اخبار روز

چگونه بفهمیم سرطان معده داریم؟ + دستورالعمل های کامل

سرطان معده شامل رشد غیر طبیعی سلول های دیواره معده یا بافت های مختلف آن است. این رشد بیش از حد باعث اختلال در عملکرد سلول های سالم می شود و باعث می شود معده به تدریج کارایی خود را از دست بدهد.

عواملی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و عفونت هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. اگر جزو گروه های پرخطر هستید باید با علائم و روش های تشخیصی این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

به گزارش گجت نیوز، آزمایش بهترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص ابتلا به سرطان معده است. در اینجا آزمایشاتی وجود دارد که متخصصان گوارش اغلب برای تأیید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می کنند:

  • آزمایش خون: این آزمایش ممکن است شامل آزمایش CBC و نشانگرهای تومور مانند CEA باشد. این آزمایش سرطان معده را می توان به راحتی در خانه انجام داد و نیازی به مراجعه به آزمایشگاه ندارید. برای انجام این آزمایشات به نمونه خون از ورید بازو نیاز دارید.
  • تست های تصویربرداری پزشکی مانند سی تی اسکن
  • آزمایش بلع باریم: این تست یک تست تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری های مربوط به دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می شود.
  • آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش یک لوله ظریف و باریک به نام آندوسکوپ از طریق دهان وارد مری و معده می شود. در انتها عدسی وجود دارد که تصویری از وضعیت داخلی اندام های گوارشی می گیرد. پزشک با بررسی این تصاویر بر روی مانیتور وجود سرطان معده را بررسی می کند.
  • بیوپسی: در واقع این آزمایش به طور دقیق مشخص می کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. در طی آندوسکوپی، پزشک نمونه ای از بافت معده را می گیرد و آن را به آزمایشگاه می فرستد.

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده، مانند بسیاری دیگر از سرطان های در مراحل اولیه، علائم خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به متخصص گوارش مراجعه می کنند و بعدا متوجه می شوند که به این بیماری مبتلا هستند. در واقع زمانی متوجه سرطان معده می شوند که بیماری پیشرفت کرده باشد. در زیر علائم اولیه سرطان معده آورده شده است:

هضم ضعیف

این مشکل گوارشی اغلب با ناراحتی در قسمت فوقانی یا میانی معده، سوزش سر دل، نفخ و اسیدیته در دهان همراه است. اختلالات گوارشی می تواند دلایل مختلفی مانند پرخوری، استرس و مصرف زیاد غذاهای چرب داشته باشد.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج بافت سالم معده را از بین می برد و اسید معده را کاهش می دهد. این فرآیند جذب و هضم غذا را مختل می کند و می تواند با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. از طرفی تومورهای سرطانی به طور مستقیم به سیستم گوارشی فشار وارد می کنند.

این همچنین منجر به برگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می شود. علاوه بر این، سرطان معده می تواند بر سطح هورمون ها و مواد شیمیایی در بدن تأثیر بگذارد. این مشکل می تواند با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می شود که می تواند منجر به نفخ و تورم شکم پس از خوردن غذا شود. به عنوان مثال، تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت های مختلف دستگاه گوارش می شوند. این فشار می تواند عصب و بافت حسی دیواره معده را تحریک کرده و باعث نفخ شود.

کاهش حجم معده

با رشد تومورها، حجم معده را نیز اشغال می کنند. به همین دلیل، معده خیلی زودتر از آن چیزی که بتواند نگه دارد پر می شود. در این حالت بیمار حتی پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کند. علاوه بر این، تومورهای سرطانی با تحریک اعصاب معده باعث می شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری کند. این مشکل در دراز مدت با کاهش وزن همراه است.

در صورت بروز مکرر این علائم گوارشی، باید برای معاینه بیشتر و تشخیص دقیق به متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که این علائم به معنای ابتلا به سرطان معده نیست.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می تواند منجر به علائمی مانند کاهش اشتها یا کاهش وزن شود. اگر این تشخیص باشد، متخصص گوارش شما را به متخصص غدد ارجاع می دهد.

علائم سرطان پیشرفته معده چیست؟

با پیشرفت بیماری، علائم سرطان معده نیز ظاهر می شود. شایع ترین علائم سرطان معده پیشرفته عبارتند از:

درد

درد ناشی از سرطان معده به عواملی مانند محل و اندازه تومور بستگی دارد. این درد ممکن است در معده یا بافت های اطراف آن احساس شود. بیماران اغلب آن را به عنوان یک درد تیز و مزمن توصیف می کنند که می تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، معده، شانه ها و حتی قفسه سینه سرایت کند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن، این درد را تشدید می کنند.

خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی یکی از شایع ترین عوارض سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می شود. این خون در فرآیند گوارش نقش دارد و منجر به مدفوع سیاه می شود. باید بدانید که خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه خونریزی در اندام های گوارشی تحتانی است و اغلب با بیماری هایی مانند بواسیر و بواسیر همراه است.

استفراغ خون

تومورهای سرطانی به رگ های خونی آسیب می رسانند و باعث خونریزی می شوند. این خون وارد دیواره معده می شود و به دلیل حساسیت این قسمت از دستگاه گوارش، بیمار ممکن است خون را استفراغ کند.

معده آبکی

رشد تومور در دیواره معده منجر به انسداد آن شده و از عبور غذا جلوگیری می کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است زیرا غذا و مایعات در معده جمع می‌شوند.

به یاد داشته باشید که این علائم جدی هستند. در صورت بروز، باید با یک متخصص مشورت کنید. با این حال، ظهور این علائم لزوماً به معنای وجود سرطان معده نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا