دانستنی ها

هشدار به کسانی که هر روز پنیر مصرف می کنند

انواع مختلف پنیر و طعم های مختلف در سراسر دنیا موجود است و افراد زیادی به این غذا علاقه مند هستند اما مصرف بیش از حد پنیر برای بدن کاملا مضر و خطرناک است.

به گزارش نمناک، غذاهای پنیری در تمام اشکالشان خوشمزه به نظر می رسند و احتمالا حداقل یک نوع آن را بیشتر دوست دارید، اما آیا فکر می کنید مصرف روزانه پنیر خطرناک است و نباید این عادت را داشته باشیم؟

هشدار به کسانی که هر روز پنیر مصرف می کنند

نوع پنیر، میزان مصرف در طول روز و مشکلات جسمانی فرد می تواند تعیین کننده میزان مصرف این ماده باشد.

اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، نباید پنیر زیاد بخورید، به خصوص پنیرهایی که دارای لاکتوز بالایی هستند.

اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است از پنیر صرفنظر کنید و از پنیرهایی استفاده کنید که سدیم بسیار کمی دارند و بسیار کم چرب هستند.

پنیر از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است. بنابراین، حتما آن را در رژیم غذایی متعادل خود بگنجانید، اما هر ماده مغذی در صورت استفاده بیش از حد، مضراتی دارد.

فواید استفاده از پنیر به شکل و مقدار مناسب

علاوه بر آنچه در مقاله خواص پنیر خواندید، خوردن پنیر ممکن است به چند دلیل برای شما مفید باشد:

پروتئین بدن را تامین کنید

هر وعده پنیر بین 5 تا 7 گرم پروتئین دارد. اگر یک تخم مرغ 6 گرم پروتئین داشته باشد، نشان می دهد که پنیر چقدر پروتئین دارد و مهمتر از همه، ارزش غذایی بالایی دارد و شما را سیر نگه می دارد.

افزایش کلسیم بدن

یک تکه پنیر حدود 150 تا 300 میلی گرم کلسیم دارد و بیشتر مردم از پنیر استفاده می کنند. آنها کلسیم بدن شما را تامین می کنند و در نتیجه می توانید درک کنید که این ماده چقدر موثر است و چقدر می تواند برای سلامت استخوان های شما مفید باشد.

ویتامین ها، مواد معدنی و پروبیوتیک ها را تامین کنید

اصلاً نباید تعجب کنید زیرا پنیر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که علاوه بر اهمیت برای سلامت چشم، خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. همچنین حاوی ویتامین B12 به عنوان یک جزء مهم و حاوی فسفر است که باعث رشد عضلات و بهبود وضعیت شما می شود. مهمتر از همه، آنها پروبیوتیک نیز دارند.

دسترسی

بله، می توانید پنیر را در یک تکه نان بریزید و آن را به همه جا ببرید، حتی می توانید آن را با سبزیجات استفاده کنید، بنابراین سرو کردن آن سخت نیست و همیشه در دست است.

برای برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مناسب است

در بالا اشاره کردیم که کسانی که مقاوم به لاکتوز یا عدم تحمل لاکتوز هستند باید از پنیر کم لاکتوز استفاده کنند. به عنوان مثال، پنیر پارمزان، پنیر سوئیسی و چدار از جمله گزینه های با محتوای لاکتوز کم هستند. حتی پنیر موزارلا یا شیر بز نسبت به پنیر شیر گاو لاکتوز کمتری دارد. به عبارت دیگر استفاده این افراد از پنیر چندان محدود نیست زیرا تنوع پنیرها بسیار زیاد است.

مضرات مصرف روزانه پنیر

خوردن بیش از حد پنیر برای شما مضراتی دارد:

مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود

یک تکه پنیر حاوی 450 میلی گرم سدیم است و در نتیجه این مقدار بسیار زیاد است و باید مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا در صورت افزایش سدیم احتمال بروز مشکلات جسمی از جمله مشکلات قلبی بیشتر می شود. .

خوردن بیش از حد چربی اشباع شده

چربی اشباع شده چربی است که نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اما اگر هر روز پنیر بخورید، احتمال پیدا شدن این ماده در بدن شما افزایش می یابد و این اصلا وضعیت خوبی نیست.

چگونه پنیر را به طور روزانه سالم بخوریم؟

اگر عادت دارید هر روز پنیر بخورید به نکات زیر توجه کنید:

پنیر کم لاکتوز

اگر مطمئن هستید پنیری که استفاده می کنید دارای لاکتوز کم است، احتمالا مشکلی ندارد و برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند نیز مناسب است.

پنیر خام مصرف نکنید

مصرف پنیر خام به دلیل پاستوریزه نبودن و از بین رفتن پاتوژن های مضر موجود در آن توسط برخی افراد محدود است، اما باید دقت کنید که مصرف پنیر خام برای خانم های باردار یا هر فرد باردار باشد. سیستم ایمنی بدن او ضعیف و مستعد بیماری است، بیماری مزمن دارد، باید محدود شود و این امر اجباری است.

عدم مصرف پنیر خامه ای

پنیر خامه ای بیشترین میزان چربی را دارد. پروتئین و کلسیم بالایی ندارد پس بهتر است از آن استفاده نکنید.

پنیر گیاهی

پنیر گیاهی گزینه خوبی است، اما به اندازه سایر پنیرها ارزش غذایی ندارد و چربی اشباع شده بالایی دارد. مثلا؛ از روغن نارگیل به مقدار زیاد در این نوع پنیر استفاده شده است. اگر به طور منظم آن را مصرف کنید، پروتئین و کلسیم به بدن شما می رسد، اما از سایر مواد مغذی محروم می شوید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا