اخبار روز

هشدار! این علائم نشان می دهد که شما کمبود پروتئین دارید

متخصصان تغذیه تخمین می زنند که مصرف روزانه پروتئین هشت دهم گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است، اما بسیاری از افراد کمتر یا بیشتر از این مقدار مصرف می کنند.

به گزارش دیلی انترتینمنت، بسیاری از افراد به خصوص خانم ها که از رژیم غذایی سخت و فشرده پیروی می کنند، از مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین ها اجتناب می کنند، غافل از اینکه عدم دریافت این مواد منجر به بروز عوارض متعددی برای سلامتی می شود.

علائم کمبود پروتئین عبارتند از:

آنها تمایل به خوردن غذاهای شیرین یا شور دارند

مقدار کافی پروتئین در بدن باعث سوختن و تنظیم قند ناشی از غذا می شود. بنابراین، رژیم غذایی کم پروتئین باعث می شود که قند خون بیشتری در رگ ها ترشح شود و در نتیجه افراد تمایل بیشتری به مصرف غذاهای شیرین یا شور دارند.

ماهیچه های بدن ضعیف و آسیب پذیر می شوند

وقتی پروتئین کافی در بدن وجود نداشته باشد، بدن ذخایر کافی برای فعالیت های بدنی ندارد، ماهیچه ها ضعیف شده و فرد دیگر قادر به انجام فعالیت ها به خصوص ورزش نیست.

عدم دریافت پروتئین باعث می شود که آسیب های ناشی از جراحی به سرعت ترمیم نشود و فرد دچار درد مفاصل و عضلانی شود.

ریزش مو واکنش بدن به کمبود دریافت پروتئین است

مصرف کم پروتئین می تواند منجر به ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، زرد شدن پوست صورت و احساس ضعف و عدم قدرت شود. لب های ترک خورده و پوسته پوسته شدن ناخن ها همگی نتیجه کمبود پروتئین در بدن است.

ضعف سیستم ایمنی بدن

سوءتغذیه و عدم جذب مواد مغذی به ویژه پروتئین ها منجر به تضعیف سیستم دفاعی بدن و ابتلای فرد به بیماری های مختلف می شود.

در این حالت، بدن ذخایر پروتئین کافی برای مبارزه با پاتوژن ها را ندارد و در طول بیماری به درمان ها پاسخ چندانی نمی دهد.

خلق و خوی ضعیف و احساس خشم

انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین همگی از پروتئین ساخته شده اند و کمبود پروتئین باعث می شود افراد از خلق و خوی ضعیف، ضعف سیستم عصبی، کاهش توجه، عصبانیت و پرخاشگری رنج ببرند.

کمبود خواب

کمبود پروتئین منجر به کمبود خواب، بی خوابی و کابوس می شود. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای سلامت بدن است که باعث خواب آلودگی می شود. این اسید آمینه در غذاهایی مانند آجیل، بوقلمون، ماهی، برخی از پنیرها، لوبیا، عدس و تخم مرغ وجود دارد. کمبود پروتئین می تواند منجر به اختلالات خواب و بی خوابی شود و تعادل هورمونی در بدن را مختل کند.

در چه ساعاتی از روز پروتئین مصرف کنیم؟

اکثر مردم بیشترین پروتئین را در طول شام مصرف می کنند. از آنجایی که آنها نزدیک به زمان خواب هستند، بیشتر پروتئین به شکل قند توسط بدن جذب می شود که می تواند عضله بیشتری بسازد و از تشکیل قند و چربی جلوگیری کند.

مصرف مواد پروتئینی یک ساعت قبل یا بعد از تمرینات ورزشی می تواند منجر به عضله سازی، ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده در اثر تمرین و افزایش استقامت بدنی هنگام انجام تمرینات ورزشی و قهرمانی شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا