اخبار روز

بهترین گاز برای تهویه مطبوع چیست؟

سیستم های تهویه مطبوع معمولا از گازهای خنک کننده مخصوص برای خنک کردن هوا استفاده می کنند. در سال‌های اخیر، مبردهای بدون CFC (کلروفلوئوروکربن‌ها) و بدون HFC (هیدروفلوئوروکربن‌ها) اغلب برای استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع انتخاب می‌شوند. به دلیل تأثیر کمتری که بر محیط زیست دارند.

به گزارش روزیاتو، برخی از رایج ترین گازهای مبرد برای استفاده در سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از:

R-410A: این گاز مبرد یکی از گازهای مبرد تهویه مطبوع است. این گاز به عنوان جایگزینی برای گازهای CFC مانند R-22 استفاده می شود.

گاز مبرد R-32 به عنوان گاز مبرد تهویه مطبوع سازگار با محیط زیست نیز شناخته می شود. این گاز به عنوان یک گزینه پایدار استفاده می شود و در آسیب های محیطی کمتر موثر است.

R-134a: این گاز مبرد معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع خانه و خودرو استفاده می شود. این گاز یک گاز بدون CFC است و برای حفاظت از محیط زیست مناسب است.

R-22: این گاز مبرد قدیمی تر است و هنوز در برخی از سیستم های تهویه مطبوع قدیمی استفاده می شود، اما به دلیل اثرات مضر آن بر محیط زیست، استفاده از آن کاهش یافته است.

علائم کمبود گاز تهویه مطبوع

کمبود گاز در کولر گازی می تواند عملکرد و کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علائم و نشانه های گرسنگی گاز در کولر گازی عبارتند از:

1. کاهش عملکرد خنک کننده: اگر کولر گازی شما گرسنه باشد، ممکن است هوایی که خنک می کند به اندازه قبل خنک نشود.

2. افزایش مصرف برق: کمبود گاز مصرف برق کولر گازی را افزایش می دهد زیرا دستگاه مجبور است برای حفظ دمای مورد نظر بیشتر کار کند.

3. صداهای غیرمعمول: کمبود گاز باعث ایجاد صداهای غیرعادی و غیرعادی در کولر می شود.

4. رطوبت زیاد: کمبود گاز می تواند رطوبت اتاق را افزایش دهد و محیط را ناخوشایند کند.

5. عدم تنظیم دما: اگر کولر گازی شما از گرسنگی گاز رنج می برد، دمای تنظیم شده برای خنک کردن هوا ممکن است به درستی اعمال نشود.

آیا گاز کولر گازی سمی است؟

بله، برخی از مبردهای مورد استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانند مستقیماً سمی باشند یا در صورت نشت یا خرابی دستگاه. به عنوان مثال، مبردهایی که قبلاً استفاده می شد مانند CFC ها (کلروفلوئوروکربن ها) حاوی موادی بودند که به اتمسفر آسیب می رساند و محیط را آلوده می کرد. به همین دلیل استفاده از گازهای مبردی که اثرات زیست محیطی کمتری دارند مانند: ب- HFC ها (هیدروفلوئوروکربن ها) و HCFC ها (کلروفلوئوروکربن ها).

شما به عنوان یک کاربر باید از احتمال نشت گاز یا خرابی کولر گازی خود آگاه باشید. در صورت نشتی یا انتشار نادرست گاز، ممکن است به شما و محیط زیست آسیب وارد شود. بنابراین، اگر مشکوک به نشتی یا مشکل کولر گازی خود هستید، بهتر است از یک تکنسین مجرب برای بررسی و تعمیر دستگاه استفاده کنید.

علاوه بر این، هنگام پر کردن یا تعویض گاز تهویه مطبوع، مطمئن شوید که تکنسین از گازهای مبرد ایمن و سازگار با محیط زیست استفاده می کند و از نگرانی در مورد سمیت گازها آگاه است.

انواع گازهای تهویه مطبوع را معرفی می کنیم

1- گاز فریون چیست؟

فریون به عنوان یکی این یک ماده شیمیایی خنک کننده است که معمولاً در حالت گاز است. این گاز فریون در کمپرسور فشرده شده و پس از فشرده سازی به مایع تبدیل می شود. سپس خواص خنک کنندگی گاز وارد عمل می شود و هوا را به بهترین شکل ممکن خنک می کند.

2- گازهای مبرد چیست؟

گازهای مبرد از جمله گازهایی هستند که خواص و مدل های متفاوتی دارند. نامگذاری این نمونه های گازی بر اساس شرایط مختلف است. بر اساس قرارداد بین المللی، نام هر گاز که با حرف بزرگ R و اعداد دیگری بعد از آن نام نوشته می شود، نشان دهنده ترکیب شیمیایی گاز است.

3- گاز مبرد R12 چیست؟

این گاز R12 سفید رنگ بوده و در قسمت های مختلف تهویه مطبوع کاربرد دارد. این گاز معمولاً در بسیاری از ماشین‌های تبرید صنعتی بزرگ و همچنین در خودروها استفاده می‌شود. در مورد این گاز باید بدانید که ترکیبات خاصی در آن به کار رفته است. حساسیت این گاز به آب در مقادیر زیاد یکی از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. پس از نصب این گاز، احتمال زنگ زدگی کولر وجود دارد

4- گاز مبرد R11 چیست؟

در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع، استفاده از این نمونه گاز R11 در ارتباط با سیستم های تهویه مطبوع رایج است. این گاز بسیار مقاوم در برابر شعله است. به همین دلیل به این گاز می گویند یکی گازهای غیر سمی را تهویه مطبوع می نامند. علاوه بر تهویه مطبوع، باید بدانید که از این نوع گاز در بسیاری از دستگاه های برودتی نیز استفاده می شود.

5- گاز مبرد R22 چیست؟

اگر بدانید گاز چقدر برای کارکرد کولر گازی اهمیت دارد، بدون شک بهترین گاز کولر گازی را خواهید خرید. به حق می توان گفت که این الگوی گاز تهویه مطبوع به عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین گاز R22 شناخته می شود. علاوه بر استفاده از این گاز در تهویه مطبوع، گاز R22 اغلب در یخچال ها استفاده می شود.

نکته ویژه در مورد این گاز R22 این است که خطرات زیادی برای لایه اوزون دارد. استفاده از این گاز به تدریج به معضلی مرتبط با گرمایش زمین تبدیل شده است. اگر مراقب این موضوع نباشید، مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

به همین دلیل مردم برای جلوگیری از گرم شدن زمین به دلیل استفاده از این گاز از گازهای دیگری استفاده می کنند. با تمام این مواردی که گفتیم، این گاز R22 است یکی یکی از بهترین گازهای کاربردی برای تهویه مطبوع به حساب می آید و کاربردهای زیادی دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا