اخبار روز سینما

(فیلم) لحظه اعلام خبر درگذشت رضا رشیدپور توسط علی اوجی


طبق اخبار شما: رضا رشیدپور که اواخر سال گذشته از برنامه های تلویزیونی انصراف داد، این روزها برنامه جدیدی را آغاز کرد؛ به گفته خود مجری برنامه ای است که در سطح بین المللی است و باید باشد. یکی همچنین می تواند در پلتفرم های داخلی منتشر شود. این برنامه ای است که به گفته خودش برای دریافت مجوز آن با 12 مدیر فرهنگی در ساترا ملاقات کرده است. اگرچه این مجری از پخش برنامه اش در نوروز خبر داد اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می رسد رشیدپور هنوز در مذاکرات با سکوها به نتیجه نرسیده است.

برنامه «ساعت صفر» که شامل 52 قسمت برای پخش هفتگی به مدت 1 سال است، در حال حاضر برای 26 قسمت توافق اولیه دارد. مزیت اصلی برنامه گفتگو است. این برنامه برای 26 قسمت نیاز به ضبط و پخش دارد و در صورت رعایت تمامی شرایط، 26 قسمت بعدی نیز تصویربرداری و پخش خواهد شد. به گفته این مجری، علاوه بر مهمانانی از ایران و ترکیه که قبلا از آنها نام برده بود و عکس هایشان منتشر شده بود، چهره های متفاوتی از جغرافیای مختلف، آمریکایی، آلمانی و …. وی همچنین با مهمانان دیدار خواهد کرد.

«ساعت صفر» و «دید در شب» فضای متفاوتی با «گذر شیشه ای» و «شب شیشه ای» دارند.

شرح مختصری از برنامه «ساعت صفر» پیش از این منتشر شده بود، اما این مجری در گفت و گو با مجله سترا (کد) در توضیح بیشتر گفت: «ساعت صفر» برنامه ای گفت و گو محور با فضایی متفاوت نسبت به «ساعت صفر» است. از «دیدن در شب»، «شیشه» و «شیشه در شب» دست بردارید. موضوع یکی است یعنی مکالمه اما نوع مکالمه و نتایج آن با دید در شب متفاوت خواهد بود. چشم انداز این برنامه بین المللی است و در نظر داریم برای اولین بار میزبان مهمانانی خارج از جغرافیای ایران در حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی باشیم. برخی از سخنرانی ها ضبط شد، برخی در حال ضبط است و البته مهمانان ایرانی نیز مانند گذشته خواهیم داشت که نام های فرهنگی، اجتماعی و هنری خواهند بود. روال برنامه تقریباً مشابه روز پخش خواهد بود، یعنی چیزی به نام پایان تولید و شروع پخش به موازات برنامه از سال 1393 وجود ندارد. یکی روی سکوها منتشر می شود، طبق مختصات روز به تولید ادامه می دهیم، امیدوارم بتوانیم در عمل به اهدافی که در نظر گرفته ایم دست پیدا کنیم.

ساده ترین و سخت ترین نوع برنامه نویسی دیالوگ است

آیا این میزبان در «ساعت صفر» مهمان داخلی خواهد داشت؟ وی گفت: دیالوگ ساده ترین نوع برنامه و سخت ترین نوع آن دیالوگ است، به همین دلیل در ایران آنقدر با نام ها مصاحبه شده است که احساس می کنم مخاطب از دیدن سلبریتی ها در برنامه های تاک شو خسته شده و سعی می کند تماشا نکند. این برنامه‌ها دیگر انتخاب مهمان از بین ایرانی‌ها بسیار سخت است، اما «قول می‌دهم چهره‌های ایرانی که جلوی دوربین می‌آیند بسیار متفاوت خواهند بود و ویژگی خاصی خواهند داشت که قطعاً جذابیت بیشتری به گفت‌وگو خواهد داد. قطعا به سراغ سلبریتی های سینما خواهد رفت و خیلی کمتر رفت.»

رشیدپور که پیش از این برای مجوز اجرای برنامه «ساعت صفر» به ساعترا پیوسته بود، با ۱۲ تن از مدیران فرهنگی دیدار و توضیحاتی را ارائه کرد:

او می گوید: «وقتی برای اولین بار وارد جلسه شدم، فکر می کنم با حدود 12 مدیر فرهنگی معروف کشور مواجه شدم، با بسیاری از آنها در شبکه های تلویزیونی کار کردم، در تلویزیون با یک مدیر گروه مواجه شدیم، اما برای من فضای جالبی بود. و پتانسیل مدیریتی حول و حوش میز بسیار سنگین بود و من سعی کردم در حد اطلاعاتم به سوالاتی که می پرسیدند پاسخ دهم. جو خیلی خیلی مثبت بود آنها لطف کردند و از من تشکر کردند که در گفت‌وگو قدمی فراتر گذاشته‌ام، کار را بین‌المللی کرده‌ام و قصد دارم دیدگاه‌های افراد محبوب خارج از ایران را درباره ایران منتشر کنم.

وی تصریح کرد: ادامه تولید برنامه «ساعت صفر» منوط به حمایت ساترا و پلتفرم است و با در نظر گرفتن همه مشکلات، حداقل با 50 نفر از لیست 150 نفری صحبت خواهد کرد. افرادی که او آماده کرد.

وی گفت: تاکنون همه اعضای شورای صدور پروانه تولید ساترا نسبت به ساترا نظر مثبت داشته اند. به خصوص از طرف صنعت بین المللی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

رشیدپور درباره اینکه چرا برای پخش برنامه «ساعت صفر» خود به شبکه نمایش خانگی آمده است، توضیح می دهد: «حکایت من آنقدرها هم که شما می گویید درست نیست من شبکه نمایش خانگی را انتخاب کردم؛ فکر می کنم این شبکه بیشتر از اینکه من آن را انتخاب کنم، نمایش خانگی من را انتخاب کرده است. من قطعاً ترجیح می‌دهم برنامه‌ها در رسانه‌های بزرگ با پخش گسترده پخش شوند.» طبیعتاً چنین برنامه‌هایی باید در تلویزیون ساخته شود. این وظیفه تلویزیون است، نه بخش خصوصی و شبکه‌های تلویزیونی خانگی که برنامه‌هایی درباره فرهنگ و گردشگری ایران بسازند. این را بارها گفته ام و پیشنهاد داده ام که یک مسابقه بگذاریم، شاید ایده آل های کار فرهنگی در یک مسابقه محقق نشود. حالا خورشید کاملاً متفاوت بود، اما من واقعاً علاقه ای به شرکت در یک برنامه سرگرم کننده نداشتم و راهی جز شبکه نمایش خانگی برای پخش آن ندارم.

رشیدپور درباره تاثیرگذاری شبکه تلویزیونی خانگی در ایران نسبت به سایر کشورها گفت: با کمال ناباوری باید بگویم که ما در زمینه تولید VOD بسیار شایسته، استاندارد و قابل قبول تر از همه کشورهای منطقه هستیم، به همین دلیل است که یک در حالی که پیش از این در جلسه ای از شما خواستم که محصولات خود را در زمینه VOD در سطح منطقه به فروش برسانید یا به شما پیشنهاد دادم که محصولات پلتفرم های ایرانی را با برپایی نمایشگاه های رسانه ای در کشورهای دیگر تبلیغ کنید. صحبت کردن در کشورهای مختلف و تولید محتوای خود به هیچ وجه استاندارد نیست، البته ترکیه در این زمینه قوی است، اما حتی در این کشور نیز محصولات ایرانی معمولی نیستند، زیرا بدون اغراق، فقط ایران نیست ما با ترکیه در زمینه برنامه نویسی و تولید محتوا حتی در بسیاری از جنبه ها از کشورهای دیگر جلوتر هستیم.»

داستان کناره گیری از تلویزیون

رضا رشیدپور اولین فعالیت های خود را به عنوان گزارشگر و مجری از اوایل دهه 70 آغاز کرد و در اواسط دهه 80 با صداپیشگی برنامه هایی چون «شب شیشه ای»، «گذر شیشه ای» و «مثلث شیشه ای» به اوج شهرت رسید. رشیدپور در سال 1384 با اجرای برنامه تاک شو “شب شیشه ای” در شبکه تهران توجه زیادی را به خود جلب کرد. او در ادامه این برنامه برنامه مشابهی به نام «گذر شیشه ای» را تا قرن پانزدهم اجرا کرد. اردیبهشت ماه در سال 1387 برنامه دیگری به نام مثلث شیشه ای را در شبکه تهران راه اندازی کرد. این برنامه های چالش برانگیز در مدت کوتاهی باعث شهرت رضا رشیدپور شد.

رشیدپور در همان سال وارد سینما شد و پس از پنج سال دوری از تلویزیون در سال 1392 با کارگردانی برنامه طنز عینک آفتابی از شبکه نسیم به تلویزیون بازگشت. اردیبهشت ماه رشیدپور در سال 1394 با راه اندازی برنامه حالا خورشید از شبکه سوم سیما به طور رسمی وارد صدا و سیما شد که این برنامه نیز در پایان سال 1396 به پایان رسید. رضا رشیدپور در اسفند ماه ۱۳۹۶ به همراه احسان علیخانی، محمد دلاوری و مگتو به عنوان بهترین مجریان جام جم انتخاب شد.

رضا رشیدپور پس از مدت ها دوری از اکران تلویزیون، قرار بود با برگزاری مسابقه ای به عرصه پخش برگردد، اما پس از رسوایی های بازگشت او و محمدرضا گلزار به تلویزیون و انتقاد برخی از مجریان فعال این برنامه، رشیدپور ویدئویی را منتشر کرد. این مسابقه لغو شد بر اثر این اتفاق خطوط و تابلوها تمام شد اما برنامه های گلزار و رشیدپور پخش نشد. اگرچه محمدرضا گلزار پس از مدتی با «پانتولیگ» به تلویزیون بازگشت، اما هنوز خبری از بازگشت رشیدپور نیست. نبود.

این مجری باتجربه تلویزیون که مسئولیت اجرای برنامه های گفتگوی مهمی چون «کم گچه» و «مثلث بادامک» را در قالب هارد تاک برای تلویزیون بر عهده داشت، قرار بود پیش از انصراف از اجرای برنامه در تلویزیون، سریال جدید را کارگردانی کند. رقابت “The Last Wire” شبکه سه کانال را در بر می گیرد. برنامه مسابقه دانش عمومی که پخش آن از سال 99 آغاز شد و پخش آن سه فصل بعد آغاز شد. اسفند سال 1400 به پایان رسید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا