اخبار خودرو

پلاک تاریخی ؛ خوب یا بد؟ مسئله این است

پلاک تاریخی ؛ خوب یا بد؟ مسئله این است

برای اولین بار در زمان صدارت وطوق الدوله شهرداری (شهرداری) آن زمان پلاکی را به نشانه آغاز شماره گذاری خودروها در ایران روی درها نصب کرد.

در همان سال های اول ورود خودروها به ایران، قانون 32 ماده ای برای شماره گذاری خودرو وضع شد که شامل نام کارخانه، نشانی مالک، شماره عقب، شماره جلو و پلاک مالیاتی بود. اما طولی نکشید که تعداد خودروهای شماره گذاری شده در تهران به 1522 رسید، این قانون تغییر کرد و در سال 1308 سری جدیدی از پلاک ها متشکل از نام شهر و اعداد پنج رقمی در زمینه سفید معرفی شد. .

در این سال ها پلاک های مختلفی معرفی و بر روی خودروها نصب شد تا اینکه سرانجام در سال 1381 از پلاک به اصطلاح ملی با اما و اگر و مرز رونمایی شد که ادعا می شد بیش از 61 میلیون خودرو را پوشش می دهد. .

لوح تاریخی; خوب یا بد؟ مشکل این است
پلاک تاریخی ؛ خوب یا بد؟ مسئله این است

اما تمام ماجرای سردرگمی جامعه کلاسیک ایران در زمینه پلاک و اسناد از آنجایی آغاز شد که طبق اعلام رسمی پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروهایی که موفق به تغییر پلاک قدیمی به ملی نشدند با ممنوعیت مواجه شدند. در مورد حرکت، انتقال و شماره گذاری.

اما در آن سال ها به دلیل اینکه ارزش و اهمیت خودروهای کلاسیک مانند امروز به درستی درک نمی شد، واکنش چندانی از سوی صاحبان خودروهای به اصطلاح قدیمی شماره گذاری نشد و حتی اکثرا این خودروها در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گم شدند.

پس از گذشت چند سال از این تصمیم و علاقه جامعه به این گونه خودروها و تشکیل باشگاه های مختلف، موضوع غیرقابل استفاده بودن خودروهای پلاک قدیمی مطرح شد تا اینکه سرانجام در سال 1392 پس از پیگیری ها و تلاش ها شاهد نوع جدید پلاک با عنوان تاریخی. تا این خودروها با تعویض پلاک های قدیمی از رها شدن و در نهایت اسقاط نجات پیدا کنند.

لوح تاریخی; خوب یا بد؟ مشکل این است
پلاک تاریخی ؛ خوب یا بد؟ مسئله این است

پلاکی در ابعاد پلاک های قدیمی، رنگ قهوه ای زمینه نه تنها با قاب آبی در گوشه سمت چپ تناسب ندارد، بلکه حس قدیمی و فرسوده بودن را به بیننده القا می کند، از فونت مدرن استفاده شده است. به فضای قدیمی پلاک نمی خورد. فونتی که با فونت پلاک ملی مطابقت دارد و احتمالاً به دلیل خوانا بودن انتخاب شده است. اما کدام فرد عاقلی از خودرویی که حداقل 30 سال از عمر آن گذشته است برای ارتکاب اعمال مجرمانه استفاده می کند؟ بهتر است؟ نبود آیا یک فونت قدیمی استفاده شده و شبیه به صفحات قدیمی است؟ اما مشکل اصلی به نظر من عکس ملی سردارباغ است که در گوشه سمت چپ پلاک دیده می شود. نمادی که در زمان قاجار و قبل از ساخت برج آزادی نماد پایتخت بود، اما چرا ساکنان شهرهای دیگر ایران با آن همه نمادهای غنی و متنوع، نمادی از تهران را روی خودروهای خود ببینند. هر روز؟ یا بر چه اساسی این بنا به عنوان نماد خودروهای تاریخی کل ایران انتخاب شد؟ سوالاتی که تاکنون بی پاسخ مانده اند و احتمالا برای هیچ کدام پاسخی وجود ندارد.

در خصوص شرایط دریافت و استفاده از این نوع پلاک، ابهامات زیادی در جامعه وجود دارد که همه آنها را با هم بررسی می کنیم:

اول اینکه علاوه بر خودروهای پلاک قدیمی، خودروهای پلاک ملی نیز می توانند پلاک تاریخی دریافت کنند.

برای دریافت پلاک تاریخی لازم است خودروی خود پس از ثبت نام در سایت مرکز گردشگری و اتومبیلرانی و بارگذاری اطلاعات و تصاویر توسط کارشناسان بررسی شود تا از نظر ظاهری و سلامت فنی مشکلی پیش نیاید. اصالت مدارک و هویت خودرو. از آن پس پلیس راهنمایی و رانندگی برای خودروی شما مانند همه خودروها اسناد مالکیت و پلاک صادر می کند. البته لازم به یادآوری است که هر خودرویی که در این سامانه ثبت نام می کند، موفق به گذراندن مراحل بازرسی و کارشناسی نمی شود و در نهایت پلاک تاریخی دریافت می کند و همچنین زمان زیادی (گاهی تا یک سال) از سامانه زمان ثبت نام تا دریافت پلاک

خودروهای پلاک تاریخی به سه گروه تقسیم می شوند:

پس از طی تمامی مراحل و دریافت و نصب پلاک تاریخی، طبق قانون اسقاط این خودروها ممنوع بوده و از دریافت معاینه فنی نیز معاف هستند.

اما برخلاف بسیاری از شایعاتی که در بازار شنیده می شود، خرید و فروش خودروهای پلاک تاریخی منع قانونی ندارد. البته همه مراکز تعویض پلاک قادر به انجام نقل و انتقال مورد نظر نیستند و به عنوان مثال در تهران تنها مرکز تعویض پلاک میشم این خودروها را می پذیرد. اما موضوع مهم دیگر مربوط به امکان تردد این خودروها می باشد که بر اساس آیین نامه شماره 50243/73671ه مورخ 17/06/1395 مصوب هیات وزیران در ماده (1) و ماده (4) تردد این دسته از خودروها به صراحت بلامانع اعلام شده است.

در پایان با وجود تمامی انتقادات و ایرادات پلاک تاریخی را می توان اقدامی مثبت برای حفظ و نگهداری خودروهای کلاسیک و ارزشمند کشور دانست. اگر خودروی کلاسیک دارید یا قصد خرید آن را دارید، به راحتی می توانید با گرفتن پلاک تاریخی از خودروی خود لذت ببرید.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا