اخبار روز سینما

دلیل استقبال مخاطبان ایرانی از «مست عشق» فاش شد







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، رضا صائمی در عصر ایران نوشت: نمی توان عاشق هنر و ادبیات ایران زمین بود و وسوسه تماشای فیلم مست عشقی را نداشت. داستان رابطه شمس و مولانا آنقدر شگفت انگیز، رازآلود و جذاب است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی می تواند هر عاشق عرفانی را به سینماها بکشاند.

اما وقتی فیلم را در سینما آزادی تماشا کردم، از پچ پچ و واکنش برخی از مخاطبان اطرافم متوجه شدم که برخی از آنها عمدتاً به خاطر بازیگران ترکیه ای برای تماشای فیلم آمده اند و از دیدن آنها در فیلم تماشای سینما هیجان زده شده اند. روی پرده یا در کنار بازیگران ایرانی. آنها در مورد حضور او در یک سریال ترکی صحبت کردند.

به طور طبیعی یکی حضور ستاره های سینما و بازیگران محبوب در این اثر یکی از عناصر و عوامل مهم برای جذب مخاطب و افزایش گیشه و فروش هر فیلمی است. حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و همبازی هایشان برای بسیاری از بینندگان اهمیت زیادی داشت. یکی این یکی از انگیزه های اصلی تماشای فیلم است و این به خودی خود بد نیست و البته حضور یک ستاره سینمای خارجی می تواند به همان اندازه جذاب باشد، اما عجیب است که برخی از تماشاگران ایرانی فقط به این موضوع توجه می کنند. حضور بازیگران ترک در فیلم بیشتر از داستان آن است. داستان دو ایرانی نامدار است که شگفت انگیزترین شخصیت های تاریخ و ادبیات پارسی باستان هستند.

به نظرم آنچه در فیلم مست عشق از بازیگران ترک یا ایرانی مهمتر است، شخصیت های اصلی داستان یعنی شمش و مولانا هستند. شخصیت هایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعی هستند. شخصیت هایی که باید قدرشان را بدانند و در اوج بنشینند.

در اصل فیلمی مثل مست در عشق ساخته شد تا مردم را با دو شخصیت مهم تاریخ ادبیات ما آشنا کند. شخصیتی که شهرتش جهانی شده و در کشور خودمان کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این که حضور بازیگران ترک و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای Drunk on Love است، خلاف این فیلم است.

فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید دارد تا بتوان از ظواهر دنیوی فراتر رفت و باطن و روح خود را درک کرد. البته این فیلم قابلیت سلیقه ای بودن را دارد و تماشای آن با بصیرت می تواند به مخاطب کمک کند تا بر پرستش ظواهر غلبه کند.

اما همانطور که قبلا اشاره شد، این یک واقعیت غیرقابل انکار است که بسیاری از تماشاگران ایرانی از روی شور و اشتیاق به تماشای «مست عشق» می‌پردازند، زیرا می‌خواهند بازیگران ترک را ببینند و این در زمان «بنسو سورال» است. یکی یکی از بازیگران ترکیه ای این فیلم گفت که بازی در این فیلم و حسن فتحی او را تغییر داده و بعد از آن دیگر نقشی را بازی نخواهد کرد.

از نظر بازیگری هم بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشایی ترند. اما مهم ترین عنصر و عنصر جذابیت و تماشایی Drunk on Love نه بازیگران آن، بلکه دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولانا هستند.

هیچ وسیله و سرمایه ای برای تبلیغ Drunk on Love به اندازه این شخصیت وجود ندارد و ای کاش هر فیلمی را با موقعیت موضوعی اش می دیدیم نه با چیدمان و ترکیب بازیگرانش. تصویرسازی بصری داستان شمس و مولانا کافی است تا ما را در حین تماشای مست در عشق دچار جنون کند.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا