اخبار روز

جزئیات مهم بیمه تامین اجتماعی در سال جدید فاش شد/ حق بیمه چقدر بود؟


به گزارش مانیبان؛ نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار بر اساس حداقل دستمزد آنها محاسبه می شود و معادل 30 درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه می باشد. بر اساس مصوبه شورای عالی کار اسفند 1402 حداقل دستمزد کارگران برای سال 1403 9 میلیون و 322 هزار تومان تعیین شد. بنابراین حق بیمه پرداختی کارگران در سال 1403 معادل 931 هزار و 180 تومب خواهد بود. به این ترتیب که 7 درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ماهانه کارگر کسر می کند و سپس 23 درصد حق بیمه را از سهم کارفرما اضافه می کند و به تامین اجتماعی واریز می کند. .

در تشریح جزئیات حق بیمه اجتماعی کارگران، گفته می شود که حق بیمه پایه کارگران 7 درصد حداقل دستمزد آنها معادل 652 میلیون و 540 هزار تومان است. حق بیمه بیکاری یک درصد حداقل دستمزد و معادل 39220 تومان می باشد. حق بیمه حوادث کار 2 درصد حداقل دستمزد معادل 186440 تومان می باشد. بنابراین در مجموع میزان حق بیمه اجتماعی کارگران در سال 1403 معادل 931180 تومب خواهد بود. بر اساس ماده (28) قانون تامین اجتماعی، میزان حق بیمه 30 درصد مزد یا حقوق کارگر می باشد. بیمه شدگان مشمول قانون کار که 23 درصد (20 درصد حق بیمه + 3 درصد بیمه بیکاری) به عهده کارفرما و 7 درصد به عهده بیمه شده است (علاوه بر نرخ مذکور 3 درصد). نیز توسط دولت ارائه می شود).

ضمناً طبق ماده (36) قانون، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه به عهده خود و بیمه شده به سازمان است و موظف است سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را به سازمان اضافه کند. تامین اجتماعی در زمان پرداخت حقوق یا مزد و مزایا.

اگرچه طبق قوانین وزارت کار، کارفرما در قبال کارگر وظایفی دارد و همه موارد آن به درستی اجرا می شود و در صورت عدم رعایت هر یک از آنها، قانون به طور کامل به حقوق کارگران رسیدگی می کند، اما همچنان لازم است کارفرما و کارگران قوانین را به طور کامل رعایت کنند و از حقوق خود آگاه باشند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا