اخبار روز

امکان تصویربرداری از نمونه های زنده بدون تخریب با تولید دستگاه های میکرو سی تی

هادی مرادی از پژوهشگران تحقیق و توسعه یکی وی در میان شرکت های دانش بنیان، تولید دستگاه های میکرو سی تی برای نمونه های تصویربرداری با وضوح بالا را از دستاوردهای این شرکت برشمرد و افزود: در این زمینه این شرکت دو محصول از جمله «LOTUS-NDT» را روانه بازار کرده است. و “LOTUS-inVivo”. سری اسکنر میکرو سی تی.

به گزارش ایسنا، برای تصویربرداری از نمونه های بزرگ بیولوژیکی از دستگاه Lotus inVovo و برای تصویربرداری از نمونه های صنعتی نیز از دستگاه Lotus NDT استفاده می شود.

وی تصویربرداری با وضوح بسیار بالا از نمونه های بیولوژیکی را از دیگر کاربردهای دستگاه لوتوس NDT برشمرد و یادآور شد: با استفاده از این دستگاه ها علاوه بر ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، خدمات تبلیغاتی و سه بعدی نمونه ها را نیز ارائه می دهیم.

مرادی یادآور شد: بسیاری از محققان در حوزه های مختلف نیاز به مطالعه ریزساختار داخلی اجسام با قدرت تفکیک بیش از یک میکرومتر دارند، اما استفاده از روش های سنتی اغلب مخرب است و در مواردی که نمونه باید سالم بماند، این روش ها کاربردی نیستند. بنابراین روش تصویربرداری میکرو سی تی معرفی شد.

وی میکرو سی تی یا میکروتوموگرافی کامپیوتری را یک روش تصویربرداری سه بعدی غیرمخرب بر اساس طراحی اشعه ایکس دانست و ادامه داد: عملکرد این روش مشابه سی تی بالینی است اما دقت و وضوح تصویربرداری نسبت به بالینی بهبود یافته است. سی تی.

مرادی با بیان اینکه پیشرفت در تصویربرداری این دستگاه را برای بررسی ساختارهای بسیار ظریف مناسب کرده است، یادآور شد: نبود این فناوری در کشور و منطقه و نیاز روزافزون به آن در بخش‌های مختلف صنعتی و تحقیقاتی ما را بر آن داشت تا اولین نوع از این اسکنرها را در کشور با کیفیتی روز دنیا تولید و تولید کنیم.

دستگاه های تصویربرداری تولید شده برای تصویربرداری از نمونه های مختلف مانند سنگ ها، پلیمرها، حشرات، بافت های مختلف موش، بافت های مصنوعی و داربست های بیولوژیکی، قطعات الکترونیکی و مکانیکی و نمونه های استخوانی استفاده می شوند.

وی تاکید کرد: محققان فعال در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حشره شناسی، مهندسی بافت، مهندسی شیمی و نفت، مهندسی مواد، عمران، مهندسی مکانیک و دیرینه شناسی می توانند از خدمات این دستگاه ها بهره مند شوند.

مرادی افزود: در این آزمایشگاه نمونه هایی با ابعاد چند صد میکرومتر تا چند سانتی متر با دقت 2 میکرومتر قابل تصویربرداری است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا