دانستنی ها

آن چه که در مورد چرت زدن نمی‌دانید! / توصیه‌هایی برای چرت بهتر در طول روز!

چرت زدن در بهبود عملکرد مغز تاثیر زیادی دارد اما اگر کنترل نشود ممکن است مضر نیز باشد. در ادامه باید و نبایدهای چرت زدن را به هم بررسی خواهیم کرد.

چرت زدن می تواند عملکرد ذهنی شما را بهبود بخشد. عملکردهای اجرایی را بهبود می بخشد، کنترل ذهن، حافظه، توجه و تمرکز را بهبود می بخشد، اما توجه به زمان خواب بسیار مهم است زیرا اگر زمان اشتباه را انتخاب کنید دچار مشکل خواهید شد.

آنچه در این بخش به شما خواهیم گفت، اشتباهاتی است که نباید هنگام چرت زدن مرتکب شوید.

چرت زدن نزدیکِ زمان خواب

شاید بخواهید در پایان روز چرت بزنید. با این حال، مهم نیست که چقدر خسته هستید، تا زمان خواب صبر کنید زیرا این کار مانع از خواب با کیفیت شما می شود.

چرت خیلی طولانی

وقتی که خواب هستید؛ شما چرخه های مختلفی را طی می کنید. اگر بیش از 20 تا 30 دقیقه چرت بزنید، به این معنی است که به خواب عمیقی خواهید رفت و در بیدار شدن مشکل خواهید داشت. از طرفی اگر خیلی طولانی‌ چرت بزنید؛ کسل می‌شوید.

جایگزین چرت به جای خواب منظم

بسیاری از افراد در طول روز چندین چرت می زنند و در شب به اندازه کافی نمی خوابند، زیرا فکر می کنند این چرت های طولانی در طول روز جایگزین خواب شبانه است. اما آنها اشتباه می کنند.

نداشتن محیط مناسب

اگر می خواهید در طول روز چرت بزنید، باید محیط را آرام نگه دارید. هر گونه مزاحمت و سر و صدایی در محیط باعث نمی شود که چرت خوبی داشته باشید و خستگی شما از بین نمی رود.

تنظیم نکردن آلارم

همه ما در طول روز چیزهای مهمی برای فکر کردن داریم. گاهی اوقات چرت های طولانی باعث می شود که یک قرار ملاقات را از دست بدهیم. اما در کل بهتر است یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا بتوانید با خیال راحت بخوابید.

نداشتن برنامه ریزی منظم

بسیاری از افراد می توانند به طور تصادفی انتخاب کنند که چه زمانی در طول روز چرت بزنند. اما چون ما انسانها برده عادات هستیم; بهتر است برنامه خواب منظم و ثابتی داشته باشیم تا ذهنمان به آن عادت کند.

چرت زدن بعد از یک وعده غذایی سنگین

همه ما بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین احساس خواب آلودگی می کنیم. با این حال، انجام این کار باعث رفلاکس اسید معده و مشکلات گوارشی می شود.

چرت زدن هنگام بی خوابی

برخی افراد دچار بی خوابی یا نوعی اختلال خواب هستند که باعث می شود در شب بد بخوابند. چرت زدن در چنین شرایطی راه حل ایده آلی نیست و وضعیت را بدتر کرده و در نتیجه خواب شبانه کمتر از حد معمول خواهد داشت.

چرت زدن بعد از مصرف کافئین

برخی افراد فکر می کنند که اگر قبل از چرت زدن کافئین مصرف کنند، احساس سر حالی بیشتری خواهند کرد. اما در واقع مصرف کافئین قبل از چرت زدن هیچ تاثیری بر هوشیاری شما ندارد و از سوی دیگر می تواند خواب شما را در شب مختل کند. پس اصلا راه حل خوبی نخواهد بود.

منبع: نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا