اخبار روز

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصویب شد


به گزارش مانیبان؛ دولت با پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به میزان حقوق مصوب ۱۴۰۳ کارگر موافقت کرد. اما خواسته بازنشستگان چیز دیگری بود.

در پی تصویب پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت، حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که حداقل دستمزد را دریافت می کنند 35 درصد و سایر سطوح حقوق، حقوق بازنشستگان افزایش می یابد. 22 درصد علاوه بر مبلغ ثابت ماهانه 690 هزار تومان افزایش می یابد.

پیش از این سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان خود را افزایش نداد. اردیبهشت ماه ماه گزارش کرده بود. این سازمان طبق روال معمول پیشنهاد خود را برای افزایش حقوق بازنشستگان به دولت ارسال می کند و پس از تصویب هیات وزیران در مورد درآمد مستمری بگیران اعمال می شود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت دیروز در حاشیه جلسه هفتگی هیات دولت از تصویب پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت خبر داد. هیئت مدیره

جزئیات اعلام شده از سوی بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق بازنشستگی بازنشستگان حاکی از آن است که پیشنهاد تامین اجتماعی براساس مصوبه شورای عالی کار برای حقوق کارگران در سال 1403 بوده است.

وی گفت: بر اساس مصوبه دولت حداقل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی 35 درصد افزایش یافته و یک بازنشسته دارای همسر و فرزند حداقل 10 میلیون تومان حقوق خواهد داشت. همچنین برای سایر سطوح نیز هیات وزیران 22 درصد به اضافه مبلغ ثابت 690 هزار تومان را تصویب کرد.

چندی پیش میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: حقوق مستمری بگیران در فروردین ماه بدون تغییر نسبت به سال گذشته واریز می شود. اما افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در حقوق. اردیبهشت ماه مابه التفاوت عوارض اعمال و جبران می شود. فروردین همچنین به همراه حقوق خرداد ماه پرداخت می شود.

بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی اعم از مستمری بگیران و بازنشستگان هر ساله به تصویب هیات وزیران می رسد به طوری که حداقل درآمد مستمری بگیران از حداقل کمتر نباشد. دستمزد مصوب همان سال برای کارگران.

این در حالی است که بر اساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، هیأت مدیره این سازمان پیشنهادی مبنی بر افزایش مستمری مستمری بگیران این سازمان را تدوین و به هیأت رئیسه تقدیم کرد و از تأکیدات ماده 96 مربوط به جبران هزینه های متورم زندگی برای یک سال و نرخ تورم رسمی است. یکی یکی از مصادیق افزایش هزینه های زندگی محسوب می شود; در تعیین حقوق بازنشستگی باید نرخ تورم را نیز در نظر گرفت، در حالی که در تعیین حقوق کارگران لزوماً به این موضوع توجه نمی شود.

کارگران با استناد به همین ماده قانونی خواستار افزایش حقوق بازنشستگان با رقمی بالاتر از حقوق مصوب هستند. زیرا در این ماده قانونی دولت تنها موظف است حداقل درآمد مستمری بگیران از حداقل دستمزد مصوب همان سال برای کارگران کمتر نباشد و با توجه به اینکه وضعیت معیشتی مستمری بگیران مساعد نیست و امکان ندارند بیشتر کار کنند و شغل دومی برای امرار معاش داشته باشند، آنها از دولت می خواهند که حقوق بازنشستگان را بیشتر افزایش دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا