اخبار روز

پیامدهای انتشار «نظرسنجی» وزارت کشور درباره میزان مشارکت از دیدگاه نظمی اردکانی/ برگزارکنندگان انتخابات نباید مغرضانه باشند.

به گزارش خبرگزاری مگتو، هنوز دو هفته تا دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی باقی مانده و موضوع «سلامت انتخابات» که رهبری نیز بر آن تاکید دارند، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

محمد ناظمی اردکانی، سیاستمدار اصولگرا و وزیر دولت محمود احمدی نژاد (دولت نهم) که در این دور از انتخابات نامزد اردکان شد. اعتقاد بر این است که موضوع امنیت انتخابات با وزارت کشور به عنوان مجری و برگزارکننده انتخابات مرتبط است.

وی علاوه بر وزارت کشور، بر وظیفه مهم نهادهای نظارتی و بازرسی برای اطمینان و تضمین امانت در زمینه همه پرسی تاکید کرده و ابراز امیدواری می کند که در پایان انتخابات پیش رو گزارش های کمی در مورد احتمال وقوع همه پرسی ارائه شود. تقلب در انتخابات یا خرید و فروش صدا و سایر مشکلاتی که گاهی پیش می آید. در انتخابات گذشته هم این اتفاق افتاد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در ادامه نسبت به تبعات منفی کاهش مشارکت مردمی برای نظام هشدار می دهد و می گوید: هر چه مشارکت بیشتر شود، دشمنان شادتر می شوند چرا که بعد از انتخابات این گونه تبلیغات و تبلیغات را انجام می دهند. به نوعی منجر به کاهش حمایت از سیستم در میان مردم می شود

وی همچنین در گفت و گو با خبرگزاری مگتو تاکید کرد که تمایل وزارت کشور برای انتشار نتایج بررسی های خود نوعی سوگیری است و بر ذهن مردم تاثیر منفی می گذارد.

*******

* آقای ناظمی! رهبر انقلاب در اوایل سال جاری بحث سلامت انتخابات را مطرح کردند. از دیدگاه شما مولفه ها و شاخص های انتخابات سالم چیست؟

امنیت انتخابات در گرو برگزاری ایمن انتخابات است که مورد توجه وزارت کشور است، یعنی آرای مردم به عنوان امانت به خوبی حفظ شود و تا حدودی اعتماد مردم را جلب کند و از سوی دیگر از سوی دیگر، نهادهای نظارتی و بازرسی راه‌اندازی شده‌اند و از این طریق این اعتماد را تضمین و تضمین می‌کنند.

مدیران انتخابات کشور اگرچه بی طرف هستند، اما مباشر مردم هستند

برای اینکه در تبلیغات انتخاباتی از سوی مسئولین انتخابات مغرضانه قرار نگیرند، عملا هیات امنای انتخابات کشور تشکیل شد. در این بدنه افرادی هستند که امین مردم و در عین حال بی طرف هستند. داشته باشند، حتی در صورت نداشتن ابزار لازم می توانند عملکرد مؤثری ارائه دهند، اما با گزارشات یا شکایات دریافتی از ناظران و بازرسان که ممکن است رسیدگی نشود، مداخله هیئت امنا منجر به عملکرد ایمن و مطمئن می شود. انتخابات برگزار خواهد شد.

البته کاندیداها می توانند در هر صندوق یک نماینده نیز داشته باشند، بنابراین در اینجا نیز کاندیداها باید آموزش های لازم را در مورد صندوق ها به ویژه صندوق های سیار (که بسیار مهم است) به نماینده منتخب خود ارائه دهند.

تبلیغات دشمن در راه است تا مردم را از رأی دادن باز دارند

همه این مولفه ها به برگزاری سالم انتخابات کمک می کند. از این رو امیدواریم در پایان انتخابات پیش رو حداقل گزارش هایی مبنی بر تبلیغات دروغین، احتمال تقلب در رأی دهندگان یا خرید و فروش و سایر مشکلاتی که گاهاً در انتخابات گذشته رخ داده است، منتشر شود.

* شما به بحث اعتماد و امانت داری پرداختید، به نظر می رسد احساس امنیت انتخابات در بین مردم ضعیف شده است.

در واقع، تبلیغات رسانه های دشمن، تبلیغات گسترده ای است که به عنوان یک امپراتوری رسانه ای، تلاش می کند مردم را از رای دادن و رای ندادن منصرف کند. هرچه میزان مشارکت بیشتر کاهش یابد، دشمنان بیشتر خوشحال خواهند شد، زیرا بعد از انتخابات تبلیغات می کنند و ادعا می کنند که حمایت رژیم در بین مردم کاهش یافته است.

بنابراین رسانه ملی، شبکه های اجتماعی و همچنین شبکه های داخلی باید تبلیغات گسترده دشمن را خنثی کنند. امسال دوازدهمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی است و از میان دوره‌های انتخاباتی کمتر از این دوره‌ها به این انتخابات دچار شده‌اند. یکی در ایام انتخابات گزارشی از نقل و انتقال آرا در تهران ارائه شد به طوری که در این مدت فضای متشنجی به وجود آمد و حتی شورای نگهبان تا حدی پیش رفت که آرای صندوق ها را باطل اعلام کند اما پس از بازشماری آنها متوجه شدند که هیچ اتفاقی نیفتاده و انتخابات به سلامت برگزار شد.

در واقع هیچ دوره ای از انتخابات نبوده است که گزارش ها و اعتراضات پس از بررسی کل آرا یا حتی آرای چند صندوق باطل شود. این عمدتاً تبلیغات دشمنان است که ذهن و افکار مردم را مخدوش می کند.

رقابت سیاسی سالم به مردم کمک می کند تا مشارکت بیشتری داشته باشند

*عملکرد اصحاب طهارت در سال های اخیر مردم را دچار سوءظن کرده است که در نهایت این طیف به سمت ورود نامزدهای خود به مجلس حرکت خواهد کرد و همین موضوع باعث ایجاد تردید در صحت انتخابات شده است. تحلیل شما چیست؟

هر چه رقابت‌های سیاسی سالم‌تر باشد، افراد بیشتری شرکت خواهند کرد. متأسفانه چارچوبی برای رقابت های سیاسی وجود ندارد. فقدان احزاب قدرتمند و به عبارت دیگر عدم وجود تحزب در کشور باعث بروز فاجعه در مبارزات انتخاباتی سیاسی می شود.

در واقع از این گونه ترفندها در رقابت های سیاسی استفاده می شود تا یک جریان سیاسی خود را برتر از سایر جریان های سیاسی بداند یا به یک جریان سیاسی اجازه دهد از روش ها، سازوکارها و مواضع برای تأثیرگذاری بر احزاب دیگر استفاده کند. یعنی اینها همان حربه هایی است که جریان ها از آن استفاده می کنند، اما راهبردی که مقام معظم رهبری تصمیم گرفته اند این است که رقابت سالم باشد و همه احزاب در انتخابات حضور داشته باشند و برنامه هایشان ارائه شود.

خوشبختانه در این مدت شورای نگهبان کمک کرد که تقریباً همه سلایق حضور داشته باشند، بنابراین جامعه باید بداند که راهبرد رقابت سالم توسط رهبری در نظر گرفته شده است و این نوع ترفندهای تاکتیکی به سختی بر سازمان انتخابات تأثیر می گذارد.

انتشار نظرسنجی وزارت کشور درباره مشارکت مغرضانه تلقی می شود

*اینکه وزیر کشور یا معاون سیاسی رئیس جمهور در مورد میزان مشارکت مردم صحبت می کنند، تردیدهایی را ایجاد می کند، چرا که نظرسنجی ها کار نهادهاست و وزارت کشور به عنوان بازوی اجرایی انتخابات موظف است شرایط را برای حضور بالا فراهم کند. ، پیش بینی نیست. میزان مشارکت و مشارکت در نظرسنجی های مشارکتی…

من معتقدم اگر وزارت کشور بخواهد نتایج نظرسنجی خود را منتشر کند، نوعی نظر مغرضانه تلقی می شود و نظر تا حدی تحت تأثیر منفی قرار می گیرد، بنابراین چنین نظرسنجی مفید نیست.

این نظرسنجی می تواند مورد استفاده وزارت کشور برای بهره برداری داخلی از آن وزارتخانه باشد، اما تجربه در گذشته نشان داده است که صداوسیما، دانشگاه تهران، جهاد دانشگاهی و بسیج به ویژه در هفته های منتهی به بررسی ها، بررسی های دقیقی انجام می دهند. بسیار قابل تامل و بهره برداری.

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا