دانستنی ها

کدام فلفل تندتر است؟

وقتی فلفل می‌خورید، لب‌هایتان می‌سوزد، زبانتان می‌سوزد و غشاهای مخاطی که از ریه‌های شما در برابر تهدید محافظت می‌کنند، باعث آبریزش بینی می‌شوند. هنگامی که فلفل می خورید، رگ های خونی شما گشاد می شود و بدن شما احساس می کند که در حال سوختن است، بنابراین برای کمک به خنک شدن، شروع به عرق کردن می کنید.

به گزارش ایسنا، درجه حرارت غذای شما مهم نیست زیرا این ادویه می تواند بدون توجه به دمای غذا شما را عرق کند. به گفته American Fisher Science Education، دلیل تند بودن غذا، گرمای آن نیست. تندی غذای ما از کپسایسین می آید، ماده ای که به فلفل ها تندی می دهد.

سطح تندی یک غذا با میزان تحریک واکنش کپسایسین ما اندازه گیری می شود، اندازه گیری به نام واحد حرارتی اسکویل (SHU). با این واحد اندازه گیری، فلفل دلمه ای می تواند صفر، فلفل موزی امتیاز 900 و jalapeño (jalapino یا jalapeño) 900 امتیاز کسب کند. یکی این نوعی فلفل تند (بومی مکزیک، به رنگ کوچک و سبز یا قرمز) است که تعداد آن به 10000 می رسد. اسپری فلفل می تواند به محدوده دو میلیون برسد، فلفل هابانرو یا فلفل هندی حاوی 350000 و فلفل ترینیداد عقرب، و کپسایسین خالص (طبق آمار منتشر شده توسط انجمن شیمی آمریکا) 16 میلیون است. بنابراین، اگر گرما نیست که ما را عرق می کند، چه چیزی در مورد غذاهای تند باعث تعریق ما می شود؟

گیرنده های TRPV 1 در دهان ما وجود دارد که گرما را تشخیص می دهد و از خوردن غذاهای خیلی گرم جلوگیری می کند. کپسایسین این گیرنده‌های TRPV 1 را تحریک می‌کند و سیگنالی به مغز می‌فرستد که ما در شرف خوردن چیزی داغ و خطرناک هستیم. مغز با ارسال یک احساس سوزش به آن قسمت از دهان ما واکنش نشان می دهد، سپس بدن در پاسخ به هوای گرم شروع به عرق کردن می کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام خوردن غذاهای تند احساس عجله می کنید زیرا بدن شما کپسایسین را اشتباه تفسیر می کند. آن را به عنوان یک تهدید درک می کند و در پاسخ هم دوپامین و هم آدرنالین ترشح می کند.

کپسایسین به طور کامل در سیستم گوارش ما تجزیه نمی شود، بنابراین شما همان احساس سوزش را در هنگام خروج از سیستم خود احساس خواهید کرد. به گفته انجمن شیمی آمریکا، اگر تندی غذا شما را آزار می دهد، از آب پرهیز کنید که آتش را بیشتر می کند. به جای آن شیر بنوشید یا بستنی یا پنیر بخورید. کازئین موجود در این محصولات لبنی، کپسایسین را احاطه کرده و به حذف آن از زبان شما کمک می کند.

اگر بتوانید گرما و عرق را تحمل کنید، غذاهای تند فواید زیادی برای سلامتی دارند. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2011 که در مجله Physiology & Behavior منتشر شد، افزودن فلفل قرمز به غذاها ممکن است تعداد کالری سوزانده شده در روز را افزایش دهد. اگر معمولاً غذاهای ملایم می خورید، فلفل قرمز میل شما به غذاهای چرب، شور و شیرین را کاهش می دهد. با این حال، جوانه‌های چشایی شما (یا پرزهای چشایی که حاوی سلول‌های گیرنده چشایی هستند، که به عنوان سلول‌های چشایی نیز شناخته می‌شوند) می‌توانند نسبت به غذاهای تند تحمل کنند، بنابراین این هوس فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد.

نتایج یک بررسی سیستماتیک که در سال 2012 در مجله Appetite منتشر شد نشان داد که افزودن مقادیر قابل توجهی ادویه به وعده‌های غذایی ممکن است به شما کمک کند 50 کالری اضافی در روز بسوزانید. این می تواند منجر به کاهش وزن پنج پوندی در تنها یک سال شود. خوردن غذاهای تند همچنین ممکن است چربی شکم را کاهش دهد و به کاهش اشتها کمک کند. این مطالعه خاطرنشان می کند که این اثرات تا حدی به دلیل روشی است که کپسایسین گیرنده TRPV-1 را تحریک می کند.

مطالعه دیگری در سال 2017 که نتایج آن در PLOS One منتشر شد، میزان مصرف فلفل چیلی و میزان مرگ و میر را در بین بیش از 16000 نفر در ایالات متحده بررسی کرد. افرادی که به طور منظم غذاهای تند مصرف می کردند، 13 درصد کاهش در مرگ و میر ناشی از همه علل داشتند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که فعال شدن گیرنده‌های TRPV-1 توسط کپسایسین با افزایش مصرف انرژی و تأثیر بر چربی‌های خون، بر چاقی تأثیر می‌گذارد. بر اساس یک بررسی در سال 2016 در تحقیقات ضد سرطان، کپسایسین موجود در غذاهای تند ممکن است از سلول های ما در برابر سرطان محافظت کند، رشد سرطان را متوقف کند و با بدخیمی و متاستاز سرطان تداخل کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا