اخبار روز

کشف تصادفی یک توانایی شگفت انگیز در زنبورها زندگی زیر آب!

شاید فکر کنید خانه زنبورهای عسل در دل صخره ها و روی شاخه های درختان است، اما اکنون محققان حداقل یک گونه را یافته اند که حتی می تواند در زیر آب نیز زنده بماند. دانشمندان نشان داده‌اند که ملکه‌های زنبور عسل شرقی (گونه‌ای که در شرق آمریکای شمالی گسترده است) می‌توانند در طول خواب زمستانی تا یک هفته در زیر آب زنده بمانند.

از آنجایی که زنبورهای ملکه برای خواب زمستانی در زمین فرو می‌روند، این پدیده می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در برابر سیل زنده بمانند. در مرحله بعد، محققان می خواستند بررسی کنند که آیا این توانایی در سایر گونه های زنبور عسل نیز وجود دارد یا خیر.

دکتر. سابرینا روندو از دانشگاه گوئلف در کانادا می گوید: “ما می دانیم که در حال حاضر حدود یک سوم از کل گونه های زنبور عسل در حال کاهش است، اما این کاهش در مورد زنبور عسل شرقی صدق نمی کند.” نقشی در انعطاف پذیری آنها دارد.

روندو و نویسنده همکارش، پروفسور نایجل راین، برای اولین بار این کشف را زمانی انجام دادند که در یک حادثه آزمایشگاهی، آب به داخل ظروف حاوی زنبورهای ملکه زمستان گذران نشت کرد. روندو می گوید: «سپس کنجکاوی منجر به آزمایشی در مقیاس بزرگ شد که بارها تکرار شد.

در مقاله‌ای در مجله Biology Letters، دانشمندان توضیح می‌دهند که چگونه 143 ملکه زنبور عسل شرقی را که بدون جفت و زمستان‌گذران بودند، گرفتند و هر کدام را در لوله پلاستیکی خود پر از خاک سطحی مرطوب قرار دادند. سپس لوله ها با درپوش های سوراخ دار بسته شده و به مدت یک هفته در یخچال تاریک نگهداری می شوند.

پس از اطمینان از زنده بودن زنبورها، محققان 17 لوله را به عنوان گروه کنترل نگه داشتند و 126 لوله باقی مانده را با آب سرد پر کردند. در نیمی از این لوله ها به ملکه اجازه داده شد تا بالای آب شناور شود، اما زنبورهای دیگر توسط یک شناور به زیر آب رانده شدند.

در هر دو آزمایش، یک سوم لوله‌ها به مدت هشت ساعت، یک سوم به مدت 24 ساعت و یک سوم به مدت هفت روز برای شبیه‌سازی شرایط سیلابی مختلف باقی ماندند. سپس زنبورها به لوله های جدید منتقل شدند تا بقای آنها را کنترل کنند.

نتایج نشان داد که میزان بقا بدون در نظر گرفتن مدت زمان و شرایطی که ملکه ها در آن بودند مشابه بود. در واقع 88 درصد از گروه کنترل و 81 درصد از ملکه هایی که به مدت یک هفته در آب بودند به مدت 8 هفته زنده ماندند. با این حال، ملکه های سنگین تر شانس بیشتری برای بقا داشتند.

به گفته محققان، آخرین یافته‌ها شگفت‌انگیز است زیرا اکثر حشرات، از جمله بسیاری از سوسک‌های زمینی، در بزرگسالی زمستان‌گذرانی می‌کنند، نمی‌توانند غرق شدن را تحمل کنند و برای زنده ماندن باید دشت‌های سیلابی را ترک کنند.

روندو گفت که ملکه‌های سایر گونه‌های زنبور عسل به احتمال زیاد در برابر سیل مقاوم هستند، اما زنبورهای لانه‌ساز زمین، از جمله برخی از گونه‌های زنبور عسل، ممکن است تحت تأثیر سیل قرار گیرند زیرا لاروهای آنها ممکن است زنده نمانند.

در حوزه‌های تحقیقاتی آینده، بررسی مکانیسم‌هایی که از مقاومت ملکه‌ها در برابر سیل و نیازهای کم اکسیژن آنها در طول خواب زمستانی حمایت می‌کنند، جالب خواهد بود.

پروفسور دیو گولسون، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه ساسکس، گفت که دوستداران زنبور عسل مدت‌ها حدس می‌زدند که افزایش باران‌های زمستانی در بحبوحه بحران آب‌وهوایی می‌تواند بسیاری از ملکه‌های زنبور عسل را که در زیر زمین به خواب زمستانی هستند غرق کند.

به طور شگفت انگیزی، تحقیقات جدید نشان داده است که زنبورهای ملکه در خواب زمستانی می توانند تا یک هفته در زیر آب زنده بمانند. این عادلانه است یکی “این یکی از جنبه های جزئی تغییرات آب و هوایی است که ما نباید نگران آن باشیم.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا