دانستنی ها

اصلی‌ترین دلایل مزه بد دهان! | مزه بد دهان نشانه چیست؟

مزه بد دهان؛ این مسئله می‌تواند نشانه چیزی بی‌ضرر یا جدی باشد، با طعم تلخ، ترش، فلزی یا شیرین.

دلایل متعددی در پشت مزه بد دهان می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین خوب است آنچه را که طی چند روز گذشته خورده‌اید، بررسی کنید و ببینید که چطور احساس می‌کنید. گاهی اوقات حتی به سابقه پزشکی خانواده تان رجوع کنید. در بخش بهداشت و سلامت ناگوار، برخی از دلایلی که باعث مزه بد در دهان می‌شوند، را برای شما توضیح می‌دهیم.

به گزارش نمناک، هر تغییری در بدن دلیلی دارد و نشانه ای است که شما را متوجه مشکلی در بدنتان می کند، تغییر مزه در دهان یکی از این دلایل است و نشان می دهد:

1. ممکن است عفونت قارچی داشته باشید

برفک دهانی نام دیگر عفونت باکتریایی است که می‌تواند بر دهان تاثیرگذار باشد و باعث تشکیل لکه‌های سفید روی گلو و زبان شود. این عفونت ناشی از باکتری کاندیدا آلبیکانز است که به طور طبیعی در دهان انسان زندگی می‌کند و به وسیله سیستم ایمنی بدن، کنترل می‌شود. با این حال، در صورت ضعف سیستم ایمنی، این باکتری می‌تواند با سرعت زیادی به عفونت منجر شود. یکی از نشانه‌های برفک دهانی، تشکیل لکه‌های سفید روی گلو است و علاوه بر این، می‌توانید مزه عجیبی در دهان خود تجربه کنید.

2. طعم بد دهان می تواند نشانه بارداری باشد

علاوه بر حالت تهوع و خستگی، بسیاری از زنان باردار از طعم فلزی در دهان خود شکایت دارند که به دلیل تغییرات هورمونی است که بدن شما با ایجاد یک زندگی جدید روبرو می شود. هورمون ها می توانند بر حس بویایی و چشایی شما تأثیر بگذارند و شما را از بدن خود متنفر کنند. . طعم مورد علاقه شما، اما نگران نباشید، این معمولا در سه ماهه سوم ناپدید می شود.

3. بدن شما ممکن است به روی بیشتری نیاز داشته باشد

با یک رژیم غذایی کم از روی، یا در صورتی که بدن شما قادر به جذب مقدار کافی آن نباشد، ممکن است به یک طعم عجیب در دهان خود تجربه کنید. تحقیقات علمی همچنان در حال ادامه است تا دلایل این پدیده را بفهمیم. با این حال، براساس تحقیقات اخیر، به نظر می‌رسد که روی که یک پروتئین حسی را کنترل می‌کند، ممکن است در دسترس نباشد و این موجب تغییر در حس چشایی شما شود.

4. شاید آنفولانزا یا سرماخوردگی باشد

اگر طعم تلخی در زبان خود دارید که همراه با آنفولانزا یا سرماخوردگی است، نگران نباشید، این کاملا طبیعی است، به گفته دانشمندان، اینها هر دو عفونت شایع هستند و با تولید پروتئین آماده مبارزه با آنها هستند. ممکن است متعاقباً طعم تلخی را در دهان خود تجربه کنید و اگر عفونت در بینی یا گلو شما باشد، ممکن است طعم عجیبی به دلیل باکتری های عامل آنفولانزا ایجاد شود.

5. طعم بد دهان می تواند نشانه دیابت باشد

اگر مشکلی در تنظیم سطح قند خون بدن شما وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل آن مزه شیرینی عجیبی در دهان شما حس شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این مسئله برای افرادی که با دیابت مبتلا هستند، شایع است. دلیل دیگری برای این اتفاق این است که در برخی موارد، دیابت می‌تواند باعث کاهش جذب روی شود و تجربه شیرینی‌ها و تلخی‌ها را در دهان شما تغییر دهد.

6. ممکن است آجیل کاجی باشد که چند روز پیش خورده اید

دانشمندان هنوز در حال تلاش برای یافتن علت “سندرم آجیل کاج” هستند که باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود که می تواند روزها یا تا دو هفته ادامه داشته باشد و با هر وعده غذایی یا نوشیدنی بدتر می شود. شما آنها را می خورید اما این بدان معنا نیست که به سندرم مبتلا نخواهید شد و دیگر جای نگرانی نیست، به غیر از این که هیچ عارضه جانبی دیگری وجود نخواهد داشت.

7. شاید سطح استرس شما خیلی بالا باشد

افزون بر اینکه با توجه به اطلاعات ایمنی بهداشتی، می‌دانیم که اضطراب می‌تواند باعث زروستومیا یا ایجاد خشکی در دهان شود، باید بدانیم که پیامدهای شیمیایی این پدیده، ناشی از کمبود بزاق در دهان شما است. بزاق نقش مهمی در حفاظت از سلامت دهان ما از زمان شروع هضم تا مبارزه با باکتری‌های بد در دهان دارد. لذا در صورتی که مقدار آن به میزان کافی تولید نشود، ممکن است تجربه طعم عجیب و غریبی داشته باشید. همچنین اگر در وضعیتی هستید که نگران، اضطرابی یا عصبی هستید، تمایل دارید که کمتر بزاق تولید کنید، که منجر به شیمیایی شدن طعم دهانتان خواهد شد.

8. احتمالاً به دلیل دارویی است که استفاده می کنید

اگر انواع خاصی از داروها را مصرف می کنید، ممکن است طعم تلخ، نمکی یا حتی فلزی را در دهان خود تجربه کنید. با این حال، همانطور که مطالعات توضیح می دهند، این یک عارضه جانبی بسیاری از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها و سایر داروها است. حتی برخی از مولتی ویتامین ها می توانند این اثر را در درمان فشار خون بالا و آلرژی داشته باشند. خوشبختانه، این تنها تا زمانی ادامه دارد که دارو یا مکمل را پردازش کنید.

9. از نظر سلامتی ضعیف هستید

اگر بهداشت دهان مناسب رعایت نشود و به طور منظم دندان ها با مسواک تمیز نشود و نخ دندان استفاده نشود، باکتری های خوب و بد در دهان شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. به دلیل تکثیر باکتری های مضر، شما به مشکلاتی مانند مزه نامطبوع در دهان و احتمالی بروز مشکلاتی مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان دچار خواهید شد.

مناسب است که حداقل هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کرده و توصیه های پزشک را دنبال کنید. به همین ترتیب مراقبت منظم از دهان با استفاده از مسواک و نخ دندان به کاهش تعداد باکتری های در دهان و پیشگیری از بروز مشکلات مختلف کمک می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا