اخبار روز

آیا استفاده بی رویه از نوروبیون منجر به سرطان می شود؟

به گزارش مگتو، این دارو عموماً برای زنان باردار، افراد بالای 50 سال، گیاهخواران و افرادی که مصرف برخی داروها باعث کاهش سطح ویتامین B در بدن آنها می شود و یا تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند تجویز می شود.

به گزارش همشهری آنلاین و گزارش جامعه پزشکی، آمار مصرف خودسرانه مواد مخدر در ایران بالاست اما این عدد در تقویت داروها از جمله آمپول نوروبیون از اهمیت بیشتری برخوردار است. سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 11.4 درصد است که تقریباً چهار برابر کشورهای توسعه یافته است. آمپول نوروبیون از ویتامین های B12، B6 و B1 تشکیل شده و ایرانی ها آن را به عنوان آمپول تقویتی می شناسند. دارویی پرمصرف که عموم مردم معتقدند برای درمان بیماری های مختلف، رفع خستگی و افزایش قدرت بدنی باید تزریق شود. نکته عجیب این است که توصیه های مردم برای تزریق نوروبیون بسیار رایج شده است و بسیاری از افراد در مواجهه با انواع بیماری ها و خستگی های روزانه تزریق این آمپول را به یکدیگر توصیه می کنند. اگرچه نوروبیون از خانواده ویتامین های گروه B است و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است، اما هشدار جدی در مورد مصرف بیش از حد بدون تجویز پزشک وجود دارد. زیرا می تواند عواقب مرگباری برای انسان داشته باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده بی رویه از این داروی ارزان قیمت و در دسترس می تواند منجر به ایجاد انواع سرطان شود. دکترها هم همینو میگن یکی یکی از دلایل مهم افزایش بیماری کبد چرب غیر الکلی در جامعه ایران، استفاده مکرر از نوروبیون ها است. در همین حال، مصرف بیش از حد نوروبیون باعث افزایش دوز فلزات سنگین در بدن شده و ممکن است منجر به عوارضی مانند مسمومیت شود.

پرفروش ترین دارو در داروخانه ها

صاحب یک داروخانه در شمال تهران، خیابان نوربیون یکی او آن را یکی از پرفروش‌ترین داروهای موجود در بازار می‌داند و می‌گوید: به طور متوسط ​​روزانه 60 تا 70 آمپول می‌فروشیم، اما به طور کلی نوربیون یک داروی ارزان و پرمصرف است محبوب در میان مردم به عنوان یک واکسن تقویت کننده معروف شده است. خیلی از کسانی که به ما مراجعه می کنند می گویند که وقتی خسته هستند و عملکرد بدنی شان کم شده این آمپول را تزریق می کنند. قیمتش زیاد بالا نیست و همه توان خرید یک آمپول 10 هزار تومانی را دارند.»

وی در مورد اینکه آیا حاشیه سود فروش این محصول باعث افزایش مصرفش شده است، می گوید: برای ما چندان سودآور نیست، اما عموماً هر دو پزشک تجویز می کنند و تقاضای شخصی زیاد است. توصیه های زیادی برای تزریق سرم و آمپول نوربیون برای رفع خستگی و بی حالی داریم. اکثر آنها می گویند که پس از تزریق این داروها احساس بهتری دارند.

درباره نوروبیون

• تزریق عضلانی
حاوی ویتامین های B12، B6 و B1 است
• آمپول های نوروبیون نسبت به قرص های آن میزان جذب بیشتری در بدن دارند
• برای درمان کم خونی، سوزن سوزن شدن پوست، ناراحتی های عصبی و خستگی مفرط، بهبود سلامت سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود.
• عوارض خاصی ندارد
• محدودیت سنی دارد و برای افراد زیر 14 سال توصیه نمی شود
• باید با نظر پزشک مصرف شود تا با داروهای دیگری که فرد مصرف می کند تداخل نداشته باشد.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا