اخبار خودرو

خودرو های ایرانی چند درصد داخلی‌ سازی می‌شوند؟ از چاه داخلی‌ سازی به چاله تامین ارز

خودرو های ایرانی چند درصد داخلی‌ سازی می‌شوند؟ از چاه داخلی‌ سازی به چاله تامین ارز

بومی سازی خودروهای ایرانی و همچنین صنعت خودروسازی کشور سال هاست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. با این حال مسئولان و فعالان کشور به این صنعت امیدوار هستند و برنامه ریزی های گسترده ای را برای توسعه صنعت خودرو در دستور کار خود قرار می دهند. اما با همه این برنامه ریزی ها، وعده ها و عیدی ها هنوز خودروی کاملا داخلی تولید نشده و بخش زیادی از قطعات خودرو وارد کشور می شود و سهم زیادی از ارز واردات خودرو را به خود اختصاص می دهد.

گزارش کردن آخرین ماشینهر ساله خودروسازان وعده افزایش درصد داخلی سازی محصولات خود را می دهند. اما برخی معتقدند که بومی سازی خودروهای ایرانی به قطعات ساده محدود شده و قطعات با تکنولوژی پیچیده وارد می شود. اما خودروسازان آمار داخلی سازی محصولات خود را منتشر می کنند و در این آمار افزایش درصد داخلی سازی محصولات را می توان مشاهده کرد.

در آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت حراست از داخلی سازی خودروهای ایرانی، 80 درصد محصولات تولیدی خودروسازان داخلی سازی شده است، یعنی بیش از 50 درصد. البته لازم به ذکر است که وزارت حراست در زمان اعلام درصد مشکل داشت و آمار 101 درصدی خودروها را ارائه کرد.

بر اساس این آمار، 1 درصد تولید خودروسازان داخلی (بین 40 تا 50 درصد)، 5 درصد بین 30 تا 40 درصد و 15 درصد خودروهای تولید داخل، بین 20 تا 30 درصد است.

بیشترین درجه بومی سازی در محصولات سایپا مشاهده می شود. سال گذشته سایپا گزارشی از داخلی سازی محصول منتشر کرد. در این گزارش سایپا میزان داخلی سازی خودرو شاهین 86 درصد است. کوییک 86 درصد و خودرو ساینا 87 درصد.

افزایش تعرفه واردات؛ محرک یا تهدید؟

اگرچه قطعه سازان کشور ادعا می کنند که ظرفیت کامل تولید قطعات یدکی با هر کیفیت و تکنولوژی را دارند، اما برخی از آنها معتقدند که تولید تعدادی از قطعات یدکی خودرو برای آنها به صرفه نیست و واردات آنها از نظر خارجی منطقی است. واحد پول. مصرف. در نتیجه افزایش بومی سازی خودروها از همه لحاظ کافی نیست. البته کارشناسان در این میان معتقدند ادعای قطعه سازان صحت ندارد و مونتاژ در برخی موارد نرخ ارز بسیار بالاتری خواهد داشت.

سال گذشته بود که تعرفه واردات قطعات یدکی و خودرو به کشور اعلام شد. بر این اساس اعلام شد سود بازرگانی خودروها بسته به حجم موتور و میزان داخلی سازی بین 13 تا 35 افزایش یافت. حتی گفته می شد وزارت حراست جدول تعرفه جدیدی را برای خودروسازان اعلام کرده است. این جدول بر اساس میزان داخلی سازی خودرو تقسیم شده و برای هر بازه میزان کرایه مشخص شده است. همچنین تقسیم بندی بر اساس حجم موتور این خودروها انجام شده است و البته در همه موارد به جز خودروهای زیر 1500 سی سی که داخلی سازی آنها بیش از 50 درصد است، شاهد رشد تعرفه ها بوده ایم. در جدول فوق

افزایش تعرفه ها این سوال را ایجاد کرد که آیا اقدام وزارت صمت تهدیدی برای خودروسازان و در نهایت بازار خودرو محسوب می شود؟ چرا که با افزایش تعرفه خودروسازان به چاله عرضه ارز افتاده اند و در نهایت مجبور به افزایش قیمت محصولات خود هستند.

در سوی دیگر ماجرا، این احتمال نیز وجود داشت که پس از این جهش، خودروسازان به قطعه سازان داخلی که مدعی توانمندی و رسیدن به خودکفایی هستند، روی بیاورند. البته نباید فراموش کرد که خودروسازان خصوصی بر این باورند که تولید قطعات یدکی داخلی نه از نظر کیفی و نه کمی نمی تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا