دانستنی ها

با این دانه مغذی استخوان ها را تقویت کنید

کنجد، یکی یکی از دانه هایی است که به طور گسترده در غذاهای جوامع شرقی استفاده می شود. دانه های کنجد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب درباره مهم ترین فواید عادت خوردن کنجد صحبت خواهیم کرد:

کنجد؛ منبع ویتامین های گروه B

کنجد یکی یکی از بهترین منابع ویتامین های گروه B است. ویتامین B1 قند را به انرژی تبدیل می کند. این ویتامین در بدن تولید نمی شود و باید با غذا مصرف شود. ویتامین B2، معروف به ریبوفلاوین، در فرآیندهای بیولوژیکی تولید پروتئین و چربی نقش دارد. ویتامین B3 توانایی کاهش تجمع کلسترول در خون را دارد. ویتامین B6 در بهبود توانایی های حافظه موثر است. اثر هورمونی آن نیز باعث اضطراب، اختلالات پیش از قاعدگی، افسردگی و … می شود. همچنین به مقابله با مشکلات کمک می کند. ویتامین B9 نقش مستقیمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد و تاثیر آن بر رشد جنین-نوجوانان به اثبات رسیده است. کنجد همچنین حاوی ویتامین E است که از اجزای سلولی محافظت می کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

دانه های مغذی برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به دلیل وجود املاح زیاد بر استحکام استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر می گذارد. کلسیم یکی یکی از این مواد معدنی است که برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. مس ماده ای است که برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن ضروری است. آهن باعث تسهیل اکسیژن رسانی خون به سلول ها و ماهیچه ها می شود. منیزیم در تعادل اسیدی سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین، هورمون شادی، موثر خواهد بود. فسفر نقش مکمل با کلسیم دارد. روی از پیری سلول ها جلوگیری می کند و در سایر فرآیندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و کاهش کلسترول خون

دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتواسترول است که جذب کلسترول را در روده کوچک کاهش می دهد و منجر به کاهش این چربی های مضر در خون می شود. فیبر فراوان در مقابله با مشکلات گوارشی و همچنین پیشگیری از دیابت نوع 2 نقش دارد.

کنجد با انواع غذا

کنجد را می توان با انواع غذاها مصرف کرد. اگرچه رایج ترین روش مصرف کنجد، افزودن آن به نان، دسر و کیک است، اما اگر آن را کمی گرم کنید و با ماهی یا مرغ سرو کنید، طعم بسیار خوبی خواهد داشت. پودر کنجد همچنین برای کسانی که تمایلی به جویدن دانه های کنجد ندارند یا برای کودکانی که از خوردن این دانه ها امتناع می ورزند نیز مناسب است. ارده هم یکی کنجد یکی از محصولات عالی است که می توان آن را در وعده صبحانه، با سس های مختلف مصرف کرد و یا به مقدار کم به خورش ها اضافه کرد. در هر صورت توصیه می شود هر روز مقداری دانه کنجد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا