اخبار روز

هشدار نارنجی هواشناسی به تهرانی‌ ها/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال جاری شدن آب و افت دما تا 12 درجه سانتیگراد در این استان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با هشدار نارنجی ‌رنگ آورده است: ازعصر چهارشنبه تا جمعه (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) بارش باران، رگبار و رعدوبرق، در نقاط مستعد احتمال بارش تگرگ در استان تهران به‌ویژه نیمه شمالی و و مناطق غربی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه و جاری شدن آب، وزش باد شدید، گاهی باد بسیار شدید و احتمال آسیب به سازه های موقت، گلخانه ها و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد. رعد و برق و غیره احتمال بارش تگرگ دور از انتظار وجود دارد.

اداره کل هواشناسی استان تهران توصیه هایی برای کاهش خسارات ناشی از این وضعیت جوی ارائه کرده است. این امر شامل هشدار متصدیان و پیمانکاران منابع طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از احتمال بارندگی، وزش باد شدید موقت با احتمال رعد و برق است. اعمال پوشش های مناسب برای کندوهای عسل، به عنوان مثال. مانند برزنت های روغنی برای محافظت در برابر باران، پرهیز از تردد عشایر و چرای حیوانات در ارتفاعات به دلیل احتمال بارش باران و رعد و برق و لایروبی کانال ها و زهکشی مزارع و باغ ها برای حذف آب های سطحی. ناشی از باران اشاره کرد.

تسریع در حمل و نقل محصولات برداشت شده به انبارهای سرپوشیده و استاندارد، بررسی و تمیز کردن دریچه های ورودی و خروجی آب حوضچه ها در اثر ریزش برگ ها و بارش آن ها در حوضچه و همچنین بارندگی، اطمینان از استحکام سازه ها و سلامت سازه ها. از پوشش های پلاستیکی و بسته شدن درها و پنجره ها. با توجه به وزش باد شدید و قدرت نهال های تازه کاشته شده، گلخانه هایی با نصب حفاظ برای مقاومت در برابر بادهای شدید از دیگر توصیه های اداره کل هواشناسی استان تهران است.

در ادامه این هشدار با اشاره به نفوذ توده هوای سرد به استان تهران آمده است: این وضعیت جوی از پنجشنبه تا شنبه هفته بعد موجب کاهش دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس در نیمه شمالی و به‌طور میانگین بین ۶ تا ۱۰ درجه سلسیوس در نیمه جنوبی استان می‌شود.

در این شرایط گاهی رگبار برف و وزش باد شدید در مناطق مرتفع کوهستانی و همچنین یخبندان شبانه در سطح زمین در ارتفاعات دور از دسترس نیست،بنابراین برداشت سریع میوه باغات نظیر انار و سیب در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند و سایر شهرستان‌های دارای محصول حساس برداشت نشده مانند سیب و انار، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر با عایق مناسب و محافظت به‌هنگام از آن‌ها و محافظت از تاسیسات کشاورزی از جمله گلخانه ها، انبار‌ها و… با توجه به کاهش دما در دستور کار قرار گیرد

همچنین کاهش دما، تنظیم دما و بهبود شرایط تهویه در مزارع پرورش دام و طیور، آمادگی برای انتقال کندوها از مناطق سردسیر به مناطق گرمتر و همچنین متراکم شدن کندوها و کاهش دما در نظر گرفته شده است. فضای خالی بین آنها به دلیل کاهش دما از دیگر توصیه های اداره کل هواشناسی استان تهران، تنظیم و کنترل دما و تامین سوخت گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ با توجه به کاهش محسوس دما در روزهای آینده است.

اخطار نارنجی سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌کند که یک پدیده جوی اثرات منفی و احتمالا خساراتی به همراه خواهد داشت. اخطار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده مضر صادر می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا