اخبار روز سینما

برگزاری مراسم یادبود یونس شکرخواه!/جزئیات

بیست و سومین ماه نشست «در آستانه» با محوریت یاد و خاطره یونس شکرخواه عصر برگزار شد.

ریمینو به نقل از روابط عمومی برنامه، در ابتدای این نشست، سجاد عزیزی آرام مدیر مرکز زمستان با اشاره به یاد و خاطره بزرگانی چون محمد سریر، ژاله علو، شمس لنگرودی، پرویز پورحسینی و. .. گفت امروز برای  بزرگداشت یونس شکرخواه گرد هم آمده ایم. او به دور از هیاهو، فردی بسیار موثر است که در طول مدت حضورش در کانون زمستان، رویدادهای مهمی را در بخش رسانه هدایت کرده است.

وی ادامه داد: استاد شکرخواه در حوزه رسانه، رفتار و زندگی شخصی، دل و زبانش یکی است که همان تعریف رسانه است.

هادی خانیکی در بخشی دیگر از این مراسم اظهار داشت: هفته گذشته سالگرد درگذشت قیصر امین پور بود. هر سال همه با هم می رفتیم و امسال با همسرم به دیدار قیصر رفتیم. امروز صبح رفتم پیش دکتر شفیع کدکنی و گفت من معتقدم فردی دعوت شما را رد کرده است و آن پدر قیصر امین پور بود که حاضر نشد امین پور در تهران دفن شود و او در گتوند به خاک سپرده شد. به او گفتم که امروز دیدم شهر بوی قیصر می دهد و خیابان کنار خانه اش را تنفس صبح نامیده اند.

وی ادامه داد: اگر کسی شعر نمی داند و نمی فهمد ارتباط را نمی شناسد و نمی فهمد. چون مخاطبش ایرانی و شاعر است. در ارتباطات، شعر کار آمار و جداول علمی را انجام می دهد. شکرخواه مردی انعطاف پذیر است. زمانی که در روزنامه کیهان بودیم، یک چهره ملی که به پدرشوهرش احترام زیادی داشت دعوت شدیم. شکرخواه گفت اگر من ازدواج کنم و اینطور بشوم هرگز ازدواج نمی کنم و یونس شش ماه بعد ازدواج کرد! البته نامه مکتوب شکرخواه را داشتم که گم کردم.

بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسان‌های خدوم خانه‌نشین شوند

در ادامه حجت الله ایوبی گفت: همه القاب به نام یونس شکرخواه تعظیم می کنند و او دور از تجلیل است اما معتقدم باید ستارگان آسمان ایران را به جوانان معرفی کنیم. همه ما از غم و اندوه صحبت می کنیم و امیدوارم شادی به ما بازگردد. من همیشه به خودم می گویم: چگونه است که یک انسان اینقدر موفق است و دشمن و حسود ندارد؟

وی افزود: او هرگز دنبال نام و نان نبوده و نیست. شخص سپاسگزار افراد و چیزهایی را می بیند که دیگران نمی بینند. او خودش است.

سید فرید قاسمی نیز در این مراسم گفت: در مورد دکتر شکرخواه خیلی چیزها یاد گرفتم. شکرخواه گفت و نوشت، اما حق من ادا نشد. چون نمی توانم او را توصیف کنم، چه زمانی می توانیم آنچه را که در سر دارد بگوییم؟ او وسیع و عمیق است و در بینش و منش خود از هر نظر انسان است.

وی ادامه داد: «سکوت‌مندی و مدارا با عزت سودمند است.» نوشته‌های او از آثارش غنی‌تر است. در سراسر جهان معمول است که اساتید با این سطح از دانش و تجربه آکادمیک در مرکز تربیت معلمان مطالعات ارتباطات و رسانه، روزنامه‌نگاری و آکادمی‌های مرتبط نگهداری شوند، اما در اینجا چنین نیست. عامر و مدیر بازنشستگی او باید این را بدانند مهر وقتی فروزنده وقتی پنهان می شود، شب‌پره تبدیل به یک بازیگر می شود. مهره نمی تواند چهره را جایگزین کند. در این کشور باید فکر کرد. نباید اجازه دهیم افراد کارآمد در عرصه حضور نداشته باشند. چو بیشه تهی ماند از نره شیر / شغال اندر آن بیشه آید دلیر.

مجید رضائیان همچنین اظهار داشت: شکرخواه فردی مدرن، شوخ و باصفا است.  در روزنامه‌نگاری کشور که نزدیک به ۲ دهه است که روزنامه‌نگار مصونیت حقوقی و آزادی بیان ندارد؛  همه باید بگوییم که شاگرد این استاد بودیم. گاهی حواسمان پرت می شود و قدر گنج ها را نمی دانیم. سعی نکنیم این جواهرات را به حاشیه ببریم. روزنامه‌نگاری ما با شکرخواه تعریف می‌شود..

منوچهر زندی در ادامه مراسم یادبود یونس شکرخواه که بیست و سومین ماه اجلاسیه در آستانه به همت کانون ادبی زمستان برگزار شد، گفت: باید به حیثیت و منزلت فرهنگی احترام گذاشت. جامعه ایرانی نباید کوتاه فکر کند و همه ما باید برای این استاد  ارزش قائل شوند. دو سه ماه پیش فدراسیون جهانی ورزش من را به عنوان یکی از اسطوره های قرن در روزنامه نگاری ورزشی انتخاب کرد. و ناگهان عده ای از خبرنگاران هجوم آوردند. در سال‌های اخیر عده‌ای در دنیای ورزش بوده‌اند که انجمن را تضعیف کرده‌اند، و عده‌ای هم که وقتی آن را ترک کردیم به ما پیوستند. اما همانطور که دکتر شکرخواه به کیهان ورزشی آمد و با او صحبت کردیم و معتقد بودیم که شایسته ترین است. امروز 40 سال از آن روزها می گذرد و من همین اعتقاد را دارم که او شایسته ترین است. شکرخواه آنقدر به عنوان یک معلم، دوست و همراه می داند که باید او را یک پیشگام واقعی نامید.

در ادامه سینا تفنگچی با ذکر خاطره ای از یونس شکرخواه گفت: او همیشه مردی با اخلاق و متواضع و فردی متین است. شکرخواه فردی چند وجهی است و هر وجهی از او برای خودش یک سرفصل جداگانه است.

عباس یاری نیز در سخنان خود گفت: 50 سال در خدمت فریدون صدیقی روزنامه نگاری کرده ام، اما همیشه خود را شاگرد استاد شکرخواه می دانم و از رویکرد، روش و شخصیت ایشان بسیار آموخته ام. 41 سال است که در مجله فیلم و فیلم امروز کار کرده ام و شاید بتوان فکر کرد که حوزه کاری من به استاد شکرخواه نزدیک نیست، اما او با بسیاری از اهالی سینما، فیلمنامه نویسان، ترانه سراها و… نزدیک است. آقای شکرخواه! هرجا عشق و شعر و شوخ طبعی هست تو آنجایی.

احمد محمدی سهروردی نیز گفت: برخی چیزها نوشته می شود اما خوانده نمی شود مانند آزادی بیان. آزادی اندیشه و بیان به معنای بیان چیزی نیست، بلکه آزادی پس از بیان است.

وی افزود: اگر آزادی بیان نباشد هیچ فضیلتی رشد نخواهد کرد. استاد شکرخواه همان مسیری را که از آن می‌توان به آن رسید، تشخیص داد. ما به استقلال و دانش احترام می گذاریم و درود می فرستیم.

یونس شکرخواه در بخشی دیگر از این مراسم درباره سوابق بزرگانی که برای تجلیل از ایشان آمده بودند، گفت: ۲۱ تا ۲۲ ساله بودم که از طریق آقای خانیکی خبرنگار شدم.  مدیون تک تک دوستانم در رشته مطالعات فرهنگی هستم.

متیو آرنولد می گوید روزنامه نگاری ادبی شتاب‌زده به حساب می آید، شما سرعت خود را کم کنید، ما یکی هستیم. از سجاد عزیزی آرام بسیار سپاسگزارم. من در جلسات زمستانی کانون شرکت می کردم و نمی دانستم که روزی در مراسم کانون روی سن خواهم آمد.

برگزاری مراسم یادبود یونس شکرخواه!/جزئیات

در این مراسم دکتر از یونس شکرخواه با اهدای تندیس از مرکز زمستانی تجلیل شد و همچنین نقاشی پرتره ای از الهام تاجداری به استاد شکرخواه اهدا شد.

حسام لرنژاد، علیرضا تابش، امیر تقی‌پور، سید فرید قاسمی، سید وحید عقیلی، قاسم‌علی فراست، رضا قوی‌فکر، غلامرضا کاظمی دینان، حمیدرضا نمازی، امرالله فرهای و … از جمله فرهنگیان حاضر در این مراسم بودند.

اجرای موسیقایی مهدی یغمایی و محمدرضا چراغعلی از دیگر اجزای این مراسم بود.

معرفی برندگان جوایز ترانه و موسیقی قسمت پایانی بیست و سومین ماه نشست در آستانه بود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا