دانستنی ها

خانه ها; مهم ترین علت سردردهای میگرنی!

بسیاری از مردم فکر می کنند که هر سردرد شدید و آزاردهنده یک میگرن است یا اینکه میگرن هرگز قابل درمان نیست. بسیاری از مردم همچنین فکر می کنند که اگر خود درمانی کنند و داروهای مرتبط با میگرن مصرف کنند، کافی است، بنابراین به پزشک مراجعه نمی کنند. بسیاری از افراد همیشه خود درمانی می کنند. خوددرمانی فقط می تواند بیماری را تشدید کند و رنج را افزایش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، میگرن چیست و سردردهای میگرنی چه ویژگی هایی دارند؟ آیا میگرن یک بیماری عصر مدرن است یا ژنتیکی؟ کشنده است؟ اگر به پزشک مراجعه نکنیم سردردهای میگرنی می تواند عوارض بزرگتری ایجاد کند؟ آیا واقعاً می توان امیدوار بود که سردردهای میگرنی وحشتناک و غیرقابل تحمل روزی پایان یابد و فرد بتواند یک زندگی عادی و بدون درد داشته باشد؟ یا این سردردهای تپنده و تپنده همیشه با ما خواهند بود؟

30 درصد از مردم با میگرن متولد می شوند!

میگرن یک بیماری عصبی است. به عبارت دیگر، به دلیل اختلال در عملکرد بخشی از مغز یا سیستم عصبی ایجاد می شود. این بیماری در هر فرد مبتلا علائم مختلفی دارد، اما عمدتاً به عنوان سردردهای ضربان دار طاقت فرسا تشخیص داده می شود. این درد معمولا فقط در یک طرف سر احساس می شود و فرد مدام احساس می کند چیزی به سرش برخورد می کند. درد میگرن متوسط ​​تا شدید است و در صورت کنترل نشدن معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد.

این عارضه علائم دیگری نیز دارد که عمدتاً با سردرد بروز می کند. حالت تهوع، استفراغ، تکلم، از دست دادن اشتها، حساسیت به نور، صدا، بو، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی و غیره. علائم. میگرن ممکن است در دوران کودکی شروع شود یا ممکن است تا اواخر میانسالی فرد را تحت تاثیر قرار ندهد. بنابراین میزان بروز آن به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، جنسیت، سن و عوامل محیطی بستگی دارد.

البته به گفته متخصصان، ژنتیک بیش از هر عامل دیگری در بروز این عارضه موثر است. به طوری که از هر 5 بیمار میگرنی 4 نفر این بیماری را به ارث برده اند.

دکتر متخصص مغز و اعصاب بابک زمانی می گوید: چیزی به نام میگرن وجود ندارد. حقیقت این است که میگرن یک بیماری ارثی است که 30 درصد از افراد با آن متولد می شوند. این بدان معناست که این 30 درصد در طول زندگی خود از میگرن رنج می برند و همیشه سردرد را بیشتر از افراد دیگر احساس می کنند. علاوه بر این، عوامل مختلفی در طول زندگی ممکن است باعث افزایش این توانایی در آنها شود که مهم ترین آنها استفاده بیش از حد از مسکن ها است.

یک باور غلط رایج در مورد میگرن

اگرچه دلیل قطعی و روشنی برای بروز میگرن وجود ندارد، اما برخی از عوامل محرک میگرن تاکنون شناخته شده اند. تغییرات شیمیایی در سطح مغز، دمای شدید، نور زیاد، کمبود آب در بدن، تغییرات هورمونی در زنان (قاعدگی، بارداری و یائسگی)، استرس بیش از حد، صدای بلند، فعالیت بدنی شدید، تغییر در الگوی خواب (طولانی مدت) بی خوابی، تغییر زمان) خواب، بیدار شدن در شب)، بوهای نامتعارف، مصرف سیگار و الکل، نوشیدنی های کافئین دار، استفاده بیش از حد از ادویه ها در غذا، مصرف غذاهای مانده و چرب و عوارض جانبی برخی داروها مانند مسکن ها.

زمانی علل بروز میگرن را اینگونه بیان می کند: علاوه بر مصرف بی رویه مسکن ها که تاثیر زیادی در بروز میگرن دارند، عواملی مانند خواب ناکافی، بی خوابی شدید، استرس، اضطراب و افسردگی نیز می توانند باعث تشدید میگرن شوند. البته اینکه برخی فکر می کنند استرس عامل بروز میگرن است، یک سوء تفاهم، خرافات و باور نادرست است. استرس فقط می تواند وضعیت را بدتر کند. گاهی اوقات استرس به تنهایی باعث میگرن نمی شود. آرامش بیش از حد نیز می تواند وضعیت را تشدید کند. بیشتر اوقات، شب ها خوب می خوابید اما صبح با سردرد میگرنی از خواب بیدار می شوید.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: البته شایان ذکر است که گاهی میگرن فقط میگرن نیست و با سردردهای عصبی دیگری همراه است.

آیا میگرن کشنده است؟

شدت، دلیل، مدت و غیره بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که شدت آنها متفاوت است. درد میگرن با سردردهای دیگر متفاوت است. این درد ضربانی یا ضربانی، ضربان دار، تیز و شدید است.

درد میگرن گاهی خیلی خفیف شروع می شود و گاهی مثل حمله فرد را زمین می اندازد. پیشانی مرکز اصلی تجمع دردهای میگرنی است. اما گاهی این درد به یک طرف سر می رود و گاهی از یک طرف سر به طرف دیگر سر منتقل می شود. مدت زمان درد میگرن در افراد مختلف متفاوت است. این درد گاهی بعد از 4 ساعت فروکش می کند و گاهی روزها فرد را آزار می دهد.

بسیاری از مردم فکر می کنند که میگرن کشنده است، اما پزشکان می گویند اگر فرد عوامل شروع کننده حملات میگرنی را شناسایی کند و اقداماتی را برای کنترل حملات میگرنی و کاهش شدت آن با کمک متخصص مغز و اعصاب انجام دهد، این بیماری قابل کنترل است.

زمانی در این باره می گوید: میگرن تاکنون باعث مرگ کسی نشده است و اتفاقاً 80 تا 90 درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند و از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنند، پس از مدتی به طور کامل بهبود می یابند. مشروط بر اینکه از یکسری رفتارهای نادرست مانند استفاده زیاد از مسکن و مصرف زیاد مشروبات الکلی دست بکشند.

مصرف پنیر و سردردهای میگرنی

به گفته زمانی، میگرن زمانی بیماری محسوب می شود که از کنترل خارج شود، در کار و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند و تعداد حملات در روزهای هفته بیشتر از حد معمول باشد. در این حالت فرد باید برای بازنشانی سیستم کنترل درد در مغز به مدت محدود (مثلاً 3 ماه) از دارو استفاده کند.

این متخصص مغز و اعصاب می افزاید: از سوی دیگر مصرف مسکن را قطع کرده و سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به عنوان مثال، بی خوابی طولانی مدت یا مصرف زیاد الکل از عوامل تشدید کننده میگرن هستند. برخی غذاها مانند پنیر، شکلات، سوسیس و سایر گوشت های فرآوری شده نیز باعث سردردهای میگرنی می شوند، اما ما هرگز به بیماران توصیه نمی کنیم که آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. زیرا این غذاها دلیل نیستند. آنها کلید هستند و قفل جای دیگری است. تنها توصیه این است که در صورت بروز سردردهای شدید میگرنی، مصرف پنیر و شکلات را به طور موقت قطع کنید.

آیا این بیماری محصول زندگی مدرن است؟

خیلی ها فکر می کنند میگرن محصول عصر مدرن است، اما دکتر یک بار به همشهری آنلاین گفت: میگرن بیماری عصر جدید نیست، در واقع یک بیماری قدیمی است. فقط این بود که قبلاً در بین مردم شناخته شده نبود و نام های دیگری داشت. به عنوان مثال، بسیاری از مردم زمانی که سردرد شدید را تجربه کردند، فکر می کردند که فشار خون بالا یا سینوزیت دارند. وقتی میگرن دارند. نام های رایج این بیماری در گذشته سینوزیت و فشار خون بالا بود. عده ای فکر می کردند که نمره عینک آنها مشکل دارد و مشکل در چشم آنهاست. میگرن در حال حاضر بیشتر در بین مردم شناخته شده است.

آیا میگرن باعث فلج می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا میگرن باعث فلج می شود، تاکید کرد: بسیار نادر است. تعداد انگشت شماری از بیماران میگرنی سکته مغزی را تجربه می کنند، اما از آنجایی که بسیار نادر است، در آمار ذکر نشده است و ارتباط علمی و آماری بین آنها وجود ندارد.

این درمان های خانگی را دست کم نگیرید

علاوه بر دارو، گاهی اوقات می توانید از روش های مختلفی در خانه برای درمان میگرن استفاده کنید. روش های زیر:

در یک اتاق تاریک و ساکت دراز کشیده

شقیقه ها و پیشانی را به آرامی ماساژ دهید

گذاشتن دستمال مرطوب روی چشم

قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی یا پشت گردن

از بستن سر خود با دستمال محکم خودداری کنید

هنگام بروز درد از استفاده از تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و تمامی وسایل الکترونیکی خودداری کنید

مدیتیشن و انجام یوگا. زیرا یوگا استرس را کنترل می کند و کاهش استرس درد میگرن را کنترل می کند.

در طول روز آب بیشتری بنوشید

البته باید بدانیم که مجاز به درمان خودسرانه در منزل نیستیم. زیرا می توانیم بدون اینکه متوجه شویم درد میگرن خود را تشدید کنیم. دردی که ممکن است چند روز طول بکشد و از بین نرود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا