اخبار روز

سید محمد خاتمی: اعتراض و ابراز وجود بدون هرج و مرج امکان پذیر است/ حکمرانی خوب یعنی برنامه داشتن برای تامین معیشت جامعه و ارتباط با همه دنیا.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، حجت الاسلام سید محمد خاتمی در جمع معلمان با اشاره به ویژگی های حکمرانی خوب و بد به شرایط کنونی جامعه، معلمان و نسل آینده پرداخت و اظهار داشت: جامعه مدرسین نشان داده است: که اینطور است.» می توان بدون ایجاد هرج و مرج و نظم اعتراض کرد. و ابراز وجود کرد و تا حدودی به خواسته هایش رسید.

به گزارش جماران، متن کامل سخنان سید محمد خاتمی در جمع معلمان به شرح زیر است:

به نام خدا و حیات و حکمت نگذارید این اندیشه برتر از بین برود

به نام کسی که فکر کردن را به تو آموخت

به همه مهمانان عزیز خوش آمد می گویم. مشتاقم در خدمت زنان و مردانی باشم که دغدغه و کارشان آموزش است. جامعه معلمان و مربیان. و من به این جامعه تعظیم می کنم.

و به روح پاک استاد بزرگوار شهیدمان آیت الله مطهری جناب آقای دکتر درود می فرستیم. رجایی و دکتر. بهنار و یاد و خاطره معلمانی را که در راه رسیدن به هدف بزرگشان زجر کشیدند گرامی می داریم. آنها زندانی و محروم بوده اند و برای همه آرزوی سلامتی و خوشبختی دارم. و هفته معلم را به همه مردم ایران، به معلمان و مربیان عزیز و دانش آموزان عزیز تبریک می گویم.

امروز می خواهم در مورد دو مشکلی صحبت کنم که نه تنها آموزش و پرورش، بلکه همه جوامع از جمله جامعه ما با آن مواجه هستند.

یکی یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر نهاد تعلیم و تربیت، موضوع حکمرانی است که البته تأثیرات اساسی بر زندگی انسان دارد. وضعیت حاکمیت یک کشور را می توان با نتایج مثبت و منفی آن در همه زمینه ها دید.

اولین معیار برای بد نبودن یک حکمرانی این است که به نهادهایی که ریشه در فطرت انسان دارند و بدون آنها زندگی انسان رشد و توسعه نمی‌یابد و نیازهای آن برآورده نمی‌شود، استفاده ابزاری نمی‌کند. زیرا نهاد حکومت باید ابزاری باشد که در خدمت مردم باشد و رشد و بهبود زندگی بشر را تضمین کند.

اما متاسفانه یکی یکی از ویژگی های حکمرانی بد این است که ابزار ایجاد می کند. آنها توسط مؤسسه آموزشی، مؤسسه اقتصادی، مؤسسه مذهبی و … از جایگاه خود رانده می شوند و در نتیجه این مؤسسات نه تنها کارایی خود را از دست می دهند بلکه نتایج و کارایی منفی نیز به همراه خواهند داشت.

حکمرانی خوب شرایطی دارد. اینکه مبتنی بر نظر مردم باشد و ابزاری باشد که در خدمت مردم باشد نه ارباب مردم و نه اینکه از همه نهادها از جمله نهادهایی که باید منشا رشد باشند برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. . آرزوها و رهنمودها.

همچنین وظیفه و رسالت حکمرانی خوب تأمین رفاه و مصالح جامعه است. یعنی داشتن برنامه ریزی صحیح برای تأمین معیشت جامعه و اقتصاد خوب و پویا، تأمین تولید مناسب و استفاده از امکانات مادی، معنوی و فنی همه کشورهای جهان برای پیشرفت و ترقی جامعه. از جمله استفاده از آخرین تکنولوژی ها و تکنولوژی روز دنیا. زیرا زندگی بشر امروزی بدون تکنولوژی و دانش جدید پیشرفت نخواهد کرد. همچنین دستورالعمل های حکمرانی خوب باید به گونه ای تنظیم شود که بتواند به بازارهای جهانی متصل شود، تمام دنیا را در نظر بگیرد و بتواند از همه امکانات مادی، معنوی و فنی جهان برای رسیدن به زندگی خوب خود برای مردمش استفاده کند. و این نوع حکمرانی در نهایت منجر به اقتدار ملی و انسجام ملی مبتنی بر رضایت و مشارکت مردم خواهد شد.

از سوی دیگر، با حکمرانی ضعیف، به جای اقتصاد پویا، تولید و سرمایه گذاری، رشد نقدینگی و تورم وجود دارد و روز به روز زندگی و معیشت مردم کمیاب تر می شود. مردم از جمله معلمان امروز نیازمند هستند. اگر معلمی نگران امرار معاش باشد چگونه می تواند به رسالت انسان ساز خود عمل کند؟

به نظر من ماهیت حکمرانی عامل مهمی است که تأثیر مستقیمی بر نهاد آموزشی، نهاد آموزشی و جامعه دارد. اگر جامعه خوبی می خواهیم، ​​هم رویکرد و هم عملکرد دولت باید خوب باشد.

سیستم آموزشی نیز به شدت آسیب دیده است. اگر رویکردها در جهت تأمین رضایت جامعه، تأمین مشارکت آزادانه جامعه و بسترسازی برای رشد مادی و معنوی جامعه نباشد، انسان رشد نخواهد کرد. آموزش نیز یک موضوع یک طرفه نیست. معلم و دانش آموز باید در فرآیند رشد مشارکت داشته باشند و مکانیسم های رشد باید از درون به جوش بیاید نه اینکه از بیرون به یادگیرنده تحمیل شود.

نکته دوم که نکته ای جهانی و مهم است و به اعتقاد من بسیار مهم است، تغییرات و دگرگونی هایی است که در جامعه بشری رخ داده است و یکی از پیدایش آن ها مثلاً در دنیای جدیدی است که نسل های جدید در حال ظهور هستند، به ویژه نسل های “Z” و “Alpha” تحت تأثیر قرار گرفته اند.

همیشه صحبت از تضاد نسلی بوده است. اما حالا فاصله ها آنقدر زیاد شده که انگار دیگر مجالی برای زبان مشترک نیست. در جامعه بشری همیشه تغییراتی وجود داشته است، جوامع ساکن نیستند و دائما در حال تحول هستند. اما آنچه امروز اتفاق افتاد و مشکل جدیدی ایجاد کرد سرعت تحول است. یعنی دوره تغییر از قرن ها به دهه ها گسترش یافته است. این بدان معناست که هر دهه با دهه های قبل تفاوت اساسی دارد.

دگرگونی و تغییر در زمان ما با سه ویژگی مشخص می شود: سرعت، وسعت و عمق.

دوره ها و دوره ها نام خود را دارند. اگر بخواهیم عصر کنونی را نام ببریم، می توان آن را عصر دیجیتال، دنیای مجازی و به ویژه هوش مصنوعی نامید.

در این مدت، مقامات سنتی و معیارهای تأثیرگذار در جامعه به طور کامل تغییر نکردند، اما قطعاً بسیار ضعیف شدند. نهاد خانواده، نهاد مدرسه، نهاد روشنفکران، نهاد روحانیت و به تعبیری حتی نهاد دین دیگر جایگاه سابق خود را ندارند. معنای حکومت، اقتدار، امنیت و غیره تغییر کرده است، حتی دولت-ملت که جایگاه مهمی در دنیای مدرن داشت، اکنون کم و بیش اعتبار خود را از دست داده است.

من نمی خواهم در اینجا از بحران مدرنیته که روح تمدن جدید است صحبت کنم، اما آنچه مسلم است مدرنیته ابدی نیست. ما دقیقاً نمی دانیم دنیای پست مدرن چیست، اما بشریت در حال گذار است و دنیای جدید این گذار را تسریع کرده است. ما در چه دنیایی زندگی می کنیم؟ بازگشت به دنیای پیشامدرن قطعا امکان پذیر نیست، اما هرکسی که به تحول فکر می کند باید در تمام افکار و برنامه های خود دنیای پست مدرن را در ذهن داشته باشد. دینداران نیز باید به دینی که روحش مقدس است (و نه به برداشت ما از دین) فکر کنند و ببینند دین در دنیای پست مدرن چه جایگاه و نقشی در زندگی بشر خواهد داشت.

نسل امروز و نسل بعدی با دنیایی کاملا متفاوت روبرو هستند. و نظام آموزشی در درجه اول به این نسل توجه دارد.

من نمی گویم آنچه این نسل می بیند و می خواهد درست است. ارزش‌ها و اصول مهم هستند، اما نظام ارزش‌ها و اصول قابل بازنگری، بازنگری، بازسازی و نوسازی است. البته نه با دستورالعمل، بلکه با تفکر و توانایی جدا کردن محتوا از فرم و اصول از برداشت.

اما آموزش و پرورش بیش از دیگران با این پدیده مواجه است و بیش از همه باید برای شناخت و رویارویی با آن فکر و برنامه داشته باشد.

نکته پایانی این است که جامعه معلمان و مربیان ما توانستند کرامت خود را حفظ کنند و معقولانه نیز عمل کردند.

اگرچه این بخش یکی از اقشار مظلوم جامعه است، اما به ما آموخته است که می توان اعتراض و مطالبات خود را به صورت دموکراتیک و قانونی بیان کرد و اگرچه نه به طور کامل، اما در برخی موارد در این امر موفق بوده است. آی تی.

جامعه معلمان نیز معلمی برای جامعه مدنی بوده است و نشان می دهد که می توان بدون هرج و مرج و بر هم زدن نظم، اعتراض و اظهار نظر کرد و نسبتاً خواسته های خود را ابراز کرد.

امیدوارم موفق و شاد باشید و از خداوند منان عزت، طول عمر، بهروزی و سلامتی عنایت فرماید.

29215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا