اخبار خودرو

تغییر موضع‌های وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبردرمانی؟

تغییر موضع‌های وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبردرمانی؟

در زمان وزارت رضا فاطمی امین می گفتند قدرت مافیای خودرو به حدی بود که حتی وزیر هم نمی توانست مخالفت کند و واردات را آزاد کند و در واقع فاطمی امین وزارتش را به مافیا باخت.

گزارش کردن آخرین ماشینطی سالهای گذشته وزارت صمت شد یکی از کانون های قول و خبر درمانی. مسئولان صمت ابتدا واردات را با هدف جبران کمبود خودرو به بازار آغاز کردند. اما این وزارتخانه تجربه ناموفقی در رابطه با طرح واردات خودرو به کشور داشت. به گونه ای که وزیری را استیضاح کرد و وزیر فعلی را درگیر همان جعل وعده های قبلی کرد.

در دوران وزارت رضا فاطمی امینگفته می شد قدرت مافیای خودرو به قدری بالاست که حتی وزیر هم نمی تواند مقابله کند و واردات را آزاد کند و در واقع فاطمی امین وزارتش را به مافیا باخت. عباس علی آبادی نیز مانند وزیر قبلی در زمان سکانداری خود در خصوص تعداد خودروهای وارداتی به کشور وعده های متفاوتی داد.

همچنین در دوران وزارت وی سمت های بسیاری تغییر کرد. به عنوان مثال، علی آبادی سال گذشته اعلام کرد که از شنیدن خبر واردات خودروهای فرسوده «آشفت» شده است. اظهار نظر علی آبادی این تصویر را برای مردم و رسانه ها رقم زد که واردات خودروهای دست دوم به نوعی منتفی شده است. اما با گذشت کمتر از یک ماه از وزیر کهیر خبری نیست و اظهارنظر جدیدی در رسانه ها منتشر می شود. چندی پیش وزیر صمت در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه 1403 تعریف شده و کار از طریق مناطق ویژه در حال انجام است.

تغییر مواضع وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبر درمانی؟
تغییر موضع‌های وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبردرمانی؟

آیا در بنادر جایی برای خودروهای وارداتی وجود دارد؟

داستان به اینجا ختم نمی شود. زیرا تغییر آشکار دیگری در سخنان علی آبادی دیده می شود. وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز روابط عمومی ریاست جمهوری گفت: روند واردات خودرو به کندی پیش می رود و تاکنون 8 هزار خودرو به مردم تحویل داده شده است. اما حالا وزیر چه می گوید؟ علی آبادی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد: آنقدر خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم. وی همچنین تاکید می کند که روند ثبت سفارش همچنان ادامه دارد و مردم برای خرید خودروی خارجی عجله نکنند.

مافیا یا بی برنامه؟

تغییر موضع فوری مسئولان وزارت حراست به ویژه وزیر این پیام را می دهد که سکاندار فعلی هنوز برنامه واحد و مشخصی برای اجرای مقررات واردات خودرو به کشور اعم از نو یا جدید ندارد. ماشین های دست دوم البته برخی نیز معتقدند علی آبادی مانند فاطمی امین توانایی اداره امور را ندارد و در مقطعی تسلیم مافیای خودرو در کشور خواهد شد.

در ادامه این شبهه برای مردم ایجاد می شود که چرا آمار منتشر شده از سوی وزارت حریم خصوصی با مشاهدات اینقدر متفاوت است؟ چرا خودروهای وارداتی در شهر دیده نمی شوند؟ و از همه مهمتر اینکه چرا با وجود واردات خودرو به حدی که در بنادر جایی برای خودروهای جدید باقی نمانده است، خودرو به ثبت نام های دیگر تحویل داده نمی شود؟

در پایان لازم به ذکر است تعلل وزارت حراست در اجرای طرح واردات خودرو و همچنین اجرای قطره چکانی آن باعث شد تا بازار خودرو نه تنها به سمت بهبود حرکت کند، بلکه گاهی برخوردهای خبری نتیجه معکوس داشت. و بازار را ملتهب کرد. با این عملکرد پیش بینی می شود که ورود خودروهای خارجی به بازار تاثیر چندانی بر وضعیت فعلی بازار نداشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که برنامه های آتی وزارت حریم خصوصی در رابطه با این طرح بلندپروازانه چیست؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا