اخبار روز

همه دارندگان کارت داخلی باید مطالعه کنند


به گزارش مانیبان، یکی از وظایف سازمان ثبت احوال اجرای کارکردهای کارت ملی هوشمند است و شروع این کار با بانک ملی خواهد بود تا شهروندان با کارت ملی خدمات بانکی دریافت کنند. در برنامه هفتم توسعه، تمامی کارت های خدمات در کارت ملی هوشمند تجمیع شده است. در این تفاهم نامه بهره گیری از ظرفیت های موجود در بانک برای تولید مدارک هویتی در نظر گرفته شده است.

محمدرضا مانی یکتا، رئیس اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با رادیو اکتسا گفت: بیش از 400 میلیون کارت بانکی در دست مردم است و به طور میانگین حدود 120 میلیون کارت از این تعداد در دست مردم است. کارت ها هر ماه فعال هستند.

وی افزود: هزینه صدور کارت بانکی در کشورهای دیگر بسیار بالاست اما در ایران هزینه صدور کارت ناچیز است. البته از منظر سیاست گذاری این موضوع زیان آور تلقی می شود.

یکتا تصریح کرد: با امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران، ادغام کارت های خدماتی در کارت هوشمند ملی محقق شد و از این طریق شهروندان می توانند از خدمات خود استفاده کنند. کارت ملی به عنوان کارت بانکی در آینده نزدیک.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در بانک ملی حساب دارند می توانند از کارت هوشمند ملی خود در شعب بانک ملی و دستگاه های خودپرداز این بانک استفاده کنند. در حال حاضر امکان استفاده از کارت ملی در بانک وجود دارد اما امکان استفاده از آن در دستگاه های شتاب وجود ندارد.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: برای کاهش تعداد کارت های بانکی و ارائه خدمات پرداخت جدید، کد الکترونیکی منحصربفرد ایجاد می کنیم. این طرح در سراسر شبکه شتاب و سامانه پرداخت کشور اجرا می شود و در مراحل آزمایشی می باشد. در حال حاضر پنج بانک این خدمات را ارائه می دهند و این خدمات در آینده گسترش خواهد یافت.

فرمت جدید کارت ملی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره چرایی حذف نام پدر از کارت ملی و جایگزینی آن؛ وی گفت: نام والدین در ظاهر حذف شده است اما در واقعیت هم نام والدین و هم سایر مشخصات وجود دارد.

انسیه خزعلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش هایی که برای درج نام مادر در کارت ملی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در دیداری که دو سال پیش با رئیس جمهور داشتیم، چند خانم خواستند نام مادر را بنویسند. مادر مادر در کارت ملی در کنار نام پدر ذکر شد و رئیس جمهور نیز از این مقاله استقبال کردند و ما نیز در کمیسیون های مختلف دولت موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: در نهایت در کمیته اصلی نماینده سازمان ثبت احوال اعلام کرد که قرار است شناسنامه ها تغییر کند و شناسنامه های جدید حاوی نام اولیای دم نباشد، بنابراین به دلیل حذف موضوع از پرونده حذف شد. عدم ارتباط آن

خزعلی در پاسخ به این سوال که چرا نام والدین حذف می شود و چه چیزی جایگزین آن می شود، تاکید کرد: به نظر حذف شده است اما در واقع هم نام والدین وجود دارد و هم ویژگی های دیگر.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ظاهراً سیاست این است که حداقل اطلاعات روی کارت گذاشته شود و به جای آن یک بارکد روی کارت گذاشته شود که از طریق بارکد قابل مشاهده است.

چند روز پیش همزمان با اجرای طرح فروش 13 خودروی وارداتی برای ثبت نام کنندگان مرحله اول و متقاضیان جدید، فروش کد ملی ثبت نام خودروهای وارداتی مطرح شد.

شنیده ها حاکی از آن است که همزمان با ثبت نام خودروهای وارداتی، بازار فروش کد ملی در فضای مجازی رواج پیدا کرده تا سوء استفاده کنندگان از این محل سودجویی کنند.

گفته می شود که در یکی تا این اطلاعیه ها قیمت شماره ملی برای ثبت نام در طرح خودروهای وارداتی از 250 به 600 میلیون تومان رسید.

در پی این موضوع اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اطلاعیه ای در این خصوص منتشر کرد که به شرح زیر است: در پی شایعاتی که اخیرا مبنی بر خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوع واردات و ثبت نام خودرو منتشر شده بود، اتحادیه بدین وسیله تکذیب می کند این شماره به مردم هشدار می دهد هرگونه تحویل کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث تخلف بوده و موجب سوء استفاده افراد سودجو می شود و عواقب سنگین حقوقی، کیفری و مالی را در پی خواهد داشت. لذا خواهشمند است برای جلوگیری از بروز مشکلات و عواقب صنفی آنها هوشیار بوده و دیگران را نیز مطلع نمایید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا