اخبار روز

مسیر دلار تا کانال 60000 تومان


به گزارش مانیبان، به نظر می رسد هنوز موضوع ثبت معاملات حل نشده است که این موضوع نارضایتی فعالان صنف طلا را به همراه داشته است. بررسی ها نشان می دهد که بازار طلا در اکثر شهرها در حالت نیمه تعطیل است. احتمال کاهش سطح درگیری های نظامی در منطقه توانسته سیگنال های مثبتی را به بازار ارز تهران ارسال کند. در دو هفته گذشته روند نرخ ارز در بازار تهران نزولی بوده است. مرحله اول این کاهش شامل دور شدن نرخ دلار آزاد از کانال 68 هزار تومان و رسیدن به نصف کانال 60 هزار تومانی بود. این افت قیمت قابل توجه با اصلاح روند همراه شد و قیمت ارز مذکور به کانال 62 رسید اما پس از تکمیل فرآیند اصلاح نرخ ارز، مجددا کاهش یافت.

دو گروه از عوامل اقتصادی و سیاسی را می توان عامل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر دانست. افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت با تقویت ذخایر بانک مرکزی، قدرت این نهاد را در کنترل نوسانات نرخ ارز افزایش داده و در نتیجه عامل مهم اقتصادی در روند نزولی بازار ارز محسوب می شود. . از سوی دیگر احتمال توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در نوار غزه و نیز شایعه از سرگیری مذاکرات با غرب با کاهش انتظارات تورمی از جمله دلایل سیاسی کاهش قیمت‌ها است. .

در اولین قسمت از روند نزولی نرخ ارز در سال جدید، قیمت دلار آزاد به روزهای ابتدایی سال نزدیک شد و در کانال قیمت 60 هزار تومان معامله شد. در این زمان و پس از ورود خریداران به بازار، برخی تحلیلگران نرخ ارز تعادلی بازار را در کانال 61 هزار تومان برآورد کردند اما در روز آخر دلار بار دیگر کشش خود را در کانال 60 هزار تومان نشان داد. دیروز روند نرخ ارز در بازار آزاد تهران کاهشی بود.

هر ورق دلار آزاد که روز پنجشنبه هفته گذشته در بازار 61 هزار و 600 تومان معامله شد، با حدود 700 تومان افت قیمت، 60 هزار و 900 تومان معامله شد. روند نزولی روز گذشته در معاملات فردا تشدید شد به طوری که بعدازظهر دیروز نرخ آتی دلار در محدوده قیمتی 60 هزار و 500 تا 60 هزار و 700 تومان قرار گرفت.

روز گذشته روند قیمت سکه طلا نیز کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید با افت قیمت 900 هزار تومانی به مبلغ 40 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شد. علاوه بر این، نیم و ربع سکه نیز دیروز افت قیمتی 600 هزار تومانی را در بازار تجربه کرد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا