اخبار روز

لبنیات هم از سفره ایرانی ها حذف شد.


به گزارش مانیبان؛ محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران اخیرا گفته است: متاسفانه افکار عمومی تغییر قیمت لبنیات را ناشی از طمع تولیدکننده می‌دانند، بدون اینکه بدانند این سیاست‌های دولت است. منجر به افزایش هزینه های تولید و ادامه قیمت بالای محصول نهایی می شود. در پی این سیاست ها، تعداد شرکت های لبنی در ایران از بیش از 1000 شرکت در دهه 1980 به حدود 200 شرکت کاهش یافته است. کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، مشکل امروز صنعت لبنیات است و مسئولیت صیانت از قدرت خرید مردم بر عهده تولیدکننده نیست، بلکه بر عهده مجلس است. دولت. ، وزارتخانه های رفاه و اقتصاد و بانک مرکزی.

این آمار در شرایطی منتشر می شود که سرانه مصرف لبنیات در سال 1388 به بیش از 180 کیلو رسیده است. آخرین سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها بین 55 تا 60 کیلو بوده است.

کاهش مصرف لبنیات در کشور را می توان دومین کاهش در تعداد اقلام بسیار مهم از نظر ارزش غذایی دانست. پیش از این کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور مورد توجه قرار گرفت. افشین صدرادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: طبق آمار 10 ماهه سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز به 7.1 کیلوگرم رسید که نسبت به مدت مشابه سال 1380 کاهش داشته است.

همزمان با افزایش قیمت اقلامی مانند گوشت و لبنیات، قدرت خرید طبقاتی مانند کارگران نیز روز به روز کاهش می یابد. علیرضا میرغفاری نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار در این خصوص می گوید: مصرف گوشت قرمز و سفید کاهش یافته و مردم برای جبران پروتئین اقدام به خرید محصولات دیگر می کنند. اگر میزان مصرف گوشت در جامعه کارگری کاهش یافته است، به این معنا نیست که این محصول برای بدن مضر است یا فرد توانایی خرید آن را دارد، اما آن را نخریده است. قدرت خرید پایین او بر اساس حقوقش باعث شده آن را از سبد خانوار حذف کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا