اخبار روز

ایران دهمین کشوری است که تحت تاثیر قطعی اینترنت قرار گرفته است


به گفته پی ام آپ، قطع و قطع اینترنت توسط دولت ها سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد جهانی زیان می رساند. اینترنت ایران سالهاست که با نشت و قطعی عمدی دست و پنجه نرم می کند. اکنون آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران تا اواسط امسال 309 ساعت قطعی اینترنت داشته که بیش از 34 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است و دهمین کشور در جهان است که تحت تأثیر قطعی عمدی اینترنت قرار گرفته است.

قطع شدن و قطع شدن عمدی اینترنت توسط دولت ها سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد جهانی زیان می رساند. در واقع این محدودیت های اینترنتی زخمی است که خود دولت ها بر اقتصاد کشورهایشان وارد کرده اند. اینترنت ایران سال هاست که با نشت و قطعی های عمدی دست و پنجه نرم می کند و این قطعی ها خسارات هنگفتی به کاربران و کسب و کارها وارد کرده است. بررسی ها و تحقیقات مختلف در این زمینه نشان می دهد که اعمال قطع و محدودیت اینترنت با رشد تقاضا برای خرید انواع ابزارهای فیلترینگ رابطه مستقیم دارد.

فروش انواع کیسه های پلاستیکی نایلونی و ضایعات نایلونی

همانطور که گفته شد، آخرین آمار از هزینه های جهانی قطع عمدی اینترنت توسط دولت ها اطلاعات جالب و عجیبی را ارائه می دهد. بررسی‌های اخیر 10 وب‌سایت ردیابی قطعی اینترنت vpn برتر، که ابزاری از سازمان غیرانتفاعی NetBlocks است، نشان می‌دهد که از سال 2019، هزینه جهانی قطع‌کردن عمدی اینترنت توسط دولت‌ها بیش از 44 میلیارد دلار بوده است. در رتبه بندی جدید منتشر شده توسط این وب سایت از هزینه محدودیت و قطع اینترنت در کشورهای مختلف تا نیمه خرداد سال جاری، ایران در رتبه دهم قرار دارد.

شدیدترین شکل سانسور اینترنتی

آخرین تحقیقات در مورد تأثیر قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد جهانی نشان می دهد که از سال 2019، 461 قطع بزرگ اینترنت در 54 کشور جهان با هزینه کل 44.08 میلیارد دلار رخ داده است. این نظرسنجی ها که توسط وب سایت top10vpn انجام شده است، نشان می دهد که از ابتدای سال 2023 تاکنون 81 قطع اینترنت در 14 کشور جهان رخ داده است که هزینه این قطعی ها 1.72 میلیارد دلار است. به این ترتیب از ابتدای سال جاری تاکنون 17901 ساعت قطع عمدی اینترنت در سراسر جهان اعمال شده است. بر اساس این آمار در سال 2023 اتیوپی با 526 میلیون دلار بیشترین ضرر ناشی از قطع اینترنت را در بین کشورهای جهان داشته و پس از آن میانمار و هند قرار دارند.

با این حال، در سال 2022، 114 قطع اینترنت در 23 کشور رخ داد که مجموعاً 24.67 میلیارد دلار هزینه داشت. مجموع قطعی اینترنت در سال گذشته در سراسر جهان 50.65 ساعت بوده است که نسبت به سال 2021 افزایش 45 درصدی داشته است. در سال 2022، روسیه با 21590 میلیون دلار بیشترین ضرر را به دلیل قطع اینترنت عمدی متحمل شد و پس از آن میانمار و قزاقستان قرار گرفتند.

شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت تأثیر هر قطع عمدی اینترنت و رسانه های اجتماعی را در سراسر جهان ردیابی می کند. این نوع اختلال در واقع شدیدترین نوع سانسور اینترنتی است که نه تنها حقوق دیجیتالی شهروندان را زیر پا می گذارد، بلکه خسارات اقتصادی هنگفتی را به همراه دارد. این شاخص هر قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در کشورها و مناطق مختلف جهان که توسط دولت‌ها و عمدی انجام می‌شود و بر اساس محاسبات مربوط به شاخص‌های بانک جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات، اداره آمار اتحادیه اروپا و دفتر سرشماری ایالات متحده

به گفته کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان، قطع عمدی اینترنت به عنوان شدیدترین نوع سانسور اینترنتی، نوعی کنترل و نظارت اجتماعی بر مردم هر کشوری است که دسترسی آزاد آنها به اینترنت را قطع می کند. هدف از ردیابی شاخص هزینه جهانی قطع اینترنت، جلب توجه عمومی به آسیب های اجتماعی و اقتصادی است که چنین اقداماتی می تواند ایجاد کند. از این حیث وب سایت top10vpn اخیرا آخرین آمار مربوط به نظرسنجی کشورهای جهان در خصوص شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت از ابتدای سال 2023 تاکنون را منتشر کرده است.

رشد 3000٪ در تقاضای VPN

بر اساس این نظرسنجی ها، شدیدترین قطعی اینترنت از اوایل سال 2023 در اتیوپی رخ داده است. در پی تنش های مذهبی در اوایل فوریه، مقامات این کشور دسترسی به فیس بوک و یوتیوب را مسدود کردند. با وجود حل مشکلات مربوط به اختلافات و دودستگی در کلیسای ارتدکس، محدودیت دسترسی به شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد.

به این ترتیب تقاضا برای خدمات VPN در اتیوپی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر، علی‌رغم تلاش‌های اخیر گروه‌های مقاومت محلی، دسترسی به اینترنت در بسیاری از مناطق شمال غربی میانمار به طور کامل مختل شده است. بسیاری از این خاموشی ها از سال 2021 رخ داده و هنوز ادامه دارد.

مقامات هندی شدیدترین قطعی اینترنت را از ماه مارس امسال به دلیل تعقیب رهبر جدایی طلبان پنجابی اعمال کرده اند که بر تمامی ارتباطات اینترنتی تلفن همراه و حتی پیامک ها تأثیر گذاشته است. در پاکستان، به دنبال اعتراضات مردمی پس از دستگیری نخست وزیر سابق عمران خان در ماه مه، مقامات دولتی دسترسی به اینترنت تلفن همراه در سراسر کشور را به مدت چهار روز قطع کردند و همچنین شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر و یوتیوب را فاش کردند. تاثیر اقتصادی این اقدامات بسیار شدید است و بر اساس این گزارش به 50.2 میلیون دلار در روز رسیده است.

اما در عراق، برگزاری آزمون سراسری در ماه فوریه منجر به افشای گسترده رسانه های اجتماعی شد که در مجموع 64 ساعت به طول انجامید. در ترکیه اما زلزله شدید فوریه گذشته باعث فیلتر شبکه اجتماعی توییتر شد. این محدودیت ها در پی انتقادات گسترده از واکنش دولت ترکیه به این بحران اعمال شد و پس از آن بازار خرید و فروش VPN و سرویس های ضد فیلتر در این کشور داغ شد.

اما در ایران، ناآرامی ها از سپتامبر ماه گذشته، محدودیت ها و قطع اینترنت را تشدید کرد. در حالی که کاربران تا سپتامبر سال گذشته از VPN برای دسترسی به فیس بوک، توییتر، یوتیوب، تلگرام و کلاب هاوس استفاده می کردند، اینستاگرام، واتس اپ، گوگل پلی و بسیاری دیگر از سرویس های گوگل از آن زمان به این لیست پیوستند. آنها مجبورند برای دسترسی به اکثر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های محبوب به ابزارهای ضد فیلتر متوسل شوند.

با این عبارات، VPN به پربازدیدترین کلیدواژه کاربران ایرانی در جستجوهای اینترنتی تبدیل شده است و حتی آنها حاضرند برای دسترسی رایگان به اینترنت هزینه های گزافی برای خرید این ابزارها بپردازند. بررسی های وب سایت Top10vpn نشان می دهد که در بازه زمانی 22 سپتامبر تا 31 اکتبر سال گذشته، تقاضا برای دسترسی به خدمات VPN به اوج خود رسیده است.

این تقاضا که نسبت به مدت مشابه سال قبل از شروع اعتراضات 2164 درصد افزایش داشته، طی ماه بعد رشد سالانه 3082 درصدی را تجربه کرده است. این آمار نشان می‌دهد که از آن زمان تاکنون، متوسط ​​تقاضای روزانه برای خدمات VPN در ایران همچنان بالا بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اوج رشد ۹۵۱ درصدی را به ثبت رسانده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا