا شنبه ها برای شما به معنای اضطراب یا احساسات منفی است. از خود بپرسید، “چه مدرکی دارم که این هفته هفته بدی خواهد بود؟”

عواملی که می توانند باعث استرس و اضطراب بیش از حد در محل کار شوند عبارتند از:

  • رئیس رئیس؛
  • محیط کار سمی؛
  • حجم کار بالا.

شاید وقتی موقعیت خود را در محل کار بررسی می کنید، به این نتیجه می رسید که در شغل خود تجدید نظر کنید و گزینه های شغلی بهتری را انتخاب کنید. هرگز نباید احساس کنید که باید یک موقعیت بد را تحمل کنید. اگر مدام در استرس و اضطراب هستید، بهتر است در مورد مشکل خود با یک روان درمانگر حرفه ای صحبت کنید.

6. با احساسات خود روبرو شوید

پذیرفتن احساسات به معنای زنده کردن بارها و بارها احساساتی مانند ترس یا غم نیست. تجزیه و تحلیل بیش از حد احساسات ناخوشایند می تواند باعث شود ما برای مدتی کنترل موقعیت را در دست داشته باشیم، اما همچنین می تواند باعث شود که نتیجه گیری نادرستی بگیریم.

در عوض، یاد بگیرید که احساسات خود را مدیریت کنید. به وضعیت فیزیکی خود توجه کنید که احساسات شما را نشان می دهد. به این ترتیب می توانید احساسات خود را بهتر درک کنید یا سعی کنید ناراحتی خود را از بین ببرید. به یاد داشته باشید که ما نمی توانیم از شر احساسات خود خلاص شویم. اما ما می توانیم از بدتر شدن آنها جلوگیری کنیم.

7. برنامه آخر هفته خود را متعادل کنید

اگر می خواهید شنبه آرامی داشته باشید، واقعاً باید این آخر هفته را آرام کنید. برای اینکه روز جمعه زمان کافی برای استراحت داشته باشید، کارهایی را که معمولا جمعه به تعویق می انداختید در سایر روزهای هفته انجام دهید. ساعاتی را در طول هفته به انجام کارهای خانه یا معاشرت با دوستان اختصاص دهید. به این ترتیب، می توانید زمان بیشتری را در روز جمعه به استراحت بپردازید و مجبور نباشید با هیچ چیز عقب مانده مقابله کنید.

8. در روز جمعه بر کیفیت بر کمیت تمرکز کنید

در تعطیلات آخر هفته درگیر فعالیت های مختلف نشوید. اگر شنبه ها احساس خستگی می کنید، احتمالا برنامه آخر هفته درستی نداشته اید. هنگام برنامه ریزی برای فعالیت های آخر هفته، آنچه را که برای شما مهم است، اولویت بندی کنید.

فرهنگ مرسوم این باور را در ما القا کرده است که همیشه باید مشغول باشیم و هر چه شلوغ تر باشیم، شادتر خواهیم بود. با این حال، لذت بردن از زندگی اغلب کمتر مربوط به تعداد فعالیت‌هایی است که در طول روز انجام می‌دهیم و بیشتر مربوط به انجام کارهایی است که ما را شادتر می‌کند یا زندگی ما را آسان‌تر می‌کند. زیرا وقتی تمام توجه خود را به این کارها اختصاص می دهیم، بیشتر احساس شادابی و رضایتی می کنیم که در آخر هفته به دنبال آن هستیم.

9. شنبه را به عنوان یک شروع جدید در نظر بگیرید

گاهی همه چیز به طرز فکر ما بستگی دارد. به جای اینکه با ترس به شنبه نگاه کنید، به آن به عنوان یک شروع جدید نگاه کنید. شنبه می تواند فرصتی برای انجام کارهای جدید و شروع تازه باشد.

10. روز خود را با مدیتیشن شروع کنید

مراقبه این یک راه موثر برای شروع بهتر صبح شنبه است. طبق تحقیقات، مدیتیشن عملکرد مغز را بهبود می بخشد و طرز فکر شما را بهبود می بخشد. یک جلسه مدیتیشن صبحگاهی فواید مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ذهن شما را از افکار منفی پاک می کند.
  • این به شما کمک می کند هفته را بهتر برنامه ریزی کنید.
  • خلق و خوی شما را بهبود می بخشد؛
  • تمرکز شما را تقویت می کند.
  • این به شما کمک می کند تا در سایر روزهای هفته خلق و خوی خود را تغییر دهید.

اگر صبح روز شنبه زمان زیادی برای مدیتیشن ندارید، حتی یک جلسه مدیتیشن کوتاه 5 دقیقه ای نیز مفید است.

11. بیا سر خودت و وضعیتت

معمولا صبح شنبه عادت داریم اولین لباسی را که در کمد می بینیم بپوشیم چون نمی خواهیم مزاحم شویم. با این حال، لباس پوشیدن به گونه ای که فرد خاصی را می بینیم، می تواند احساس مثبت و اعتماد به نفس بیشتری به ما بدهد.

این باعث می شود شنبه کمی هیجان انگیزتر و خاص تر شود و نظر ما نسبت به این روز تغییر کند. پس سعی کنید خوش تیپ باشید. یک رنگ روشن بپوشید یا سعی کنید لباس مورد علاقه خود را بپوشید تا کمی شادتر به نظر برسید.

12. صبحانه سالم بخورید

برای خود یک صبحانه سالم و مقوی آماده کنید. غذاهای مورد علاقه خود را برای صبحانه روی میز قرار دهید. این می تواند یک املت خوشمزه، یک کلوچه خوشمزه، یک اسموتی سبز یا هر چیز دیگری که دوست دارید باشد. رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت کلی شما دارد و یک صبحانه خوب به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی در طول روز کمک می کند.

13. یک فعالیت سرگرم کننده برنامه ریزی کنید

یک ناهار خوشمزه، ملاقات با یک دوست بعد از کار، یا حتی تماشای سریال یا برنامه مورد علاقه خود قبل از خواب می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. اگر روز شنبه احساس بدی داشتید، به این معنی نیست که بقیه روز احساس بدی خواهید داشت. با انجام آن یکی با این چیزها می توانید یک شنبه خاکستری را به یک شنبه دلپذیر تبدیل کنید.

14. کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی راهی عالی برای بهبود خلق و خوی شماست. طبق تحقیقات انجام شده، ورزش خوب می تواند بلافاصله سطح دوپامین و سروتونین بدن را افزایش دهد و خلق و خو را بهبود بخشد. لازم نیست صبح شنبه زود تمرین کنید. در این روز هر زمان که وقت دارید ورزش کنید.

پیاده روی طولانی یا کلاس یوگا در خانه نیز بسیار مفید است. برای بهره مندی از مزایای سلامت روان ورزش، همیشه لازم نیست که به صورت حرفه ای و فشرده ورزش کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا