دانستنی ها

هفت علامت مهم رفلاکس معده که باید آن را جدی بگیرید!/جزئیات

 

سوزش سر دل یکی از علائم رایج رفلاکس معده است، اما این عارضه علائم خاموش دیگری نیز دارد که ممکن است متوجه آن نشده باشید.

به گزارش بهداشت نیوز، رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید و سایر محتویات معده از قسمت تحتانی مری به مری بازگردد. دریچه تحتانی مری یک دریچه عضلانی حلقه ای است که در انتهای مری و ابتدای معده قرار دارد. وقتی این دریچه باز می شود، غذا از انتهای مری وارد معده می شود و سپس این دریچه بسته می شود و از بازگشت غذا به مری جلوگیری می کند. هنگامی که این دریچه ضعیف یا آسیب دیده باشد، ممکن است به درستی کار نکند و باعث رفلاکس معده شود.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برگشت اسید معده به مری می تواند علائم مختلفی از جمله گلودرد و حتی مشکلات دهان و دندان را ایجاد کند. این علائم عبارتند از:

گلو درد: گلودردی که از بین نمی رود و با علائم سرماخوردگی همراه نیست ممکن است نشان دهنده رفلاکس اسید باشد. در واقع این اسید معده است که گلو را تحریک می کند. ترشح بیش از حد بزاق، سکسکه، حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائم کمتر شایع هستند.

سرفه یا خس خس مداوم: این علائم که اغلب در بیماران مبتلا به آسم دیده می شود، ممکن است نشانه رفلاکس اسید باشد.

مشکلات دندانی: حفره های دندان می تواند به دلیل رفلاکس اسید ناشی از فرسایش مینای دندان یا تغییر رنگ دندان ایجاد شود. اسید معده می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

زنگ گوش‌ها: زنگ زدن در گوش به خصوص بعد از غذا خوردن نیز می تواند به دلیل اثر رفلاکس بر روی سینوس ها و حتی داخل گوش ایجاد شود. علاوه بر این، رفلاکس معده می تواند لوزه سوم و غدد لنفاوی کوچک را تحت تاثیر قرار دهد. تورم در لوزه سوم باعث تجمع مایع در سینوس ها و گوش ها می شود و این تجمع مایع می تواند باعث درد و عفونت گوش شود.

خشونت صدا: رفلاکس معده باعث التهاب حنجره به خصوص در شب و در نتیجه گرفتگی صدا و احساس توده در گلو می شود.

درد قفسه سینه: درد قفسه سینه ناشی از ریفلاکس معده شبیه به آنژین صدری ناشی از بیماری قلبی است که  کیفیت سوزشی و فشارنده دارد.  این درد در پشت جناغ احساس می شود و به گردن، فک یا پشت بازو می رسد. درد معمولاً بعد از غذا خوردن ایجاد می شود و ممکن است بیمار از خواب بیدار شود یا با تحریک عاطفی درد را بیشتر احساس کند. درد رفلاکس قفسه سینه می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. این درد معمولاً خود به خود برطرف می شود یا با استفاده از داروهای ضد اسید از بین می رود. درد ریفلاکس قفسه سینه شایع ترین درد قفسه سینه غیر قلبی است.

بوی بد دهان: اگر بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن همچنان بوی بد دهان دارید، برای تشخیص ریفلاکس معده با دندانپزشک خود تماس بگیرید. احساس طعم تلخ یا ترش در دهان نیز می تواند یکی دیگر از علائم باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا