اخبار روز

معیشت بیش از 30 میلیون تومان؛ غیرقانونی بی سابقه تصمیم گیران!

چیزی را گزارش کنید با وجود جلسات متعدد، مگتو همچنان تا این ساعت (۲۳:۰۰) فعال است. اسفند) در مورد سطح حداقل معیشت خانوارهای کارگر توافقی صورت نگرفت. پیشنهاد کارگران 19 میلیون و 500 هزار تومان است اما دولت و کارفرما این مبلغ ناچیز را قبول نمی کنند! این در حالی است که سال گذشته شورای عالی کار یک سبد معیشتی بسیار حداقلی یعنی نزدیک به 14 میلیون تومان را تصویب کرد.

نادر مرادی، فعال صنفی کارگران و مستمری بگیران به ایلنا گفت: اگر درست محاسبه کنند و سهم واقعی اقلامی مانند مسکن و تحصیل را در نظر بگیرند قطعا نرخ واقعی معیشت 30 میلیون تومان و حتی بیشتر است. آیا قانون گریزی دولت وارد مرحله جدیدی شده است؟ حاضر نیستند حتی حداقل مقادیری از سبد معیشت خانواده را بپذیرند!

ایلانا نوشت: به گفته وی، سبد غذایی یک خانواده متوسط ​​3.3 نفره حدود 10 میلیون تومان یا حتی اگر اجاره خانه در تهران بیش از 10 تا 12 میلیون تومان باشد و اگر هر متر و استاندارد را محاسبه کنیم، بیشتر است. ، چگونه دولت 19 شما 1.500.000 تومان سبد معیشت را قبول نمی کند!

مرادی اضافه کرد: سبد غذایی وزارت بهداشت مشکلات اساسی داشت، این سبد پیشنهادی کالری مورد نیاز هر فرد را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود; کارگران نمی توانند با کالری های توصیه شده توسط دولت زندگی و تنفس کنند، چه رسد به رفتن به سر کار و انجام حداقل 8 ساعت کار فیزیکی یا ذهنی در روز.

وی با بیان اینکه با این سبد غذایی و ترکیبی از سبد معیشت، هزینه های زندگی و چه برسد به معیشت تامین نمی شود، افزود: سطح زندگی کارگران در چهار پنج سال اخیر به شدت کاهش یافته است. امروزه هیچ کارگری وجود ندارد که بتواند هزینه آموزش با کیفیت برای کودکان یا درمان متوسط ​​و با کیفیت را بپردازد. حتی غذاهای باکیفیت مثل چلوکباب هم برای کارگران آرزوست. بسیاری از کارگران با لبخند تلخی می گویند: «دیگر بوی کباب را هم نمی توانیم حس کنیم، چه برسد به خود کباب!»

این فعال صنفی ادامه داد: این شوخی نیست، کارگران پولی ندارند که برای درمان بیماری ها به پزشک مراجعه کنند. آنها حتی نمی توانند دندان های پوسیده خود را ترمیم کنند. بخش زیادی از کارگران کشور با دندان معیوب یا بدون دندان زندگی می کنند و این سرنوشتی است که بر کارگران کشور تحمیل شده است.

مرادی می گوید: اگر دلار 60 هزار تومان یا بیشتر باشد، حقوق 7 یا 8 میلیون تومانی چگونه می تواند یک سوم یا یک چهارم هزینه های ماهیانه خانوار را تامین کند؟ دستمزدی که به کارگران می دهند به سختی کفاف یک هفته در ماه را می دهد!

به نظر این فعال صنفی، عدم تمایل دولت به پذیرش مقدار بسیار ناچیزی از سبد معیشت و در مرحله بعدی عدم پذیرش الزامات بند دوم ماده 41 قانون کار، چنین فاجعه‌باری ندارد. این هیچ معنایی جز کوبیدن بر طبل سرکوب دستمزد با صدای بلندی – بلندتر از همیشه – ندارد.

اخراج غیرقانونی «علی خدایی»

مرادی در بخشی دیگر از سخنان خود از برکناری علی خدایی از اعضای صنفی شورای عالی کار به بهانه غیرقانونی غیبت غیر موجه صحبت کرد! وی به این موضوع اشاره کرد و گفت: غیبت آقای خدایی بی دلیل نبود، در واقع بسیار موجه بود. وی نسبت به بی توجهی دولت به بازگرداندن دستمزد کارگران اعتراض کرده است و باید از دولت پرسید که نماینده کارگری که واقعاً می خواهد از حقوق کارگران دفاع کند چه گزینه ای جز عدم حضور در جلسات به نشانه حذف اعتراض دارد؟!

وی ادامه داد: عدم حضور علی خدایی در جلسات قبلی شورای عالی کار تنها به این دلیل بود که وزارت کار بدون توجه به درخواست های مکرر کارگروه به صورت خودسرانه دستور کار جلسات را تعیین کرد. این گروه کارگران خواستار بازگرداندن دستمزدها در اواسط سال شدند و از دولت خواستند به وعده های خود عمل کند.

به گفته این فعال صنفی، وزیر کار حق برکناری نماینده منتخب کارگران را ندارد و اکنون نامه مکتوب مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور در دبیرخانه این وزارتخانه ثبت شده است. وی به عنوان نماینده حزب کارگر باید در جلسات آتی مذاکرات دستمزد شرکت کند. دعوتنامه 1403

مرادی تاکید می کند: آنچه در روزهای اخیر از دولت دیده ایم این است که از اجرای قانون دوری می کند و تلاش می کند به سرکوب شدید دستمزدها ادامه دهد. وزارت کار و دولت باید بدانند که کارگران از حقوق قانونی و مزدی خود آگاه هستند. وقتی تورم واقعی بالای 50 درصد و دستمزد واقعی بالای 30 میلیون تومان است، اجازه نمی دهیم دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته را 20 یا 25 درصد افزایش دهند.

وی در پایان افزود: هرگز در تاریخ این همه بی قانونی وجود نداشته است. اگر دستمزد 1403 به اندازه سبد معیشت یا تورم سبد معیشتی بالا نرود، بحران وجودی طبقه کارگر عمیق تر می شود و هیچ راهی برای خروج از این بحران وجود نخواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا