دانستنی ها

بیماری هزار چهره که همه را درگیر می کند

یک باکتری شناس تب مالت را نوعی بیماری توصیف کرد که افراد در هر سن و جنسیتی را درگیر می کند.

به گزارش ایسنا، سجاد یعقوبی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بروسلوز نوعی بیماری باکتریایی است که توسط گونه های مختلف بروسلا ایجاد می شود و عمدتا گاو، خوک، بز، گوسفند و سگ را درگیر می کند.

وی بیان کرد: افراد از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، خوردن یا نوشیدن فرآورده های حیوانی آلوده و یا تنفس مواد موجود در هوا به این بیماری مبتلا می شوند.

این باکتری شناس گفت: بیماری بروسلوز معمولاً علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، بی حالی و کاهش وزن ایجاد می کند، اما می تواند به صورت غیرمعمول و با علائم خفیف خود را نشان دهد که می تواند منجر به عدم تشخیص این بیماری شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر موارد عفونت ناشی از مصرف شیر یا پنیر غیر پاستوریزه از بز یا گوسفند آلوده است. چه کسی در معرض خطر است؟ وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که این بیماری افراد را در هر سن و جنسیتی درگیر می کند.

یعقوبی بیان کرد: تب مالت برای افرادی که در صنعت دامپروری کار می کنند و یا با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات تماس دارند، یک خطر شغلی است.

وی احتمال ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایش می‌دهد و در عموم افراد بیشتر موارد ناشی از مصرف شیر خام یا مشتقات آن مانند پنیر تازه است. بیشتر این موارد محصولات گوسفند و بز است.

این باکتریولوژیست با بیان اینکه این روش انتقال در درجه اول دامداران، قصابان، شکارچیان، دامپزشکان و پرسنل آزمایشگاهی را تحت تاثیر قرار می دهد، درباره روش های پیشگیری و کنترل این بیماری گفت: پیشگیری از تب مالت مبتنی بر مراقبت و پیشگیری از عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه موثرترین راهکار پیشگیری از بین بردن عفونت در دام است، واکسیناسیون گاو، بز و گوسفند را در مناطق با شیوع بالا توصیه کرد و گفت: پیشگیری از ابتلای انسان عمدتاً مبتنی بر آگاهی، اقدامات ایمنی غذایی، بهداشت شغلی و ایمنی آزمایشگاهی است. .

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا