دانستنی ها

کدام خوراکی ها حاوی مواد شیمیایی طولانی مدت هستند؟

در یک مطالعه جدید، کارشناسان آمریکایی از بیش از 700 نفر در مورد رژیم غذایی خود، از جمله اینکه چه غذاها و نوشیدنی های خاصی مصرف می کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشیدنی های انرژی زا، شیر و چای) و سپس میزان مواد شیمیایی پایدار در خونشان سوال کردند. تست شده

به گزارش ایسنا، کارشناسان همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه پرسیدند که چه مقدار فست فود در خانه، فست فود یا رستوران غیر فست فود می خورند. آنها از این اطلاعات برای آزمایش این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه حد در معرض بسته بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی پایدار قرار می گیرند.

دانشمندان سالهاست که درباره “مواد شیمیایی پایدار” هشدار داده اند. این ترکیبات رایج شامل مشتقات پلی فلوروآلکیل، دسته ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که برای دهه ها در صنایع مختلف برای ایجاد مقاومت در برابر گرما، آب، روغن و لکه ها استفاده می شود.

مشتقات زیادی از این ترکیبات که در تولید هزاران محصول مصرفی روزانه از ظروف یکبار مصرف مواد غذایی گرفته تا فوم های نسوز (کپسول های اطفاء حریق) استفاده می شود، در 80 سال گذشته ساخته شده است.

این ترکیبات که آثاری از آن‌ها حتی در دورافتاده‌ترین نقاط جهان از جمله بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند در محیط باقی بمانند. برای مدت طولانی ده ها هزار سال. به همین دلیل است که مواد شیمیایی را “دائمی” می نامند.

مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند هورمون ها را مختل کنند، استخوان ها را ضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهند. آنها همچنین با انواع مختلف سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

یافته های مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف مقادیر زیادی چای، گوشت های فرآوری شده و غذاهای آماده با افزایش سطوح مواد شیمیایی پایدار در بدن در طول زمان مرتبط است.

در واقع، شرکت کنندگانی که چای، هات داگ و گوشت فرآوری شده بیشتری مصرف کردند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خون خود داشتند.

اما برخی از غذاها تنها زمانی که خارج از خانه تهیه می شدند با سطوح بالاتری از این ماده شیمیایی مرتبط بودند. افرادی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزای رستورانی می خوردند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خون خود نشان دادند. کارشناسان می گویند که آنها تشخیص داده اند که این مشکل عمدتاً ناشی از فرآیند بسته بندی محصولات غذایی است.

به عنوان مثال، آنها فرض می کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی پایدار به دلیل کیسه ای است که چای در آن قرار می گیرد. گوشت های فرآوری شده، جای تعجب نیست که مسیرهای بالقوه زیادی برای آلودگی در طول فرآیند تولید دارند.

هیلی همپسون، محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی کک در کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «حتی غذاهای کاملاً سالم از نظر متابولیسمی نیز می‌توانند با مواد شیمیایی پایدار آلوده شوند».

نویسندگان مطالعه می گویند که هدف از این آزمایش ها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها «سالم» هستند و کدام ها نیستند، بلکه درک این است که کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا ردیابی آلودگی از کجا آمده است.

بیشتر تحقیقات قبلی بر وجود این ترکیبات پایدار در آب متمرکز شده بود، اما دانشمندان اکنون می گویند که مواد غذایی آلوده به احتمال زیاد تهدیدی برای سلامت انسان هستند.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی بسته بندی های کاغذی و پلاستیکی، آفت کش ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی پایدار که برای تحریک رشد محصولات غذایی استفاده می شوند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Environment International» منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا