دانستنی ها

همه چیز درباره ویروس بهار به فرزندان خود بیشتر توجه کنید

آبله مرغان نتیجه ویروسی به نام واریسلا زوستر است که سرعت انتقال آن بالاست و در کودکان زیر 10 سال بیشتر دیده می شود، اما به طور کلی این ویروس می تواند افراد در هر سنی را درگیر کند.

به گزارش مگتو، با شروع فصل بهار میزبان انواع ویروس های فصلی خواهیم بود؛ او یکی یکی از این ویروس ها از ابتدا واریسلا زوستر یا آبله مرغان است. فروردین این ویروس در حال گسترش است و معمولا تا اواسط تابستان ادامه دارد. علت بروز این بیماری در اوایل سال در حداكثر میزان رطوبت هوا در این مدت بسیار زیاد بوده و شرایط مساعدی را برای انتشار و انتشار ویروس ایجاد می كند.

علائم

آبله مرغان باعث ایجاد بثورات، لکه‌های قرمز و خارش‌دار روی پوست می‌شود که به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شود و بیمار را برای مدتی ناراحت می‌کند. مرحله نهایی این بیماری زمانی است که مایع داخل تاول خشک می شود و بثورات پوسته پوسته می شوند و در نهایت بهبود می یابند. لکه ها معمولاً به صورت دسته ای در پشت گوش ها، روی صورت، روی پوست سر، در قفسه سینه و شکم و روی بازوها و پاها ظاهر می شوند. در برخی موارد، لکه‌ها ممکن است در سایر قسمت‌های بدن نیز ظاهر شوند: داخل گوش و دهان، کف دست، کف پا و غیره.

در صورت آلوده شدن به ویروس، قبل از ظاهر شدن بثورات، ممکن است علائم خفیفی شبیه آنفولانزا داشته باشید: احساس بیماری، تب بالا (38 درجه سانتیگراد یا بیشتر)، بدن درد، سردرد، بی حالی، از دست دادن اشتها و غیره.

خطر ابتلا به آبله مرغان در کودکان بیشتر است

کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند و در تماس با فرد مبتلا به سرعت بیمار می شوند و اولین علائم را پس از حدود دو هفته نشان می دهند. از آنجایی که آبله مرغان بسیار مسری است، کودک مبتلا به آبله مرغان باید در خانه بماند و استراحت کند تا زمانی که جوش از بین رفته و تمام تاول ها خشک شوند. این روند معمولا یک تا دو هفته طول می کشد. از فرستادن کودکان به مدرسه یا مهد کودک تا تکمیل تمام نکات خودداری کنید، زیرا تجمعات بزرگ مانند کلاس های درس می تواند تا حد امکان باعث انتشار ویروس شود.

اگر یک بار به آبله مرغان مبتلا شویم، آیا از عفونت مجدد مصون هستیم؟

پس از ابتلا به آبله مرغان معمولا آنتی بادی هایی در بدن علیه این عفونت تولید می شود و فرد را از ابتلای مجدد به این بیماری محافظت می کند. با این حال، ویروسی که باعث آبله مرغان (واریسلا زوستر) می شود، در بافت های عصبی بدن غیرفعال می ماند و بعداً می تواند به عنوان بیماری دیگری به نام زونا ظاهر شود. کودکانی که در برابر آبله مرغان واکسینه می شوند، احتمال ابتلا به زونا در مراحل بعدی زندگی بسیار کمتر است.

آبله مرغان چگونه درمان می شود؟

آبله مرغان یک “بیماری ویروسی” در نظر گرفته می شود، بنابراین آنتی بیوتیک ها نمی توانند آن را درمان کنند. با این حال، اگر باکتری وارد زخم شود، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اگر بچه ها تاول ها را بخرند و باعث ترکیدن آنها شود، این اتفاق می افتد.

هیچ درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما می توانید داروهایی را برای کنترل سایر علائم بیماری از داروخانه خود خریداری کنید. به عنوان مثال: استامینوفن برای کاهش تب، لوسیون کالامین و ژل خنک کننده برای کاهش و تسکین خارش.

در اکثر کودکان، تاول ها به طور طبیعی در عرض یک یا دو هفته پوسته می شوند و می ریزند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. تنها نکته مهم این است که کودکان برای جلوگیری از ایجاد زخم، از دست زدن به راش ها خودداری کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا