اخبار روز

طلا و سکه چگونه از مالیات معاف می شوند؟


به گزارش مانیبان، مهدی محدی باکن نظر سخنگوی سازمان امور مالی در گفتگو با خبرنگار اختاز آنلاین در خصوص معافیت های قانون مالیات بر عایدی سرمایه و نحوه اعمال اثر تورم در زمان محاسبه این مالیات، گفت: بیان کرد: در قانون مالیات بر عایدی سرمایه تا حد امکان معافیت های مالیاتی وجود دارد. ممکن است اساساً این مالیات وضع نشده باشد و تنها عده کمی و درصد کمی از جامعه مشمول پرداخت این مالیات باشند.

وی افزود: قانونگذار برای افرادی که از شمول مالیات مذکور مستثنی شده اند، معافیت های بی شماری اعطا کرده است. به عنوان مثال، در بخش املاک و مستغلات، وقتی می گوییم مالیات بر عایدی سرمایه، یعنی مالیات بر مابه التفاوت اختیار خرید و فروش ملک اعمال می شود.

سخنگوی سازمان امور مالی ادامه داد: اولاً بخش قابل توجهی از مردم از این حوزه مستثنی شده و مشمول معافیت می شوند. مثلاً کسانی که دارایی هستند و می خواهند آن را بفروشند مشمول مالیات نمی شوند. یا سرپرست خانواده به عنوان سرپرست در صورت داشتن اموال دیگری از پرداخت مالیات معاف است. علاوه بر این، سرپرستان خانوار هنگام خرید خانه دوم نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

و افزود: کسی که خانه خود را به خانه ای بهتر تبدیل کند از مالیات معاف است. یعنی اگر یک خانه داشته باشید و خانه دیگری بخرید و بخواهید با فروش خانه اولی خانه دوم را به طور کامل در اختیار داشته باشید، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهید بود.

موحدی گفت: نکته سوم این است که در صورت اجرای قانون تا سه سال آینده هرکس بخواهد هر تعداد ملکی که دارد بفروشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد. زیرا برای اجرای قانون سه سال مهلت در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، حتی اگر فردی به دلیل داشتن مقدار زیادی دارایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه باشد، این مالیات بر اساس تورم تعدیل می شود، بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه مصداق تورم بر عایدی سرمایه نیست. زیرا فرض بر این است که تعدیل تورم انجام می شود و تورم از قیمت خانه تنزیل می شود; در واقع مابه التفاوت مشمول مالیات است.

سخنگوی سازمان امور مالی تصریح کرد: نرخ تورم اعمال شده برای تعدیل تورم، نرخی است که بانک مرکزی اعلام می کند. زیرا ما نهاد مستقلی نداریم که در مورد محاسبه تورم حاکم بر بازار مطالعه انجام داده باشد.

وی افزود: گاهی اوقات می توان چیزی در مورد تورم در بازار احساس کرد؛ اما معلوم نیست تورم هیجانی با رقم بانک مرکزی تفاوت معناداری دارد یا خیر؛ بنابراین حداقل نظر ما این است که تعدیل تورم باید بر اساس آن انجام شود. نرخ اعلامی بانک مرکزی و مالیات بر عایدی سرمایه پس از تعدیل تورم اخذ می شود.

موحدی افزود: اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی که طرفدار تعدیل تورم بودند معتقد بودند که ابتدا باید تورم را از مرکز معامله حذف کرد و سپس مالیات بر عایدی سرمایه را وضع کرد. اما از سوی دیگر، ما اقتصاددانانی داریم که برعکس آن را پیشنهاد می کنند.

وی افزود: برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند اساساً اگر مقوله تورمی مالیات بر عایدی سرمایه را حذف کنید، دیگر این مالیات معنایی ندارد. اگرچه این گروه چنین نظری دارند، اما آنچه مصوب شده اعمال مالیات بر عایدی سرمایه پس از تعدیل تورم خواهد بود.

وظایف خانوارهای تک نفره در آیین نامه مشخص شده است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با توجه به اظهارات برخی مطلعین مبنی بر معافیت چهار ملک متعلق به افراد از مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: چنین چیزی در قانون دیده نشده است.

به شمول خانوارهای تک نفره که دارای دو ملک هستند اشاره کردید: این شخص اگر بخواهد ملک خود را به خانه بهتری تبدیل کند مشمول مالیات نمی شود. باید دید ملاک تعریف سرپرست خانوار برای هنجاری که می خواهد دقیقاً نحوه اجرای قانون را مشخص کند چیست؟ اگر سرپرست خانواده را خانواده تک نفره تعریف کنید. در حال حاضر نظر حقوقی در این مورد ندارم.

موحدی یادآور شد: احتمالا تکلیف این موضوع در آیین نامه و سایر دستورالعمل های مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه مشخص خواهد شد.

مالیات خودرو مشابه مالیات بر دارایی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره نحوه وصول مالیات بر عایدی سرمایه خودرو گفت: وضعیت خودرو دقیقاً مشابه اموال است. اگر شخصی خودرو داشته باشد از پرداخت مالیات معاف است. سرپرست خانوار می تواند دو خودرو داشته باشد و از مالیات فروش معاف شود.

و افزود: اگر سرپرست خانواده برای اعضای خانواده خود خودرو بخرد مشمول مالیات نمی شود. اگر فردی ده ها خودرو بخرد و نفروخت مشمول مالیات نمی شود. تبدیل خودرو به خودروی بهتر در مدت معقولی از مالکیت که توسط قانون مجاز است مشمول مالیات نیست.

موحدی ادامه داد: اگر هر سال بخواهد خودروی خود را عوض کند مشمول مالیات نمی شود. یعنی اگر خودرو را یک سال نگه دارید و سپس بفروشید، این خودرو دیگر مشمول قوانین مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

وی گفت: اگر خودرویی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه باشد، پس از تعدیل تورم، این مالیات از مالک خودرو اخذ می شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره مشمول شدن خودرویی که سرپرست خانواده برای بستگانش خریداری کرده است، توضیح داد: در صورتی که این خودرو از مدت مالکیت 6 ماهه گذشته باشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد.

وی افزود: در بخش خودرو نیز همانند املاک سه سال مهلت برای نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است.

معافیت مشروط از پرداخت مالیات طلا و ارز

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت پرداخت مالیات طلا و ارز گفت: در مورد طلا و ارز تا زمانی که فروش طلا و ارز از طریق صورتحساب الکترونیکی به صرافی های مجاز یا صرافی های مجاز انجام می شود. طلافروشی با مغازه. پایانه ها و ثبت فاکتورهای الکترونیکی، اساسا مشمول مالیات بر هیچ سود سرمایه ای نخواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم هنگام فروش طلا فاکتور الکترونیکی مطالبه کنند. در واقع طلافروش برای خرید این مقدار طلا باید فاکتور الکترونیکی در اختیار فروشنده قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، معامله مشمول مالیات نخواهد بود.

موحدی افزود: در صورت دستی بودن فاکتور و یا عدم تمایل سازمان امور مالیاتی فاکتور صادر شده، در این موارد چون مبنایی برای شناسایی دقیق سامانه وجود ندارد، مشمول درآمدهای جانبی و عوارض مربوط به این موضوع می شود. . پایه درآمد

وی درباره احتمال مقاومت طلافروشان در ارائه صورتحساب الکترونیکی گفت: طلافروشان در صورت عدم تمایل به ارائه این فاکتور مشمول جریمه سنگینی خواهند شد. یکی یکی از جریمه های سنگین طلافروشان، مالیاتی است که بر طلا اعمال می شود.

سخنگوی سازمان امور مالی اضافه کرد: البته این جریمه با تصویب قانون و فراهم شدن بستر اجرای آن وصول می شود. ما باید این امکان را برای طلافروشان فراهم کنیم که هم برای خرید و هم برای خرید و فروش طلا، صورتحساب الکترونیکی ارائه کنند و در صورت عدم ارائه فاکتور الکترونیکی برای خرید و فروش، مشمول جریمه غیرقابل بخشش تا 9 درصد می شوند. طلای اصلی

20 ماه برای ارائه یک پلت فرم استقرار

موحدی درباره مدت زمان تصویب و اجرای این قانون توضیح داد: قانون به ما اجازه داده است حداکثر ظرف مدت 20 ماه بستر اجرایی لازم را برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه فراهم کنیم.

و افزود: در حال حاضر این طرح در شورای نگهبان است. فکر نمی کنم از سوی شورای نگهبان رد شود. این ناظر باید در بازه زمانی معمول خود که حدود 20 روز است پاسخ دهد و می توان انتظار داشت که طرح مصوب مجلس به تصویب برسد.

سخنگوی سازمان امور مالی گفت: پس از اعلام نظر شورای نگهبان، رئیس مجلس آن را به رئیس جمهور ابلاغ می کند و رئیس جمهور نیز طرح را برای اجرا به همه نهادهای ذیربط ارسال می کند. 15 روز پس از ابلاغ رئیس جمهور، قانون ساماندهی امور مالیاتی لازم الاجرا می شود و باید برای اجرای پلتفرم اجرایی مالیات بر درآمد سرمایه اقداماتی انجام دهیم.

منبع: اقتصاد آنلاین


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا