اخبار روز

آزادی آمریکایی ها صرفا بر اساس انگیزه های بشردوستانه بود!

رئیس جمهور ایران گفت: آزادی پنج جاسوس آمریکایی زندانی در ایران تنها به دلیل انگیزه های بشردوستانه بوده است.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در گفت وگو با سی ان ان از آزادی پنج آمریکایی در ایران که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بودند، گفت: صرفاً انگیزه های انسان دوستانه داشت.

رئیسی در ادامه این گفت‌وگو که مشروح آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد، تصریح کرد: فرصتی برای این تبادل وجود داشت. این مبادله همان‌طور که گفتم با انگیزه‌های صرفاً انسان دوستانه انجام شد و من بر این باورم که این دستاورد موجب خوشحالی خانواده‌های زندانیان شد. ما به‌علاوه توانستیم چهره واقعی انسان دوستانه خود را نشان دهیم.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود با فرید زکریا، خبرنگار و مجری شبکه سی ان ان که در آن به آزادسازی و انتقال 6 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر در چارچوب توافق مبادله زندانیان تهران و واشنگتن اشاره کرد، گفت. افزود: این سرمایه ها متعلق به مردم ایران است. دولت قطعاً این باور را حفظ خواهد کرد که هدف از این بودجه پاسخگویی به نیازهای مردم ایران است.

تهران و واشنگتن پس از ماه‌ها رایزنی غیر مستقیم با میانجی‌گری قطر به توافقی برای تبادل زندانیان دست یافتند که بر اساس آن، شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز به بانک مرکزی قطر منتقل شد تا ایران بتواند با دسترسی به این دارایی‌های خود از آن برای معاملات بشردوستانه استفاده کند.

همچنین بر اساس این توافقنامه علیه آزادی پنج آمریکایی زندانی در ایران به دلیل جرایم جاسوسی، پنج زندانی ایرانی که به بهانه فرار از تحریم‌های غیرقانونی نهادهای امنیتی آمریکا دستگیر و در زندان بودند، آزاد شدند.

روز دوشنبه طبق توافق حاصل شده میان تهران و واشنگتن که گفته می‌شود دست کم ۹ دور گفت‌وگو برای حصول آن در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، روند تبادل زندانیان آغاز شد. بر همین اساس، عصر دوشنبه پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری از فرودگاه مهرآباد راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه‌ها مطرح شده بود و نام ۲ نفر از آنها نیز اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این دو نفر، یک زن ایرانی-آمریکایی است.

در بخشی از این مبادله، پنج ایرانی که در زندان های آمریکا نگهداری می شدند نیز آزاد شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نام پنج ایرانی آزاد شده را مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده و کاوه افراسیابی اعلام کردند.

بنابر اعلام ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یک نفر از شهروندان آزاد شده ایرانی در آمریکا با توجه به حضور خانواده‌اش در یک کشور ثالث به آنجا سفر می‌کند و دو نفر دیگر هم با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان کشور باقی می‌مانند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا