اخبار روز

مشخصات عیدی کارگران سال 1403/ مبالغ و فرمول محاسبه


به گزارش ریمینو، مرخصی کارگران و کارمندان بر اساس حقوق آنها محاسبه می شود که معمولاً حقوق ماهانه است. بهمن عیدی پرداخت می شود اما طبق قانون کار عیدی امسال چقدر است؟

در ایران نه تنها کارگران مشمول قانون کار هستند، بلکه بسیاری از کارمندان نیز مشمول این قانون هستند و حقوق آنها بر اساس حداقل دستمزد محاسبه می شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار درباره نرخ دستمزد ۱۴۰۲، دستمزد کارگران ۲۷ درصد افزایش یافت.

طبق قانون کار ایران، حداقل عیدی برای هر کارگر نباید کمتر از 60 روز حقوق آنها باشد که حداقل دستمزد روزانه آنها در سال جاری 176943 تومان (1769428 ریال) است که بدون توجه به حقوق مسکن، حقوق اولاد و اولاد می باشد. یارانه ها اقلام مصرفی هستند.

بنابراین با ضرب حداقل دستمزد روزانه در 60 روز، حداقل عیدی و با ضرب حداقل دستمزد در 90 روز، حداکثر عیدی حاصل می شود که نباید از 90 روز بیشتر شود.

بنابراین عیدی پرداختی به کارگران در نوروز 1403 بین 10 میلیون و 616 هزار و 568 تومان تا 15 میلیون و 924 هزار و 852 تومان است.

براساس مصوبه شورای عالی کار برای سال جاری حداقل دستمزد کارگران با ۲۷ درصد افزایش به هفت میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومبه برای مجرد بدون فرزند یا سابقه کار رسید.

حداقل دستمزد کارگر یک فرزند هشت میلیون و 49 هزار و 112 تومان و حداقل دستمزد کارگر دو فرزند هشت میلیون و 579 هزار و 840 تومان است.

مبلغ عیدی برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده اند بر اساس 60 روز کار و نسبت روزهای کاری محاسبه می شود. به این ترتیب حداقل دستمزد ضرب در 2، تقسیم بر 12 و ضرب در تعداد ماه های کار می شود.

اگرچه قانون زمان دقیق پرداخت عیدی را مشخص نکرده است اما طبق عرف کارگاهی کارفرمایان در 2 ماه آخر سال و معمولا آخرین زمان پرداخت عیدی به کارگران خود عیدی پرداخت می کنند.عیدی در پایان است. ماه مارس

باید بدانیم که طبق قانون، کارگاه های خانوادگی فقط در جایی مجاز است که رابطه کلیه کارگران کارگاه با کارفرما از نوع خویشاوندی درجه یک باشد، یعنی کارگران، پدر و مادر، خواهر، برادر، همسر یا فرزندان کارفرما. ، از پرداخت عیدی معاف هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که بسیاری از کارفرمایان مبنای محاسبه را «ماههای کار کارگر» می دانند، در حالی که مبنای محاسبه عیدی بر اساس قانون «ایام کار کارگر» است.

تعطیلات کارگران

نکته قابل توجه این است که طبق قوانین کار جمهوری اسلامی ایران حداقل عیدی قانونی برای هر کارگر نباید کمتر از 60 روز حقوق باشد. با احتساب افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال 1402 به مبلغ یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال، کمترین میزان عیدی قانونی در سال 1402 نیز معادل 106 میلیون و 165 هزار و 680 ریال خواهد بود.

نکته دوم این است که همانطور که در ماده واحده قانون کار مقرر شده است، میزان دستمزد مرخصی کارمند نباید از 90 روز حداقل دستمزد روزانه تجاوز کند. بنابراین حداکثر عیدی 1402 که کارگران دریافت می کنند 159,248,520 ریال خواهد بود.

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تاثیر عواملی مانند سابقه کار، عملکرد، سطح مهارت و تجربه کارگر و همچنین وضعیت اقتصادی کارگاه یا کارفرما است که در تعیین میزان دقیق عیدی موثر خواهد بود. برای هر کارگر


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا