اخبار روز

با دیپلم معلم شوید!


«با مدرک تحصیلی دیپلم معلم شوید؛ آزمون استخدامی در بهمن یا اسفنداین روزها این خبر مدام در فضای مجازی منتشر می شود؛ این خبر برای افرادی که به تدریس علاقه دارند یا شغلی ندارند بسیار جذاب است.

سالیان متمادی است که آموزش و عمل تحت تاثیر کمبود معلم در مدارس بوده است و هر سال در ابتدای امر مهر چندین کلاس درس به دلیل مسائل مدیریت منابع انسانی معلم ندارند و توسط معلمان موقت مانند معاونین و مدیران مدارس اداره می شوند.

روش های استخدام در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر به روش های مختلفی استخدام کرده است. اولین روش جذب دانشجو در دانشگاه آموزشی و پرورشی شهید رجایی از طریق کنکور سراسری دیپلم می باشد. البته از امسال آزمون آموزش به صورت جداگانه برگزار می شود.

روش دوم برگزاری آزمون استخدامی فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت عنوان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان است که در سال جاری تاکنون 3 آزمون انجام شده است. تست اول 8 اردیبهشت ماه استخدام ۲۸ هزار و ۱۸ معلم ابتدایی، استثنایی و استثنایی مناطق مرزی و عشایری در مدارس کشور انجام شد. آزمون دوم، 12 مرداد برای جذب 22184 معلم و دانش آموز انجام شد و آزمون سوم 21 نفر بود. مهر برای جذب هزار نفر برای آموزش استفاده از گفتار درمانی و کاردرمانی به معلولان انجام شد.

روش سوم، مصوبات شورای اسلامی برای جذب مربیان، مربیان قرآنی، پیش دبستانی، مربیان و مربیان نهضت سوادآموزی است.

استخدام 72 هزار معلم در آموزش و پرورش

از مجموع 3 آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، 51 هزار و 202 نفر به عنوان معلم، مدرس و دانشجو وارد نظام آموزشی شدند و به گفته علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و به گفته سخنگوی این وزارتخانه قرار است در آزمون جدید استخدامی 72 هزار نفر جذب شوند.

فرهادی در این خصوص گفت: 19 هزار و 100 مشاور، مربی تربیتی، مربی بهداشت و معلم تربیت بدنی و 53 هزار معلم استخدام خواهند شد.

وی ادامه داد: این افراد از طریق آزمون استخدامی اسفند امسال جذب خواهند شد.»

با مدرک دیپلم نمی توانید در آزمون استخدامی شرکت کنید

آموزش و پرورش در آزمون گزینش دیپلم نمی گیرد اما در کنکور آموزش و پرورش یعنی کنکور تخصصی آموزش و پرورش معلمان آینده با مدرک دیپلم جذب می شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور در رشته های مرتبط با حداقل مدرک کارشناسی می توانند در کنکور آموزش و پرورش شرکت کنند.

فراخوان یک آزمون استخدامی جدید برای آموزش و پرورش؛ به زودی

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، فراخوان کنکور جدید آموزش و پرورش به زودی اعلام می شود.

البته فرهادی 29 مهر وی در سال جاری (1402) در مورد جذب مربیان آموزشی در وزارت آموزش و پرورش گفت: آگهی جذب 11000 مربی آموزشی در مدارس به زودی منتشر می شود؛ البته مکاتباتی با سازمان اداری و استخدامی انجام شده است. برای استخدام این تعداد مربی پرورشی و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی ۱۳ دی وی امسال (1402) در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: آزمون پذیرش آموزش و پرورش در صورت تامین اعتبار اسفند و قبل از ماه رمضان جشن گرفته می شود. بخشی از جذب نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان انجام می شود که امسال به 30 هزار نفر مجوز دادیم.

* استخدام مربیان چند منظوره.

امسال قرار است مربیان چند منظوره در سیستم آموزشی استخدام شوند. رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش 9 آبان وی در این سال (1402) از تعبیر مربی همه جانبه استفاده کرد و گفت: متأسفانه کمبود مربی تربیت بدنی و تربیت بدنی داریم و امسال 20 هزار نفر استخدام می شوند.

بر این اساس به زودی فراخوان استخدام آموزش و پرورش اعلام می شود، اما به گفته مسئولان آموزش و پرورش، افراد برای شرکت در آزمون استخدامی باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشند.

به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، جزئیات کنکور آموزش و پرورش در اطلاعیه و در دفترچه امتحانی اعلام خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا