اخبار روز

هیچ کس حق ندارد ما را تهدید کند/سلاح های استراتژیک آماده شلیک هستند

پوتین گفت: «ما می دانیم که اغراق چنین جاه طلبی ها به چه چیزی منجر می شود. روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رویارویی جهانی انجام می دهد. اما در عین حال اجازه نمی‌دهیم کسی ما را تهدید کند. نیروهای راهبردی ما دائماً در آمادگی رزمی هستند.»

ولادیمیر پوتین در مراسم بزرگداشت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو، رهبران غربی را به خطر یک رویارویی جهانی متهم کرد و گفت هیچ کس نباید بزرگترین قدرت هسته ای جهان را تهدید کند.

به گزارش یورونیوز، پوتین همچنین نخبگان غربی را به انکار نقش اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان نازی و دامن زدن به درگیری ها در سراسر جهان متهم کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما می‌دانیم که چنین جاه‌طلبی‌ها به چه چیزی منجر می‌شود، روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رویارویی جهانی انجام می‌دهد. اما در عین حال اجازه نمی‌دهیم کسی ما را تهدید کند. نیروهای راهبردی ما دائماً در آمادگی رزمی هستند.»

ولادیمیر پوتین جنگ روسیه با اوکراین را بخشی از درگیری با غرب می داند. او می گوید که غرب پس از فروپاشی دیوار برلین در سال 1989، روسیه را با تجاوز به حوزه نفوذ مسکو تحقیر کرد.

از سوی دیگر، غرب و کی یف می گویند که پوتین در جریان جنگ اوکراین زمین های آن کشور را به شیوه امپریالیستی غصب کرد. روسیه در حال حاضر 18 درصد از خاک اوکراین از جمله کریمه و بخش هایی از چهار منطقه شرقی این کشور را در اختیار دارد. مسکو می گوید این مناطق زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بوده و اکنون دوباره بخشی از روسیه هستند.

مایکل کلارک، معاون مؤسسه مطالعات استراتژیک در دانشگاه اکستر، گفت که این رژه نه تنها برای بزرگداشت پایان جنگ، بلکه همچنین پیروزی روسیه بر نازیسم بود. زیرا جنگ برای اتحاد جماهیر شوروی تجربه ای نزدیک به مرگ بود. بنابراین، این رژه نشان دهنده آزادی و استقامت روسیه است.

در مجموع، بیش از 27 میلیون شهروند روسیه در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند که 8.6 میلیون سرباز و 19 میلیون غیرنظامی بودند. از آن زمان، پیروزی بر آلمان نازی یکی این به نماد هویت ملی روسیه تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی خود در میدان سرخ گفت: «روز پیروزی همه نسل‌ها را متحد می‌کند، ما با تکیه بر سنت‌های چند صد ساله خود به جلو حرکت می‌کنیم و مطمئن هستیم که با هم آینده‌ای آزاد و امن را تضمین خواهیم کرد».

وی به مبارزه مردم چین با ارتش ژاپن که متحد آلمان در جنگ جهانی دوم بود، اشاره کرد و گفت: روسیه به همه متحدانی که در شکست آلمان نازی نقش داشتند، احترام می گذارد.

پوتین افزود: غرب تمایل دارد درس های جنگ جهانی دوم را فراموش کند، اما ما به یاد داریم که سرنوشت بشریت در نبردهای بزرگ در نزدیکی مسکو و لنینگراد، روژف، استالینگراد، کورسک و خارکف، در نزدیکی مینسک، اسمولنسک تعیین شد. کیف، در نبردهای سنگین و خونین از مورمانسک تا قفقاز و کریمه.

آلمان نازی در 8 می 1945 در ساعت 23:01 به وقت محلی اعلام شکست و تسلیم بدون قید و شرط کرد. با توجه به اختلاف زمانی روسیه و اروپای غربی، روسیه به 9 می منتقل شده بود. به همین دلیل، کشورهای اروپای غربی امروز هشتم می را جشن می گیرند و روسیه نهم می را به عنوان روز پیروزی جشن می گیرد.

حدود 9000 سرباز در رژه روز پنجشنبه در میدان سرخ حضور داشتند که 1000 نفر از آنها در جنگ اوکراین شرکت داشتند.

روسیه در این رژه تنها یک تانک T-34 را به نمایش گذاشت که به نظر می رسد به دلیل جنگ در اوکراین کوچکتر از سال گذشته بوده است. این تانک در جنگ جهانی دوم نیز توسط ارتش شوروی استفاده شد.

روسیه همچنین موشک های بالستیک قاره پیمای استراتژیک یارس خود را به نمایش گذاشت و جنگنده های ارتش با دودی به رنگ پرچم روسیه بر فراز میدان سرخ پرواز کردند.

اگرچه هیچ یک از رهبران غربی در این مراسم حضور نداشتند، اما رهبران بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو حضور داشتند.

نیکولای اپلی، محقق روسی در مرکز ویلسون، می‌گوید: «هویت خودخوانده اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پیروز بر نازیسم، که تا امروز ادامه دارد، همراه با فقدان هر گونه مشروعیت دیگری، چیزی است که کرملین را وادار به دعوت کرد. «دنازی زدایی هدف اصلی جنگ اوکراین بود. “رهبری روسیه درگیر جهان بینی محدود اتحاد جماهیر شوروی سابق شده است.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا