دانستنی ها

تقویت سیستم ایمنی با این ۷ خوراکی!

برای تقویت سیستم ایمنی حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

با سردتر شدن هوا، کسانی که نگران سلامتی و ایمنی خود هستند، اغلب به دنبال راه هایی برای تقویت توانایی سیستم ایمنی خود برای مبارزه با بیماری هستند. تحقیقات آنلاین نشان می دهد که مردم می خواهند این مصونیت را از طریق تغذیه و مصرف غذاهای غنی شده بدست آورند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سبک زندگی و کیفیت تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس ها و بیماری های فصل سرما دارد. سیستم ایمنی شبکه پیچیده‌ای از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها است که عوامل بیماری‌زای بالقوه مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها را هنگام ورود به بدن تشخیص می‌دهند و برای خنثی کردن تهدید اقدام می‌کنند. بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات زیست فعال موجود در غذاها در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

طبق تحقیقات، ضروری ترین مواد مغذی برای ایمنی بدن شامل ویتامین های A (بتاکاروتن)، B، C، D، E، اسید فولیک و اسید لینولئیک، مس، آهن، سلنیوم و روی است. کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند توانایی بدن برای مبارزه با عامل بیماری زا را به خطر بیندازد.

برای محافظت از خود در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما می توانید با مصرف این مواد غذایی مغذی سیستم ایمنی خود را تقویت کنید:

1) میوه ها

توت سفید، توت فرنگی، شاه توت یا تمشک انواع مختلفی از میوه ها هستند و همگی حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. توت های تیره رنگ به طور کلی سرشار از آنتوسیانین های مفید (نوعی آنتی اکسیدان) هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این ترکیبات فواید زیادی از جمله تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن دارند.

2) سیر

طبق تحقیقات، آلیین ترکیب فعال زیستی اصلی در سیر است و به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می کند. سیر همچنین حاوی آلیسین است که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند. این گیاه در طول تاریخ به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد قارچ و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار گرفته است.

3) مرکبات

مرکبات یکی از بهترین منابع ویتامین C، فولات و بسیاری از مواد مفید دیگر هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. طبق تحقیقات منتشر شده، مرکبات به کاهش استرس اکسیداتیو برای کنترل التهاب سیستمیک کمک می کنند. ویتامین C و فولات در حمایت از عملکرد بسیاری از انواع سلول های ایمنی از جمله سلول های کشنده طبیعی و سلول های T نقش دارند. علاوه بر این، وجود سایر ترکیبات فعال زیستی در مرکبات مانند هسپریدین، نارینژنین، نارینژین و ناریروتین به خواص ضد التهابی این گروه غذایی کمک می کند.

4) سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط ​​بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A (به شکل بتاکاروتن) را تامین می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این ماده غذایی ممکن است راهی برای جلوگیری از کمبود ویتامین A باشد. علاوه بر این، سیب زمینی تقریباً 40 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند و همچنین حاوی فیبر، پتاسیم و منیزیم است. برای بهره مندی از خواص این ماده طبیعی می توانید از آن به صورت آب پز، پوره یا سوپ درست شده استفاده کنید.

5) سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ دار حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و بتاکاروتن هستند و گزینه مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند. سبزی های برگ دار حاوی چندین ماده مغذی مرتبط با بهبود ایمنی هستند. حاوی فیبر، ویتامین C، بتاکاروتن و صدها ترکیب زیست فعال دیگر برای سلامت روده است.

6) قارچ

تاریخچه استفاده از قارچ برای محافظت در برابر انواع بیماری های عفونی به هزاران سال قبل برمی گردد. قارچ ها حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله سلنیوم، ویتامین D و B6 هستند که از سلامت سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها به ویتامین D نیاز دارد. قارچ ها تنها غذای گیاهی هستند که حاوی بالاترین میزان ویتامین D هستند و به همین دلیل منبع عالی ویتامین D برای گیاهخواران هستند.

7) بادام

بادام اغلب به عنوان یک ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود زیرا سرشار از ویتامین E است. بادام سرشار از مواد مغذی مختلف است. هر مغز بادام حاوی 4 گرم فیبر، 6 گرم پروتئین گیاهی، چربی های غیراشباع سالم، منیزیم، سلنیوم، مس و روی است. بادام دارای بیشترین میزان ویتامین E در میان فندق است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E به افزایش سلول های T کمک می کند. اینها سلول های سیستم ایمنی هستند و می توانند پاتوژن ها را خنثی کنند. خوردن بادام همچنین میکروبیوتای روده را بهبود می بخشد.

نکته آخر

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی از طریق تغذیه، بهتر است بر روی یک رژیم غذایی گیاهی تمرکز کنید زیرا بسیاری از ترکیبات فعال زیستی که به حفظ عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند در غذاهای گیاهی یافت می شوند. برای بهترین نتیجه، سعی کنید روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا