دانستنی ها

این دمنوش ها را برای درمان سرفه بنوشید

سرفه، یکی این یکی از علائم رایج سرماخوردگی است و می تواند تا مدت ها پس از برطرف شدن بیماری باقی بماند. حساسیت های فصلی و قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی نیز می تواند باعث این مشکل شود. علاوه بر اقدامات درمانی تجویز شده در این زمینه، بهره گیری از خواص برخی گیاهان به شکل چای نیز بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب درباره دمنوش هایی صحبت کردیم که ممکن است در درمان سرفه موثر باشند. این چای ها:

چای آویشن؛ برای سرفه های مزمن

چای آویشن یکی این یکی از اقدامات طبیعی موثر برای مقابله با سرفه مزمن است. اثر ضدعفونی کنندگی این دمنوش به دلیل وجود تیمول است که اثر برخی از عفونت های باکتریایی، انگلی و قارچی را خنثی می کند و طبق مطالعات انجام شده دارای خواص ضد التهابی است. برای تهیه این دمنوش 3 شاخه آویشن یا 10 گرم برگ خشک این گیاه را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. پس از آماده شدن، صاف کرده و با مقداری عسل میل کنید.

چای رازیانه؛ رفع سرفه بلغمی

از رازیانه در طب سنتی برای رفع سرفه استفاده می شود. مهم ترین ماده موثره آنتول است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، رازیانه عملکردی شبیه خلط آور در التهاب خفیف مجاری تنفسی دارد. سرفه خلط آور یکی یکی از علائم عفونت برونش است. مصرف رازیانه با دفع بلغم به از بین بردن باکتری ها کمک می کند. اگر با این مشکل مواجه هستید، یک قاشق چایخوری پودر دانه رازیانه را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس صاف کرده و سه بار در روز بنوشید.

چای اکالیپتوس؛ برای درمان برونشیت

خواص خنک کنندگی اکالیپتوس به خوبی شناخته شده است. اکالیپتوس یک اسانس گیاهی است که از گذشته به عنوان ضدعفونی کننده دستگاه تنفسی استفاده می شده است. کافی است 5 گرم برگ اکالیپتوس را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و به عنوان چای مصرف کنید. بهتر است این دمنوش را تا 5 بار در روز بنوشید.

چای زنجبیلی؛ برای رفع سرفه و گلودرد

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و ممکن است در تسکین سوزش گلو و تنفسی هنگام سرفه موثر باشد. با توجه به این یکی بر اساس تحقیقات، زنجبیل دارای اثرات ضد سرفه و توانایی پیشگیری از سرماخوردگی، گلودرد، التهاب حنجره، احتقان و موکوزیت است. برای بهره مندی از این خواص، ۲ تا ۳ گرم ریشه زنجبیل تازه را پوست بگیرید و با یک لیوان آب جوش حرارت دهید تا حدود ۲۰ دقیقه بجوشد. بعد از صاف کردن، مقداری عسل اضافه کنید و در صورت تمایل مقداری آبلیمو اضافه کنید.

چای نعنا؛ برای رفع گرفتگی سینوسی

مطالعات نشان می دهد که نعناع دارای خواص ضد میکروبی و ضد درد است که ممکن است در رفع گرفتگی سینوسی و بهبود تنفس در هنگام سرماخوردگی موثر باشد. اگر چای نعنا میل دارید، 10 برگ نعناع تازه را در آب سرد قرار دهید. یک لیتر آب را در قابلمه ای گرم کنید تا بجوشد. سپس برگ نعنا را اضافه کنید. درب قابلمه را به مدت 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. در نهایت چای را صاف کرده و با مقداری عسل میل کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا