دانستنی ها

برای افطار نودل نخورید

در ماه مبارک رمضان رعایت یک برنامه غذایی متنوع و متعادل که شامل نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت و تخم مرغ، لوبیا و آجیل، شیر و لبنیات است، ضروری است، زیرا نیازهای غذایی شامل آب، حلال ها، ویتامین ها می باشد. ، مواد معدنی، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین می شود.

به گزارش ایتنا، در وعده افطار باید از پرخوری پرهیز کرد و از غذاهای سبک و انرژی زا استفاده کرد. سعی کنید غذا را به آرامی بجوید. هنگام افطار بدن برای جبران افت قند خون در ساعات روزه داری به منبع انرژی به شکل گلوکز نیاز دارد. همچنین مصرف غذاهای سبک و مقوی مانند شیر و گروه های غذایی لبنیات، میوه ها و سبزیجات، نان و غلات در هنگام افطار؛ مانند خوردن نان، پنیر و سبزیجات یکی یکی از عادات غذایی خوب امروزی.

مصرف شیر داغ و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. مصرف مایعات و همچنین غذاهای آبکی مانند سوپ، سوپ و حلیم در افطار و سحری تعادل آب و نمک روزه دار را حفظ می کند.

از آنجایی که آنها منبع خوبی از فیبر هستند، مصرف سبزیجات و میوه ها در هنگام افطار و بین افطار تا سحر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و از یبوست جلوگیری می کند. مصرف سبزیجات مختلف به مقدار مناسب در وعده صبحانه توصیه می شود. سبزیجات حاوی انواع مواد مغذی و آب هستند و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و همچنین از کم آبی بدن در طول روز جلوگیری می کنند. علاوه بر این، مصرف مایعاتی مانند آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک بعد از افطار و رفتن به رختخواب به حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن در طول روزه داری کمک می کند.

در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ کردنی و پرچرب استفاده نکنید. زیرا علاوه بر افزایش چربی خون باعث سوء هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقی نیز می شود. در ماه رمضان، مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مانند کیک خامه ای، شکلات، دسرهای خامه ای، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای بسیار شیرین و چرب، پوسته زرد شیرین و چرب باعث اضافه وزن و چاقی می شود و خطر ابتلا به بیماری را بالا می برد. . قند خون. .

طناب آش برای افطار مناسب نیست

آش رشته غلیظ با پیاز داغ که حاوی چربی زیادی است و در افطار به مقدار زیاد مصرف می شود، غذای مناسبی برای افطار نیست. زیرا باعث سوء هاضمه و سایر اختلالات گوارشی می شود. به جای آن بهتر است برای افطار از رشته های کم چرب و نازک استفاده کنید. برای تامین آب لازم بعد از افطار و قبل از خواب مصرف تدریجی انواع میوه ها، چای کم رنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی توصیه می شود.

یکی یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی، افطار را با آب سرد یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند.

بعد از این روزه داران می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند. زیرا این دو اشتها را کنترل کرده و از پرخوری در افطار جلوگیری می کنند. همچنین مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است. به همین دلیل مصرف 3 یا 5 عدد خرما تا حد امکان در وعده افطار توصیه می شود. (خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است) البته مانند سایر دسرها باید از مصرف زیاد خرما خودداری شود.

مصرف زولبیا و بامیه را محدود کنید

مصرف بامیه و زولبیا که حاوی مقدار زیادی قند، چربی و اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند باید محدود شود. به طور کلی مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مانند حلوا و چیلی زرد بسیار شیرین در وعده افطار نه تنها منجر به دریافت بیش از حد انرژی و چاقی می شود، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می کند.

مصرف زیاد آب هنگام افطار باعث اختلالات گوارشی می شود. بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز بعد از صبحانه آب زیادی می نوشند که عادت غذایی خوبی نیست. روزه داران از خوردن تنقلات زیاد بین افطار تا سحر خودداری کنند. از آنجایی که هضم این گونه مواد به کندی انجام می شود، به دلیل پر بودن معده باعث کاهش اشتها در ساعات صبح می شود.

مصرف غذاهای سنگین، دیر هضم، چرب و سرخ شده در هنگام افطار مناسب نیست. به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک مانند سیب زمینی آب پز، سبزیجات پخته مانند کدو سبز، کلم، گل کلم، هویج و نخود، تخم مرغ آب پز و کره استفاده شود. . و باید از عسل استفاده کرد.

مصرف میوه های رنده شده، لبنیات به ویژه شیر کم چرب، مصرف انواع سوپ و دلمه در افطار و سحور و نوشیدن چای کمرنگ برای سالمندان روزه دار مفید است و می تواند تعادل آب و نمک را حفظ کند.

توصیه می شود کودکان و نوجوانان روزه دار در هنگام افطار و سحر یک لیوان شیر و در وعده شام ​​یک کاسه ماست مصرف کنند. ابتدا با غذای سبک مانند سوپ افطار کنید و حدود 2 ساعت بعد شام بخورید. زیرا معده در ابتدا غذاهای ساده را هضم می کند و دیگر مشکلی ندارد. البته با توجه به فاصله کم افطار تا سحر، بهتر است دو وعده افطار و سحری باشد.

اگر هنگام افطار تخم مرغ بخورید باید آب پز یا با عسل باشد. زیرا هضم هیبریدها کندتر از تخم مرغ آب پز است.

به گفته معاونت توسعه تغذیه وزارت بهداشت، مصرف نوشابه های گازدار به طور کلی و به ویژه در ماه مبارک رمضان می تواند باعث سوزش معده به ویژه در افراد مبتلا به ورم معده شود. برای جلوگیری از سوء هاضمه در هنگام افطار آب زیاد ننوشید و با نوشیدن مایعات کافی بعد از افطار تا زمان خواب کمبود آب را جبران کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا