دانستنی ها

تأثیر چاقی و لاغری بر سلامت باروری زنان!/جزئیات

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: هم خانم های کم وزن و هم اضافه وزن سیکل های قاعدگی نامنظم دارند و تخمک گذاری انجام نمی شود یا کافی نیست.

مهنوش صاحبدل با اشاره به نقش کم وزنی و اضافه وزن در سلامت باروری گفت: حدود 12 درصد از علل ناباروری را کم وزنی یا اضافه وزن تشکیل می دهند، زیرا چربی کم بدن منجر به تولید ناکافی استروژن و اختلال در چرخه قاعدگی زنان می شود.زنان دارای BMI (شاخص توده بدنی) زیر 19 25 درصد بیشتر در معرض ناباروری هستند.

وی همچنین افزود: زنانی که دارای اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی عصبی نیز هستند و رژیم غذایی کم کالری دارند بیشتر در معرض خطر هستند. این زنان به دلیل کمبود مواد مغذی مهم مانند ویتامین B12، روی، آهن و اسید فولیک دچار ناباروری خواهند شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: اضافه وزن ناشی از سلول های چربی (علاوه بر اندام تناسلی، سلول های چربی نیز هورمون های جنسی تولید می کنند) در زنان باعث تولید بیش از حد هورمون های مردانه می شود که منجر به ناباروری می شود. به طور کلی می توان گفت که سیکل های قاعدگی هم در خانم های لاغر و هم در خانم های دارای اضافه وزن نامنظم است و تخمک گذاری در این خانم ها اتفاق نمی افتد یا ناکافی است.

تاثیر چاقی بر ناباروری

صاحبدل گفت: یکی از مشکلات چاقی ناباروری است. چاقی می تواند با ایجاد علائمی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت، عدم تعادل هورمونی، تغییر در دوره های قاعدگی، اختلالات قاعدگی و موارد دیگر بر باروری تأثیر منفی بگذارد.

وی افزود: زنان چاق سه برابر بیشتر از زنان با وزن مناسب دچار اختلالات قاعدگی می شوند. چاقی شکمی باعث افزایش اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری و ناباروری در زنان می شود و این مشکل ممکن است در اثر مقاومت به انسولین به خصوص در زنان نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: افزایش وزن منجر به تغییراتی در ترشح هورمون ها به ویژه تبدیل هورمون اصلی زنانه (استروژن) به هورمون های مردانه می شود.

افزایش نسبت دور کمر به دور باسن نیز با کاهش باروری همراه است.

صاحبدل افزود: مطالعات نشان داده است که BMI بالای 30 خطر تاخیر باروری را به ویژه در زنان سیگاری افزایش می دهد. همچنین زنان با BMI بالای 25 دو برابر بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند.

کاهش وزن چگونه بر سلامت باروری تأثیر می گذارد؟

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش وزن بانوان می تواند به اعتماد به نفس افراد کمک کند. کاهش وزن ممکن است در نتیجه لقاح آزمایشگاهی (IVF) موثر باشد، اما این کاهش وزن باید تدریجی و آهسته باشد زیرا کاهش وزن سریع در زنان ممکن است با خونریزی قاعدگی نامنظم همراه باشد.

رابطه ورزش و سلامت باروری

به طور کلی، زنانی که تحرک کافی دارند هنگام تلاش برای باردار شدن با مشکلات کمتری مواجه می شوند و به دلیل داشتن وزن مناسب، از عوارضی مانند فشار خون خاص بارداری، اختلالات گوارشی و چاقی مصون می مانند.

صاحبدل افزود: افراد چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم متابولیک که یکی از عوامل اصلی ناباروری است می توانند با انجام فعالیت های ورزشی متعادل زیر نظر پزشک متخصص پزشکی ورزشی این عارضه را درمان کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیاده روی، شنا و یوگا استرس را کاهش می دهد و کاهش وزن تاثیر مثبتی بر باروری دارد اما ورزش های سنگین و دو ماراتن زنان را مستعد اختلالات قاعدگی و ناباروری می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا